Annons
Gammal 2019-12-02, 09:24
Swebilbo

J O Härnström skrev: Man kan använda Blocket och blocketpaketet.
Om köparen inte vill betala i förskott så sätter man in en annons på Blocket och använder blocketpaketet.
Säljaren kan t.ex annonsera både på Blocket och här på FS samtidigt.
Blocketpaketet är extremt osäkert för säljaren dock....
Gammal 2019-12-02, 11:42
PMD

Oförbätterlig skrev: Jag insåg sedan att det finns 10-15 personer med samma namn på Fotosidan och att han ringt från ett oreggat mobilnummer. Jag mailade och frågade om han kunde tala om vem av dessa personer på Fotosidan han är, samt om han har ett sökbart telefonnummer. Det har jag inte heller fått något svar på.
Titta längst ner i ebrevet du fick via Fotosidan. Där finns en länk till medlemssidan för den Fotosidan-medlem som skickade brevet.

Det kan vara intressant att veta hur länge han har varit medlem.
Gammal 2019-12-02, 12:25
Photocon

Jag upprepar mig igen!
Varje gång detta ämne om bedragare diskuteras och i synnerhet när det gäller att hålla FS Köp och Sälj "rent" har jag ställt följande förslag.

Låt endast betalande medlemmar med viss historik annonsera på FS. Garanterar att många "lycksökare" skulle försvinna från "Köp och Sälj" på detta vis.

Varför ska vi betalande medlemmar vara med om att subventionera "gratismedlemmarnas" förnåner?

Eller inför åtminstone en karenstid som medlem innan man får annonsera. Inte sällan ser man annonser där säljaren blivit medlem samma dag som annonsen införts.
Gammal 2019-12-02, 14:58
J O Härnström

Photocon skrev: Varje gång detta ämne om bedragare diskuteras och i synnerhet när det gäller att hålla FS Köp och Sälj "rent" har jag ställt följande förslag.

Låt endast betalande medlemmar med viss historik annonsera på FS. Garanterar att många "lycksökare" skulle försvinna från "Köp och Sälj" på detta vis.

Varför ska vi betalande medlemmar vara med om att subventionera "gratismedlemmarnas" förnåner?

Eller inför åtminstone en karenstid som medlem innan man får annonsera. Inte sällan ser man annonser där säljaren blivit medlem samma dag som annonsen införts.
Att stänga ut väldigt många från annonsidan tror jag inte är en bra ide'. Det är nog snarare så att möjligheten att annonsera lockar till sig läsare till FS och ev. nya medlemmar.
Gammal 2019-12-02, 15:27
Photocon

J O Härnström skrev: Att stänga ut väldigt många från annonsidan tror jag inte är en bra ide'. Det är nog snarare så att möjligheten att annonsera lockar till sig läsare till FS och ev. nya medlemmar.
Jag vet att du i grund och botten har rätt och håller med just vad gäller lockelsen och nya medlemmar.

Men vad gör man åt eländet med bedrägerier? Själv har jag inget problem med att välja ut vilka jag säljer till eller köper av eftersom jag alltid kollar köparens/säljarens medlemskap, tid för medlemskap, historik (upplagda bilder, foruminlägg).

Men, jag blir rent ut sagt förbannad alldeles för ofta när jag lagt ut en vara till försäljning och det kommer ett antal svar av typen " Har du gluggen kvar?". Inget mer skrivet. Jag svarar artigt och utförligt och får inget svar. Till 99,99% kan man ge sig den på att det är en ny "medlem" som registrerat sig gratis samma dag eller helt nyligen. Det mest konstiga jag fått är väl det korta och koncisa "Vill du byta". Utan att det står mot vad byte skulle ske.

Det tillhör god ton att besvara mail där man ställt en fråga. Det händer mig aldrig att svar uteblir när jag har att göra med etablerade medlemmar och det handlar ofta om väldigt trevliga mail istället.

Slutligen är väl FS egentligen en plats för att ta del av andras erfarenheter, tillföra något själv, diskutera bilder/teknik/ge och få bildkritik och få diverse nyhetstips.
Inte en gratis köp och sälj-marknad.

Nu är ju köp/säljsidan tack och lov för det mesta ren. Fast rädslan för bedrägeri har ju skapat ett moment 22: Ingen vill betala i förskott och ingen vill ju skicka varan utan att först fått betalt.
Gammal 2019-12-02, 15:54
J O Härnström

Om vi då håller oss till FS så får man kanske räkna med att de flesta köparna är beredda att betala i förskott.
Det låter ju lite naivt att tro att säljaren skickar varan utan att få betalt i förskott.

Ju fler skyddsåtgärder en köpare utför desto mindre är risken att hen blir lurad.
Utförlig mailkontakt, telefonkontakt och kontraktskrivning är sådant som minskar risken för bedrägeri. Den bästa åtgärden är att avstå om man känner minsta tvekan.

Om köparen är tveksam och allmänt rädd för att betala i förskott så tycker jag att blocketpaketet är ett bra alternativ för säljaren att erbjuda. Främsta risken med blocketpaketet kanske är att köparen inte löser ut paketet. Då blir det liggande vilket är mindre kul.

Det skulle vara kul att veta statistiskt hur många säljare som blir lurade när dom använder blocketpaketet jämfört med hur många köpare som blir blåsta när de betalar i förskott. Om riskerna går att värdera på något sätt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.

Elinchrom ELB 500 TTL