Annons
  #31  
Gammal 2019-12-03, 19:46
BosseJ1
 
Medlem sedan: dec 2019
Inlägg: 29
Erik X skrev: Det tar sig, ser ju bra ut :-D Lite kylig vitbalans som du säger.
Ska man vara riktigt petig så har du lite mörkare zoner mellan 0 och 5 samt mellan 25 och 30 på ringen, antar att det är "glappet" mellan softboxarna. Går det att flytta ihop dem så glappet försvinner? Som klockspekulant skulle jag inte hänga upp mig på det.. Däremot tycker jag fiberkudden du har som underlag ser lite "billig" ut, det kanske går att hitta något snyggare eller klä den med sammet eller så? Då är du nära Rolex-klassen :-D
Ok, nu har jag ändrat belysningen ytterligare och testat alla inställningar för vitbalans. "Dagsljus" gav bästa färgåtergivningen. Bilden är fortfarande lite grå, men de andra inställningarna blev värre.
Jag tog även en bild på mitt gråkort och använde det för vitbalans, men det blev blåa toner.
De där mörka fälten du nämnde, Erik, är borta.
Provade att få bilden lite ljusare med 1/10, men det blev överexponerat. 1/13 är det bästa hittills.
Bifogad bild är direkt från kameran (konverteras från RAW till jpg när jag beskär och sparar).
Den är som sagt lite tråkigt grå. Som om det ligger en hinna över bilden som tar bort all stuns och liv i den.
Det är enkelt att redigera så bilden blir kanon, men jag hade uppskattat om jag kunde få till det ännu bättre direkt i kameran.
Förslag..?
Bifogar även bild på inställningarna i kameran. Jag begriper som sagt inte så mycket av det. Det går kanske att utläsa där var jag går fel...
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	exempel3.jpg
Visningar:	10
Storlek:	55.1 KB
ID:	149233  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screen Shot 2019-12-03 kl. 19.36.15.png
Visningar:	2
Storlek:	165.6 KB
ID:	149234  

  #32  
Gammal 2019-12-03, 20:59
apersson850
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 9 079
Fotograferar du i råformat kan du fixa vitbalansen i efterhand. Vet inte om det går på en Nikon D3100, men på de Canonkameror jag brukar använda kan man mäta upp rätt vitbalans i datorn och sen skicka över den inställningen till kameran. Därefter kan kameran producera jpeg direkt, med samma inställning.
Ökar du kontrasten en aning ser ofta bilden snärtigare ut. Gör det inte för mycket, bara, för då ser det bara konstigt ut.
  #33  
Gammal 2019-12-03, 21:10
BosseJ1
 
Medlem sedan: dec 2019
Inlägg: 29
apersson850 skrev: Fotograferar du i råformat kan du fixa vitbalansen i efterhand. Vet inte om det går på en Nikon D3100, men på de Canonkameror jag brukar använda kan man mäta upp rätt vitbalans i datorn och sen skicka över den inställningen till kameran. Därefter kan kameran producera jpeg direkt, med samma inställning.
Ökar du kontrasten en aning ser ofta bilden snärtigare ut. Gör det inte för mycket, bara, för då ser det bara konstigt ut.
Hej Anders,

Jo, jag är rätt hej på att fixa bilder i efterhand. Målet med den här tråden är att jag skulle vilja få bilderna så bra som bara möjligt redan i kameran. Jag har på gång att ta bilder på en herrans massa klockor samtidigt och då hade det varit gott om jag kunde kapa tiden jag behöver lägga på redigering. Min förhoppning är att det som måste fixas i efterhand ska vara så enkelt och likartat att jag bara fixar ett makro i PS och dumpar alla bilder på det. Då kan hundratals bilder fixas samtidigt.

Det är ju en gammal Nikon, men jag ska kolla om jag kan fixa med vitbalansen så som du gjort med dina Canon. Tack för tipset!
  #34  
Gammal 2019-12-03, 21:18
Erik X
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 545
"Hinnan" kan vara reflexen av vitt papper som man ser både i glas och krom, den borde avta om du ökar kontrasten. Prova att dra upp färgmättnaden lite också

I Canons kameror kan man definiera egna "picture styles" i kameran, där man själv väljer färgmättnad, kontrast osv. Jag använder dem inte eftersom jag fotar i raw och fixar allt i DxO PL i efterhand.. Men Nikon borde rimligtvis ha något motsvarande. Sen har vitbalans-menyn en sista valmöjlighet efter sol, mulet, blixt osv, där man ställer in färgtemperatur i Kelvin. Kolla om du inte har något sådant.

