Annons

Varför så märkligt hög prissättning på 5D IV begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag är ju förstås medveten om att prissättningen är fri på flera år gammal begagnad utrustning utan garanti, men nu kostar 5D IV 25k ny på Cyberphoto. Det är lite komiskt att det finns begagnad utrustning ute för runt samma pris i flera annonser. Och en 5D III för 14 500 med bara batterigrepp extra =) Stor humor när de ligger runt eller strax över 10-lappen ut när butikerna som lämnar sex månaders garanti får in någon begagnad. Nästan så att det borde in i bedrägeritråden utifall någon köpare inte har koll på nypriserna.

Man lär väl titta på vad grejorna kostar nya nu när man sätter priset, och inte vad de kostade för tre år sedan, speciellt inte elektronik som utdateras.

Jag föredrar alltid att köpa begagnade grejor, men nu blev det en splitt ny som förhoppningsvis kommer på måndag eller tisdag. Det är ju ändå samma pris som en begagnad. Tråkigt tycker jag.

Edit: Lika bra att tillägga att de värst prissatta 5D IV ligger på Blocket, inte på Fotosidan (utom ett undantag).
 

apersson850

Aktiv medlem
Du verkar inte vara lika medveten om vilket bruksvärde en kamera som är några år gammal har.

Bortsett från tillfälliga erbjudanden ligger en 5D Mark IV med batterigrepp på ungefär 30000 kronor. Att begära hälften för föregångaren 5D Mark III, med grepp, verkar i hög grad rimligt. Det är fortfarande en mycket kapabel kamera. Skillnaden är inte våldsam mellan modellerna heller, inte som mellan 5D Mark II och 5D Mark III, exempelvis.

Visst, garanti är bra att ha, men det är väldigt sällan jag behövt utnyttja den. Någon enstaka gång har det varit fel på något från början. Men om man köper begagnat testar man åtminstone de mer grundläggande funktionerna, och då ser man sånt innan man köper.

Om sedan butikerna tror att de måste ner till 10000 för att få dem sålda är ju deras sak. Ifall ingen vill betala 14500 sållar sådana ut sig själva.
Om man tänker köpa en begagnad pryl och inte vet vad den kostar ny, om den fortfarande finns, då får man sannerligen skylla sig själv.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Vi kanske ska summera tråden med att jag helt enkelt inte förstår varför det är smart att betala 20-25k för en tre år gammal 5D IV när man får en ny med två års garanti för 25-27k i Svensk butik.
 

apersson850

Aktiv medlem
Visst, begagnatpriset kan bli för nära nytt.
Det finns en ett år gammal 5D Mark IV till salu här på sidan just nu. Begärt pris är 19000 kronor. Det är ändå någonstans 6000 - 8000 kronor billigare än nya, beroende på om man kan passa in en kampanj eller ej.

Tycker den känns rimligt prissatt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag skulle utgå från hur marknaden ser ut just nu och välja det som funkar bäst. I Sverige säljer flera nytt 5D MKIV för 25k och E-Infinity samma hus för 18700 kr.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Visst, begagnatpriset kan bli för nära nytt.
Det finns en ett år gammal 5D Mark IV till salu här på sidan just nu. Begärt pris är 19000 kronor. Det är ändå någonstans 6000 - 8000 kronor billigare än nya, beroende på om man kan passa in en kampanj eller ej.

Tycker den känns rimligt prissatt.
Som jag skrev ett par inlägg uppåt är det inte fotosidans exemplar jag främst tänker på. Förutom ett som ligger rejält högt i pris i paket med ett objektiv.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag skulle utgå från hur marknaden ser ut just nu och välja det som funkar bäst. I Sverige säljer flera nytt 5D MKIV för 25k och E-Infinity samma hus för 18700 kr.
Det blev så, att jag köpte ett nytt hus istället för ett begagnat. Jag vill ha en större skillnad än 10-20% mot nytt för att köpa ett tre år gammalt hus.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag har också handlat från E-Infinty utan problem, Jag hade planer på att köpa ett Olympus objektiv nu till Jul men såg till min förfäran att dom slutat sälja Olympus, någon som vet varför?
Vad då slutat? Vad jag kan se finns fortfarande Olympus kamerahus och objektiv till salu.
 

