Annons
Gammal 2019-09-17, 14:36
smislo

https://nikonrumors.com/2019/09/16/a...-cameras.aspx/

Det verkar komma något AF förbättring också... men man måste skicka kameran till NIKON???
Gammal 2019-12-03, 12:29
smislo

smislo skrev: https://nikonrumors.com/2019/09/16/a...-cameras.aspx/

Det verkar komma något AF förbättring också... men man måste skicka kameran till NIKON???
Det verkar inte komma några nyheter om AF hos Z kameror? Vad tror ni? Kommer någon ny uppdateringen från Nikon angående Z?
Gammal 2019-12-03, 13:34
AWid

smislo skrev: Det verkar inte komma några nyheter om AF hos Z kameror? Vad tror ni? Kommer någon ny uppdateringen från Nikon angående Z?
Kommer säkert fler uppdateringar så småningom men tveksam om det kommer att handla så mycket om AF-prestanda. Senaste uppdateringen kom för bara ett par veckor sedan (2.10).

Jag tycker AF fungerar alldeles utmärkt efter 2.0-uppdateringen. AF-S tillhör väl det bästa som finns på marknaden och AF-C är också suveränt bra även om användargränssnittet inte är helt optimalt jämfört med vad man hört om Sonys senaste modeller eller Nikons spegelreflexer. Det krävs en del inlärning för att optimera hanteringen om man säger så:-)
Gammal 2019-12-03, 17:03
AWid

Såg just en artikel av Thom Hogan (en av ytterst få som jag betraktar som seriös bland internets hopkok av köpta youtubers/skojare/influensers). Där beskriver han AF-prestandan på Nikons Z-modeller. Kan väl sammanfattas som "mycket bra AF-prestanda, inklusive tracking, men delvis knöligt användargränssnitt" (min tolkning).

Artikeln kan hittas här.
Gammal 2019-12-03, 21:30
smislo

AWid skrev: Kommer säkert fler uppdateringar så småningom men tveksam om det kommer att handla så mycket om AF-prestanda. Senaste uppdateringen kom för bara ett par veckor sedan (2.10).

Jag tycker AF fungerar alldeles utmärkt efter 2.0-uppdateringen. AF-S tillhör väl det bästa som finns på marknaden och AF-C är också suveränt bra även om användargränssnittet inte är helt optimalt jämfört med vad man hört om Sonys senaste modeller eller Nikons spegelreflexer. Det krävs en del inlärning för att optimera hanteringen om man säger så:-)
Det gör det...det som jag upplever att den inte hinner riktigt fram när det gäller AF-C och 12 bilder/s...de första bilderna blir skarpa sedan tappar den och ibland blir inte exponeringen rätt...
Gammal 2019-12-20, 12:16
smislo

Ska man uppgradera till FW 2.20 om man inte är intresserad av video?
Gammal 2019-12-20, 12:45
Mattias Sundberg

smislo skrev: Ska man uppgradera till FW 2.20 om man inte är intresserad av video?
Om du är intresserad av att använda CFExpress-kort kan du med fördel uppdatera.
Annars verkar det inte vara några uppdateringar.

Jag ska uppdatera min Z6:a utifall det är några mindre justeringar som inte finns med i deras pressrelease eller changelog, finner inte det troligt men vem vet?
Gammal 2019-12-20, 12:54
AWid

Nikon brukar tydligen (vad jag hört) i bland smyga med förbättringar i nya uppdateringar utan att tala om det:-) Så jag har i alla fall uppdaterat.

