Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Av de som tycker att EOS R inte är tillräckligt mycket av ett "prohus" är det antagligen inte så många som är yrkesfotografer ...
Tror många skulle klara sina uppdrag med R men undrar samtidigt hur många yrkesfotografer och entusiaster det är som lämnat EF för RF. Hörde någonstans att RF står för 1% av antal Canonhus som finns ute idag (vet inte om det stämmer) och att det kommer ta flera år innan 5% är RF hus trots släppta så kallade pro-hus. En klurig sits i sådant fall för Canon som just nu släpper nya linser för en pytteliten marknad. Det borde se liknande ut för Nikon.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu var det Canon som poängterade att R inte var ett pro-hus vid lanseringen. Troligen till stor del beroende på avsaknaden av riktig vädertätning och en del tillkortakommanden när det gäller seriebildstagning.
Är för tillfället på resa Sydgeorgien och Antarktis med EOS R och tagit bilder på allt från landskap till flygande fågel utan några större problem. Men visst lite rappare AF och bättre seriebildstagning hade inte skadat. Men inte avgörande för min del.
Så vad och hur man fotograferar borde alltid avgöra ens behov av utrustning.
Ja för Canons segmentering är det nog viktigt att få prata om pro-hus. Även 5dmkiv har ju haft svårt att helt accepteras som ett pro-hus trots att massor av människor använder det för sin brödföda. Lägger vi prosnacket åt sidan så kan R vara lämpligare som arbetsredskap än 1dx mkii och 5dmkiv i vissa situationer (som du också är inne på.)

Personligen oroar jag mig inte för vädertätningen i R utifrån vad jag läst. Däremot är det synd att inte fasta små objektiv får vädertätning. RF 35 1.8 hade varit så mycket intressantare med tätning på plats.

Blir lite avundsjuk på resan du gör :).
 

gamleJ

Aktiv medlem

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den mest balanserade och genomtänkta recension jag sett. Tack för länken. Jag prenumererar redan på hans youtube fast det här har jag tydligen missat.

Det är intressant att Canon börjar agera som Fujifilm. De förbättrar med firmware kameran riktigt ordentligt.
Detta är nytt för tidigare fick man bara dessa förbättringar om man uppgraderade till nästa modell.

Det finns många rykten på Canon Rumors. Det finns några som är intressanta.
Det första är att Canon har en ny generation av sensorer på gång. Dessa är av typen BSI. Alltså av typen Sony har lyckats leda utvecklingen med när det gäller DR.

Det andra är att Canon jobbar med att introducera IBIS. Jag har det i min Fuji X-H1. Det är verkligen vanebildande. Har man kört det här en tid vill man inte bli av med det.
Det spelar inte någon roll för flygande fåglar., galna hundar eller lekande barn. Fast det gör skillnad för porträtt i dåligt ljus för både hundar och porträtt av människor eller miljöer.

Tittar jag sedan på AF-C och följande fokus är Canon R sämre än min gamla 1D MKIIN från 2005. Med Fuji X-H1 klarar den kameran 10-11 bilder med AF-C.
Dessutom bara en kortplats.
Det känns som Canon släppte en kamera som inte var riktigt färdig. De var tvungna att möta Nikon och deras spegelfria alternativ.

Nu säger då ryktena att Canon kommer med en ny sensor generation som kan matcha Sonys. Att det redan i Februari kommer en EOS R MKII som har mycket av den högupplösta Canon Rs som ersätter Canon 5D Rs.
Det finns också spekulationer om något som ersätter 1DX MKIII.
Tror det kommer ta en tid. Det verkar finnas begränsningar när AF ligger enbart på sensorn.

Jag lever med både Fujis spegellösa och med Canon 5D MKIV. Jag kan de här kamerasystemen sedan länge.
Därför väljer jag redan innan jag skall fota något viktigt kamerasystem. Skall jag ta Fujikameran, Canon eller båda.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Den mest balanserade och genomtänkta recension jag sett. Tack för länken. Jag prenumererar redan på hans youtube fast det här har jag tydligen missat.