Sen skulle jag har provat att använda en handhållen LED-ficklampa som effekt-spotlight, i rätt vinkel och rätt mängd ljus tror jag den kan lyfta intrycket. Kanske med ett gult gel-filter.. I vissa kretsar anses det ju att de enda bra naturbilderna tas under "golden hour", då man har lågt stående sol med väldigt mycket rött ljus..

I övrigt börjar det närma sig perfektion, jag vågar väl inte nämna att det är lite ull-ludd som står upp framför ringens undre del :-D
  #35  
Gammal 2019-12-03, 21:35
PMD
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 26 892
BosseJ1 skrev: Jo, jag är rätt hej på att fixa bilder i efterhand. Målet med den här tråden är att jag skulle vilja få bilderna så bra som bara möjligt redan i kameran. Jag har på gång att ta bilder på en herrans massa klockor samtidigt och då hade det varit gott om jag kunde kapa tiden jag behöver lägga på redigering. Min förhoppning är att det som måste fixas i efterhand ska vara så enkelt och likartat att jag bara fixar ett makro i PS och dumpar alla bilder på det. Då kan hundratals bilder fixas samtidigt.
Om du har samma uppställning för alla klockbilderna så kan du använda samma recept för efterbehandling av alla bilderna. Du behöver alltså bara redigera den första bilden, spara inställningarna för den redigeringen, och sen applicera dem på resten av bilderna.
  #36  
Gammal 2019-12-03, 21:43
BosseJ1
 
Medlem sedan: dec 2019
Inlägg: 29
PMD skrev: Om du har samma uppställning för alla klockbilderna så kan du använda samma recept för efterbehandling av alla bilderna. Du behöver alltså bara redigera den första bilden, spara inställningarna för den redigeringen, och sen applicera dem på resten av bilderna.
Precis! Det är så jag tänkt. Problemet jag har haft (vid starten av denna tråd) är att bilderna krävde olika efterbehandling. Nu har jag i alla fall kommit så långt att bilderna börjar se likadana ut. Nu är det lite finlir så bilderna blir så bra som möjligt redan i kameran. Sedan fixar ett makro biffen.

Fråga: Spelar det någon roll om jag har RAW eller jpeg när jag gör inställningarna i kameran? Funderar på om RAW så att säga är tänkta till efterbehandling och därmed inte påverkas av alla inställningar, medan jpeg i teorin ska kunna bli så bra i kameran att de kan användas direkt, och därmed är det viktigare här att man jobbar med inställningarna? Eller är jag ute och reser i den tanken?
Kort sagt: Ska jag ta mina bilder i RAW eller jpeg?
  #37  
Gammal 2019-12-03, 21:55
unoengborg
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 3 304
BosseJ1 skrev: Ok, nu har jag ändrat belysningen ytterligare och testat alla inställningar för vitbalans. "Dagsljus" gav bästa färgåtergivningen. Bilden är fortfarande lite grå, men de andra inställningarna blev värre.
Jag tog även en bild på mitt gråkort och använde det för vitbalans, men det blev blåa toner.
De där mörka fälten du nämnde, Erik, är borta.
Provade att få bilden lite ljusare med 1/10, men det blev överexponerat. 1/13 är det bästa hittills.
Bifogad bild är direkt från kameran (konverteras från RAW till jpg när jag beskär och sparar).
Den är som sagt lite tråkigt grå. Som om det ligger en hinna över bilden som tar bort all stuns och liv i den.
Det är enkelt att redigera så bilden blir kanon, men jag hade uppskattat om jag kunde få till det ännu bättre direkt i kameran.
Förslag..?
Bifogar även bild på inställningarna i kameran. Jag begriper som sagt inte så mycket av det. Det går kanske att utläsa där var jag går fel...
Gråkort är egentligen inte avsedda att ge rätt färger. För att få rätt färger fotografera i raw och gör en egen ICC profil för din kamera med hjälp av en kalibrerad färgkarta som t.ex. colorchecker passport och lägg in den i ditt redigeringsprogram.