Betr AF har jag märkt att "ögonfokus" ofta fungerar bra även på djur utan att Nikon någonsin sagt att "djurögonfokus" ska finnas. (Fast det är naturligtvis en funktion som väl saknar speciellt mycket värde).
Gammal 2019-12-23, 08:29
risse

AWid skrev: ...
Betr AF har jag märkt att "ögonfokus" ofta fungerar bra även på djur utan att Nikon någonsin sagt att "djurögonfokus" ska finnas. (Fast det är naturligtvis en funktion som väl saknar speciellt mycket värde).
Funkar det bra så är det väl snarare en funktion med stort värde.
Gammal 2019-12-23, 10:47
AWid

risse skrev: Funkar det bra så är det väl snarare en funktion med stort värde.
Det finns väl mycket här i världen som fungerar bra, men som trots det har begränsat eller inget värde;-)
Gammal 2019-12-23, 20:28
risse

AWid skrev: Det finns väl mycket här i världen som fungerar bra, men som trots det har begränsat eller inget värde;-)
Sant.... Men detta är en funktion som i alla fall jag skulle vilja ha. Är dessutom många som fotar sina husdjur.
Gammal 2019-12-31, 10:23
Falumas

Gällande damm på sensorn spelar enligt min erfarenhet objektiven stor roll. Dom nyare vädertätade är mycket bättre. På mina DSLRs så kör jag också äldre objektiv och dom är inte helt oskyldiga till att damm hamnar på sensorn, vissa verkar dessutom näst intill blåsa in damm vid zoomande. Inga av dom har inbyggda fokusmotorer, så dom kommer jag nog använda väldigt sparsamt på min Z6:a.
Gammal 2019-12-31, 14:36
risse

Hittade följande tråd i Canon-forumet:
https://www.fotosidan.se/forum/showt...hreadid=172915

Jag stjäl den inledande frågan rakt av, från denna tråd. Hur ser läget ut för Nikon Z?

”Tänkte kolla lite om någon vet hur försäljningen går. Flipp eller flopp så här långt?

Jag är också intresserad av att höra tankar från er som köpt och som nu haft en tid att testa kameran. Vilka bra eller dåliga saker har ni upptäckt? Har ni en positiv känsla av den som helhet?”

(Hoppas trådskaparen i den andra tråden inte misstycker att jag har stulit frågan)
Gammal 2019-12-31, 14:55
Falumas

risse skrev: Hittade följande tråd i Canon-forumet:
https://www.fotosidan.se/forum/showt...hreadid=172915

Jag stjäl den inledande frågan rakt av, från denna tråd. Hur ser läget ut för Nikon Z?

”Tänkte kolla lite om någon vet hur försäljningen går. Flipp eller flopp så här långt?

Jag är också intresserad av att höra tankar från er som köpt och som nu haft en tid att testa kameran. Vilka bra eller dåliga saker har ni upptäckt? Har ni en positiv känsla av den som helhet?”

(Hoppas trådskaparen i den andra tråden inte misstycker att jag har stulit frågan)
Jag har en Z6

Dåligt
- Fungerar ooptimalt med glasögon, jag ser inte hela bilden i EVF:en när jag har glasögon på mig.
- Ingen autofokusmotor
- Bara en minneskort-slot, men eftersom den har WiFi så kan man se till att alla bilder synkas direkt till sin Surface Pro man har liggandes i ryggsäcken.

Bra
- Allt annat.
Gammal 2019-12-31, 15:39
FiCa1

Tummen upp Efter någon månad med Z6
Jag köpte en Z6 + adapter för en dryg månad sen. Adaptern var avgörande, eftersom den gör att jag kunde öppna vitrinskåpet och börja använda mina gamla gluggar igen. Funkar superbt. Ingen autofokus, naturligtvis, men manuellt funkar klockrent. Klassisk Nikon-ergonomi (= perfekt), robust hus, påminner om D300 fast lättare. Inga problem att lära känna kameran; har man plåtat med Nikon tidigare känner man igen sig direkt. För mig är det enda negativa att FTZ-adaptern inte accepterar pre-AI-objektiv, så jag tvingas införskaffa ytterligare en adapter som klarar av Micro-Nikkor 55:3.5, Nikkor 28:2.8 och Nikkor 105:2.5. Ytterligare en detalj jag märkt är att ögonsensorn förefaller vara oerhört känslig för damm eller annat som blockerar den av och till.

/ FiCa1
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:14.

Elinchrom ELB 500 TTL