Det är intressant att Canon börjar agera som Fujifilm. De förbättrar med firmware kameran riktigt ordentligt.
Detta är nytt för tidigare fick man bara dessa förbättringar om man uppgraderade till nästa modell.
Ja det är trevligt när ens redan betalda kamera helt gratis blir bättre. Frågan är om det kommer bli en vana eller om det var tvunget för att inte tappa ännu mer marknadsandelar gentemot Sony?

Det finns många rykten på Canon Rumors. Det finns några som är intressanta.
Det första är att Canon har en ny generation av sensorer på gång. Dessa är av typen BSI. Alltså av typen Sony har lyckats leda utvecklingen med när det gäller DR.

Det andra är att Canon jobbar med att introducera IBIS. Jag har det i min Fuji X-H1. Det är verkligen vanebildande. Har man kört det här en tid vill man inte bli av med det.
Det spelar inte någon roll för flygande fåglar., galna hundar eller lekande barn. Fast det gör skillnad för porträtt i dåligt ljus för både hundar och porträtt av människor eller miljöer.
Hade ibis kunnat läggas till via firmware hade nog Canon gjort det. Det har länge känts som att Canon bara lyssnat på yrkesfotograferna som oftast klarar sig fint utan ibis. Det har nog blivit uppenbart för dom att entusiasterna vill ha sitt också.

Tittar jag sedan på AF-C och följande fokus är Canon R sämre än min gamla 1D MKIIN från 2005. Med Fuji X-H1 klarar den kameran 10-11 bilder med AF-C.
Dessutom bara en kortplats.
Det känns som Canon släppte en kamera som inte var riktigt färdig. De var tvungna att möta Nikon och deras spegelfria alternativ.
Jag misstänker att du bara tänker på antal bilder/s med följande fokus? Det går inte fort med R men säkert.

Nu säger då ryktena att Canon kommer med en ny sensor generation som kan matcha Sonys. Att det redan i Februari kommer en EOS R MKII som har mycket av den högupplösta Canon Rs som ersätter Canon 5D Rs.
Det finns också spekulationer om något som ersätter 1DX MKIII.
Tror det kommer ta en tid. Det verkar finnas begränsningar när AF ligger enbart på sensorn.
Följande fokus i svagt ljus är väl Akilleshälen men i övrigt ska väl spegellöst kunna vara bättre på det mesta i af-väg.

Jag lever med både Fujis spegellösa och med Canon 5D MKIV. Jag kan de här kamerasystemen sedan länge.
Därför väljer jag redan innan jag skall fota något viktigt kamerasystem. Skall jag ta Fujikameran, Canon eller båda.
Du har fotat länge och gör kloka val utifrån vad som är viktigt för dig. Anledningen till att jag håller igång tråden är inte för att övertyga andra att köpa R. Däremot att visa på R:s och RP:s styrkor och att de husen trots vissa brister kan vara rätt utifrån vilken typ av fotograf du är. Jag vill gärna ha Ibis så beroende av pris kan det bli ett hus av de nya som är på väg. Behöver dock inte stressa utan kan i lugn och ro se priserna sjunka innan jag slår till.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det påstås att fasavkännande AF på bildsensorn har begränsningar som en dedikerad AF-givare inte har. Detta ska bero på geometrin hos avkännarna på bildsensorn, har jag läst. Detta skulle då i sin tur göra att kameran blir snabbare på att fokusera när den är en spegelreflex, men så tar behovet att fälla spegeln upp och ner tid istället.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det påstås att fasavkännande AF på bildsensorn har begränsningar som en dedikerad AF-givare inte har. Detta ska bero på geometrin hos avkännarna på bildsensorn, har jag läst. Detta skulle då i sin tur göra att kameran blir snabbare på att fokusera när den är en spegelreflex, men så tar behovet att fälla spegeln upp och ner tid istället.
Skulle du hitta var du läst detta så får du gärna länka. Canon har ju löst af på annat vis än konkurrenterna så frågan är väl hur deras lösning fungerar med snabbare utläsning. Detta är inte min avdelning utan har bara läst vad andra skrivit här på FS. Kanske något för Martin A att reda ut.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Efter ett par dagar med EOS R och mina EF-objektiv så är det dags att jämföra kameran med min "gamla" 5D Mark III.