Colorchecker passport innhåller förutom färgkartan även en neutralvit yta som du kan använda för färgtemp. Enklast är väl att ta en bild av den och korrigera i efterbehandlingen. Fotograferar du kortet utan klocka är det ingen risk att skarpa färger på klockan påverkar mätningen. Har du samma belysning på alla klockor, gör en preset som du applicerar på dina bilder när du importerar dem. I dessa presets kan du även lägga in de inställningar du behöver för att få bort den grå hinnan.

Klarar din kamera/bildbehandlingsprogram tethering, fotografera direkt ned i datorn så slipper du fippla med minneskort. Då får du upp bilderna direkt på skärmen så att du kan se att de är OK. På så vis slipper du i efterhand märka att du fått damm eller fingeravtryck någonstans av misstag.

Tänk på att ha färg-neutral omgivning när du fotograferar så att du inte får färgstick från rummet och mörklägg rummet förutom dina softboxes så att eventuellt dagsljus från fönster inte påverkar.
  #38  
Gammal 2019-12-03, 22:11
Erik X
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 545
BosseJ1 skrev: Spelar det någon roll om jag har RAW eller jpeg när jag gör inställningarna i kameran?
RAW innebär att du sparar ner sensordata på minneskortet utan några som helst korrigeringar utan allt fixas i efterhand i bildbehandlingsprogrammet. Du får med dig t.ex. kamerans inställda vitbalans som förval till bildbehandlingsprogrammet men har fritt val att byta (i DxO PL i alla fall).. Se bara till att få rätt exponering så går allt annat att fixa i efterhand
Fotar du i jpeg så kommer kameran att ta hänsyn till vad du har ställt in för färgbalans, kontrast, färgmättnad, skärpning, brusreducering, vignettering osv i kamerans menyer innan den sätter ihop din färdiga jpeg
  #39  
Gammal 2019-12-03, 22:26
BosseJ1
 
Medlem sedan: dec 2019
Inlägg: 29
Erik X skrev: RAW innebär att du sparar ner sensordata på minneskortet utan några som helst korrigeringar utan allt fixas i efterhand i bildbehandlingsprogrammet. Du får med dig t.ex. kamerans inställda vitbalans som förval till bildbehandlingsprogrammet men har fritt val att byta (i DxO PL i alla fall).. Se bara till att få rätt exponering så går allt annat att fixa i efterhand
Fotar du i jpeg så kommer kameran att ta hänsyn till vad du har ställt in för färgbalans, kontrast, färgmättnad, skärpning, brusreducering, vignettering osv i kamerans menyer innan den sätter ihop din färdiga jpeg
Erik & Uno: Då skulle man kanske kunna kalla det overkill med RAW för min del. Jag använder ju bara bilderna i min lille webb-shop. Inga trycksaker.
Verkar som att jag bara skapar mig onödigt merarbete att jobba med RAW?
  #40  
Gammal 2019-12-04, 07:17
fotobollfoto
 
Medlem sedan: jun 2017
Inlägg: 2 640
I andra trådar av liknande art har jag läst tipset att använda svart papper för att skapa en annan sorts reflex och ett annat djup i motivet.

Alltså ett svart papper som reflexskärm vid sidan av motivet.

Typ som i denna:
https://se.pixelz.com/blog/ljusinsta...nde-produkter/
  #41  
Gammal 2019-12-04, 08:29
BosseJ1
 
Medlem sedan: dec 2019
Inlägg: 29
fotobollfoto skrev: I andra trådar av liknande art har jag läst tipset att använda svart papper för att skapa en annan sorts reflex och ett annat djup i motivet.

Alltså ett svart papper som reflexskärm vid sidan av motivet.

Typ som i denna:
https://se.pixelz.com/blog/ljusinsta...nde-produkter/
Kanon! Tack!
  #42  
Gammal 2019-12-04, 09:57
apersson850
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 9 079
Ja, så som du ska använda bilderna känns det som att du kan göra som de sportfotografer som har krav på sig att leverera bilderna bums, helst strax innan det hände.