apersson850

Aktiv medlem
Skiljer det bara tio procent hade jag också köpt nytt. När priset är nere på 60% tycker jag det är mer rimligt för något som är några år gammalt.
Jag har inte letat efter priser på andra ställen/websidor, då jag inte är på jakt efter någon pryl nu.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Vad då slutat? Vad jag kan se finns fortfarande Olympus kamerahus och objektiv till salu.
Jag fick till svar av Infinity att man först måste logga in via facebook eller liknande för att se prylarna, hade med copyright regler att göra, jag hade tömt min webbläsare på cockies, troligen där för jag inte fick upp prylarna, men efter att loggat in så syns dom igen.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Visst, begagnatpriset kan bli för nära nytt.
Det finns en ett år gammal 5D Mark IV till salu här på sidan just nu. Begärt pris är 19000 kronor. Det är ändå någonstans 6000 - 8000 kronor billigare än nya, beroende på om man kan passa in en kampanj eller ej.

Tycker den känns rimligt prissatt.
19 400 Kr för en från sommaren 2019 var för högt på Tradera för att bli såld.

https://www.tradera.com/item/375852357
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jo, det är ju aningen dyrare än en ny från E-infinity.
Du har ju dock nackdelen med E-infinity att du får 12 månaders garanti från dem (som någon i tråden dock hade bra erfarenhet av, fick hjälp i Sverige) istället för 24 månader hos t ex Cyberphoto. Det kan ju påverka andrahandsvärdet när kameran är nyare. Men jag resonerar så att om kameran är äldre än 2 år när den säljs vidare finns ingen garanti kvar oavsett om den är köpt i Sverige eller från E-infinity.
Att en kamera från E-infinity skulle vara av sekunda kvalité tror jag inte ett dugg på.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Frågan är vad som borde hända med begagnatpriserna när E-infinity-kamerorna når begagnatmarknaden? Ska de också ligga ute för 18k, dvs nypris när de är 2-3 år gamla? Eller ska de läggas ut för 10-12k, och vad händer då med de "svensksålda"?
Skulle någon betala 50% mer för en begagnad "svensksåld" kamera om båda köptes nya av säljaren? Tror inte det när den enda skillnaden är att manualen är på engelska.
 

Pippo

Aktiv medlem
Frågan är vad som borde hända med begagnatpriserna när E-infinity-kamerorna når begagnatmarknaden? Ska de också ligga ute för 18k, dvs nypris när de är 2-3 år gamla? Eller ska de läggas ut för 10-12k, och vad händer då med de "svensksålda"?
Skulle någon betala 50% mer för en begagnad "svensksåld" kamera om båda köptes nya av säljaren? Tror inte det när den enda skillnaden är att manualen är på engelska.
Vad spelar det för roll när garantin väl är borta ur bilden? Jag personligen hade enbart gått på skicket i det läget.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har ju dock nackdelen med E-infinity att du får 12 månaders garanti från dem (som någon i tråden dock hade bra erfarenhet av, fick hjälp i Sverige) istället för 24 månader hos t ex Cyberphoto.
EUs regler säger att man har två års reklamationsrätt, men det är förmodligen krångligare att förhandla med en butik i ett annat land än en i Sverige.
 

Third eye

Aktiv medlem
Värt att ta med i bedömning är att om det finns garanti (som är frivillig) och reklamationsrätt (som är lagstadgad) kvar så gäller det ofta första ursprungsköpare och följer inte automatiskt med vid begagnatköp. Sedan är det upp till tillverkarens goda vilja.
Sådant kan vara värt att kolla upp när man köper begagnat med garanti och reklamationsrätt kvar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Frågan är vad som borde hända med begagnatpriserna när E-infinity-kamerorna når begagnatmarknaden? Ska de också ligga ute för 18k, dvs nypris när de är 2-3 år gamla? Eller ska de läggas ut för 10-12k, och vad händer då med de "svensksålda"?
Skulle någon betala 50% mer för en begagnad "svensksåld" kamera om båda köptes nya av säljaren? Tror inte det när den enda skillnaden är att manualen är på engelska.
Mitt från einfinity köpta Tamron 24-70 2.8 G2 med tapin sålde jag i dagarna för 8000kr. Det köpte jag för 8500kr för 1.5 år sedan. Jag nämnde för köparen att jag köpt det från einfinity men att garantin ändå var ute. Han brydde sig inte alls om det och priset är väl ungefär i krokarna av vad de flesta går för oavsett var de köpts.
 
ANNONS