Egentligen finns det bara en fördel med 5D Mark III, det är serietagning med följande fokus. Där hänger inte bilden i den elektroniska sökaren hos EOS R med och kameran matar för långsamt. EOS R är egentligen ingen kamera för aktion, sport eller flygande fågel.

Avsaknaden av IBIS - stabilisering i kamerahuset är en svaghet gentemot konkurrenterna. Det går inte att släta över.

Att filma 4K med cropfaktor 1,75 är också en nackdel eller svaghet hur man nu ser det.
Men kvaliteten på video är mycket bra

Har man en Canonutrustning sedan tidigare så tycker jag att EOS R är ett välkommet tillskott. Canons förnämliga objektivpark och kamerornas förträffliga bildkvalitet, främst färgåtergivning är en styrka. 5D-serien känns faktisk gammalmodig i jämförelse med spegellöst.
Behov av mikrojustering och felfokuserande objektiv blir ett minne blott och inget man saknar.

Startar man från zero så finns det givetvis andra fabrikat som lockar och konkurrensen är bra för oss konsumenter.
Något som avskräcker är prislapparna på Canons RF-optik. Objektiven hittills är svindyra med endast ett par undantag. Förhoppningsvis ger sig Sigma och Tamron in i leken så att det blir lite ordning även på den fronten.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Efter ett par dagar med EOS R och mina EF-objektiv så är det dags att jämföra kameran med min "gamla" 5D Mark III.

Egentligen finns det bara en fördel med 5D Mark III, det är serietagning med följande fokus. Där hänger inte bilden i den elektroniska sökaren hos EOS R med och kameran matar för långsamt. EOS R är egentligen ingen kamera för aktion, sport eller flygande fågel.

Avsaknaden av IBIS - stabilisering i kamerahuset är en svaghet gentemot konkurrenterna. Det går inte att släta över.

Att filma 4K med cropfaktor 1,75 är också en nackdel eller svaghet hur man nu ser det.
Men kvaliteten på video är mycket bra

Har man en Canonutrustning sedan tidigare så tycker jag att EOS R är ett välkommet tillskott. Canons förnämliga objektivpark och kamerornas förträffliga bildkvalitet, främst färgåtergivning är en styrka. 5D-serien känns faktisk gammalmodig i jämförelse med spegellöst.
Behov av mikrojustering och felfokuserande objektiv blir ett minne blott och inget man saknar.

Startar man från zero så finns det givetvis andra fabrikat som lockar och konkurrensen är bra för oss konsumenter.
Något som avskräcker är prislapparna på Canons RF-optik. Objektiven hittills är svindyra med endast ett par undantag. Förhoppningsvis ger sig Sigma och Tamron in i leken så att det blir lite ordning även på den fronten.
Tack, kul att det kommer in lite mer input från de som har huset. Vi verkar i stort överens med varandra :). Ett fint alternativ om inte många bilder per sekund följande är prioriterat. Fokuseringen är säker så de 3-4 bilderna per sekund blir åtminstone oftast skarpa på rätt ställe.

Cropfaktor på 1,75 vid 4K är katastrof för en del och perfekt för andra. De som filmar djur eller annat på avstånd har nog inget emot det. Nya RF 15-35 2.8 is hjälper också till att släta ut problemet lite. Du har ändå rätt i sak såklart. De flesta hade önskat full sensorbredd i 4K.