Alla kameror jag har haft har möjligheten till egen vitbalans, en funktion där du fotograferar något vitt, ofta ett papper, som befinner sig på samma ställe som det riktiga motivet ska göra. Sen talar du om för kameran att det här är vitt, applicerar den inställningen och fotograferar vad det nu är som är det riktiga motivet med denna inställning.
Det har också gått att finjustera resultatet direkt i kameran.

Ställer du sen in önskad kontrast och färgmättnad, samt fixar önskat bildutsnitt direkt i kameran, är jag övertygad om att du får tillräckligt bra bilder för ditt ändamål för att bara kunna fotografera på och använda dem som de är.
  #43  
Gammal 2019-12-04, 10:07
BosseJ1
 
Medlem sedan: dec 2019
Inlägg: 29
apersson850 skrev: Ja, så som du ska använda bilderna känns det som att du kan göra som de sportfotografer som har krav på sig att leverera bilderna bums, helst strax innan det hände.

Alla kameror jag har haft har möjligheten till egen vitbalans, en funktion där du fotograferar något vitt, ofta ett papper, som befinner sig på samma ställe som det riktiga motivet ska göra. Sen talar du om för kameran att det här är vitt, applicerar den inställningen och fotograferar vad det nu är som är det riktiga motivet med denna inställning.
Det har också gått att finjustera resultatet direkt i kameran.

Ställer du sen in önskad kontrast och färgmättnad, samt fixar önskat bildutsnitt direkt i kameran, är jag övertygad om att du får tillräckligt bra bilder för ditt ändamål för att bara kunna fotografera på och använda dem som de är.
Ok. Tack. Googlar i vild förtvivlan för att lära mig hur man ställer in kontrast och färgmättnad på den här gamla kameran. Bildutsnitt vet jag inte en vad det är, så det blir nästa Google-projekt...😀
  #44  
Gammal 2019-12-04, 11:39
AFJ
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 10 021
Jag håller med om att det borde gå att få till det rätt bra i kameran och fota i JPG.

MEN - jag är långt ifrån säker på att det är den bästa metoden.

Det borde vara ännu enklare att hitta rätt i redigeringsprogrammet. Det lär också ha fler verktyg än vad kameran erbjuder.

Så om jag vore TS skulle jag fota i RAW, lägga ett par timmar på att hitta rätt redigering i datorn. Sedan spara detta som makro/preset och applicera på alla bilder.

Bilderna skall väl ändå in i datorn och sparas om i rätt storlek för webben?

En fördel med att göra jobbet i efterbehandlingen är också att om man vid ett senare tillfälle inte är nöjd med resultatet så kan man göra en ny efterbehandling utan att behöva plocka fram produkter och kamera igen.

Bara mina tankar - utan erfarenhet av just det som TS vill göra.
  #45  
Gammal 2019-12-04, 11:49
BosseJ1
 
Medlem sedan: dec 2019
Inlägg: 29
AFJ skrev: Jag håller med om att det borde gå att få till det rätt bra i kameran och fota i JPG.

MEN - jag är långt ifrån säker på att det är den bästa metoden.

Det borde vara ännu enklare att hitta rätt i redigeringsprogrammet. Det lär också ha fler verktyg än vad kameran erbjuder.

Så om jag vore TS skulle jag fota i RAW, lägga ett par timmar på att hitta rätt redigering i datorn. Sedan spara detta som makro/preset och applicera på alla bilder.

Bilderna skall väl ändå in i datorn och sparas om i rätt storlek för webben?

En fördel med att göra jobbet i efterbehandlingen är också att om man vid ett senare tillfälle inte är nöjd med resultatet så kan man göra en ny efterbehandling utan att behöva plocka fram produkter och kamera igen.

Bara mina tankar - utan erfarenhet av just det som TS vill göra.
Point. Som jag sa i ett tidigare svar så var ju mitt problem att jag inte fick till det med ljuset. Vilket resulterade i olika behov av redigering. Men nu börja jag närma mig att få till bilder som mycket väl skulle kunna fixas med ett och samma makro.
Tack för input!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:04.



Elinchrom ELM8