Ja optiken är grymt dyr så här långt med något undantag och det är svårt att hävda prisvärdhet. Var dock på Rajala i Stockholm och testade nya 50 1.2. Tog en närbild på min adapter med 40 2.8 monterad. Det blev som ett slag i magen. Alla lampor i montrar och skyltar förvandlades till bokeh-porr och mjuka övergången från skärpa till oskärpa över linskroppen var något jag aldrig upplevt tidigare. Kul att veta det finns optik av yppersta klass till det system jag valt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Canons objektiv med röda ringar i all ära.
Sigmas ART-serie de duger gott för min del även de.

Idag blev det ingen riktig dag, dagen skiftade utan att det märktes mellan gryning och skymning. Grågrått och lite dis i luften.
Här en bild med Sigma 50mm ART på f 1,4:
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/385518/3738226.htm
Tjusigt, har tittat och gett dig tummen upp :). Känns din Sigma art säker gällande af på R?
Nej vädret har inte lockat direkt. Det finns dock mycket belysning uppsatt så kan bli lite trevliga bilder på 1.4.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tjusigt, har tittat och gett dig tummen upp :). Känns din Sigma art säker gällande af på R?
Nej vädret har inte lockat direkt. Det finns dock mycket belysning uppsatt så kan bli lite trevliga bilder på 1.4.
Mitt 50mm ART fungerar mycket bra med min nya EOS R.
Objektivet passar även fint på 5D Mark III.
Jag har en Sigma USB-docka för ev. justering av AF men har inte behövt använda den på detta objektiv.

Mitt EF 35mm f2 IS har krånglat en del med AF på 5D Mark III, träffsäkerheten är inte på topp. Däremot fungerar det bättre på EOS R.
 

bach7617

Aktiv medlem
Kampanj på Canon EOS RP?

Tror ni det kan bli nån kampanj snart på en Canon EOS RP?
I samband med Black Friday såg jag exempel på några tyska websidor med
Canon RP + EF adapter+ RF35mm 1.8 för ca €1100-1200.
Billigaste svenska priset nu verkar vara Rajala för 17.480...
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tror ni det kan bli nån kampanj snart på en Canon EOS RP?
I samband med Black Friday såg jag exempel på några tyska websidor med
Canon RP + EF adapter+ RF35mm 1.8 för ca €1100-1200.
Billigaste svenska priset nu verkar vara Rajala för 17.480...
Svårt att svara på men kanske påverkas priserna för R och RP när de nya husen kommer. Det enda som går att säga är att förr eller senare så kommer det kampanjer :).
 

bach7617

Aktiv medlem
Svårt att svara på men kanske påverkas priserna för R och RP när de nya husen kommer. Det enda som går att säga är att förr eller senare så kommer det kampanjer :).
Säkert är det så och nya modeller kommer nog före Tokyo-OS men ibland undrar man hur kampanjer och priser i EU kan vara såpass olika?
 

mac60

Aktiv medlem
Svart sökare och skärm i manuellt läge

Hej
Har lekt lite med min nya kamera men hittat ett problem som jag inte vet om det är fel på kamera eller inställning jag missat.
Körde lite med vanlig blixt och manuellt läge
Ibland så blev sökaren eller skärm bara helt svart, ibland kom bilden fram efter någon sekund men ibland hände inget alls och ibland så hade jag bild direkt
Provade med mina porträtt blixtar liggande på ett akvarium och kamera på stativ med 2 sekunders fördröjning, 200 dels sekund och bländare18 och sökare o skärm kolsvart, fick ta bländare 2.8 för att se och ställa in skärpan manuellt och sedan ändra bländaren till 18 och ta bilden
Någon som vet varför det blir svart?
Gör jag samma sak med min 5dmlll eller Sony nex6 så funkar allt som det skall
Hoppas att ni fattar vad jag menar
 
ANNONS