Annons

Vågar jag välja en Nikon Z-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Nikon D6

När jag ser den säljas tror jag på den. :)

"den eventuellt kommande" var kanske fel ordval, men om jag bara hade skrivit "Nikon D6" så hade förmodligen någon stört sig på det också ...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Den nästa spegellösa kamera som kommer från Canon är enligt ryktena en ersättare till 5Ds R . Det är ganska logiskt.
De flesta spegellösa är bra på att sätta fokus i bra ljus.
Vad de inte är så bra på är snabbfokus i dåligt ljus.
Vad jag förstår kommer den att hålla 75 Mpixel. Då är det logiskt att köra spegellöst så att man kan utnyttja de nya skarpa objektiven, samt att man slipper vibration från spegeln. Samtidigt ställer det höga krav på exakt fokus vilket man kan få med kontrast detekterande fokus. Ger visserligen inte så snabb fokusering, men den typen av kameror kommer troligen att användas för stillsamma produktbilder i välupplysta studios
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad jag förstår kommer den att hålla 75 Mpixel. Då är det logiskt att köra spegellöst så att man kan utnyttja de nya skarpa objektiven, samt att man slipper vibration från spegeln. Samtidigt ställer det höga krav på exakt fokus vilket man kan få med kontrast detekterande fokus. Ger visserligen inte så snabb fokusering, men den typen av kameror kommer troligen att användas för stillsamma produktbilder i välupplysta studios
Men det är väl hybrid-AF som gäller numera i spegellösa i alla fall: snabb PD-AF i steg ett och avslutande finlir med kontrast-AF?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den nästa spegellösa kamera som kommer från Canon är enligt ryktena en ersättare till 5Ds R . Det är ganska logiskt.
De flesta spegellösa är bra på att sätta fokus i bra ljus.
Vad de inte är så bra på är snabbfokus i dåligt ljus.
Det är inte så entydigt alla gånger. Bra EVF:er kan ge en fördel genom signalförstärkningen som ju gör att man ofta kan hjälpa fokus genom att sikta på något kontrastrikt i bästa fall. Med en OVF i samma mörker kan det vara betydligt svårare att se motivet överhuvudtaget.

Jag tror att det var det som förklarade varför en jämförelse mellan en Sony A7:a och jag tror det var Nikon D5 i det försöket till jämförelse visade att A7:an fokuserade på mindre än halva tiden jämfört med Nikon-DSLR:en.

Testet gick till så att man skulle ta 10 bilder har jag för mig på två olika motiv omväxlande så att kameran var tvungen att fokusera om. Det kan vara så att det helt enkelt var svårare för fotografen att "hjälpa" Nikon-kameran i mörkret. Fotografen var normalt Nikon-fotograf så jag tror inte resultatet berodde på rena handhavandefel.

Jag har gjort samma erfarenhet när jag jämfört mina dåvarande Sony-hus (bl.a. en A580 DSLR som jag inte har kvar). Jag hade svårt att se någonting överhuvudtaget även med A580 i ett ljus som mina spegellösa inte hade några problem med.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är inte så entydigt alla gånger. Bra EVF:er kan ge en fördel genom signalförstärkningen som ju gör att man ofta kan hjälpa fokus genom att sikta på något kontrastrikt i bästa fall. Med en OVF i samma mörker kan det vara betydligt svårare att se motivet överhuvudtaget.

Jag tror att det var det som förklarade varför en jämförelse mellan en Sony A7:a och jag tror det var Nikon D5 i det försöket till jämförelse visade att A7:an fokuserade på mindre än halva tiden jämfört med Nikon-DSLR:en.

Testet gick till så att man skulle ta 10 bilder har jag för mig på två olika motiv omväxlande så att kameran var tvungen att fokusera om. Det kan vara så att det helt enkelt var svårare för fotografen att "hjälpa" Nikon-kameran i mörkret. Fotografen var normalt Nikon-fotograf så jag tror inte resultatet berodde på rena handhavandefel.

Jag har gjort samma erfarenhet när jag jämfört mina dåvarande Sony-hus (bl.a. en A580 DSLR som jag inte har kvar). Jag hade svårt att se någonting överhuvudtaget även med A580 i ett ljus som mina spegellösa inte hade några problem med.
Det har ändrat sig helt nu. Där det är näst intill bäcksvart i min D800-sökare är det näst intill ljusan dar på min Z6.
 

AWid

Aktiv medlem
Nikon går ju snart i konkurs så satsa på Sony
Här kommer lite OT, men ändå.......................
Tyvärr översvämmas nätet av olika märkesarméer av "fanboys", betalda influensers och köpta youtubers. Nikon, Canon och Pentax, har tydligt kommit till korta i "slaget om nätet". Om någon framhåller en ny och bra funktion på en ny Canon- eller Nikonmodell översvämmas kommentarsfälten av "Sonyfanboys" som ska snacka skit om kameran (och/eller företaget) och samtidigt framhåller det "egna märket" som det enda användbara verktyget för fotografering. Tråkigt som fan. Nu tycks fenomenet även ha letat sig in här på Fotosidan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har ändrat sig helt nu. Där det är näst intill bäcksvart i min D800-sökare är det näst intill ljusan dar på min Z6.
Precis och nu säljer ju alla stora tillverkare även FF-kameror med EVF, så det här är ingen som helst märkesfråga längre som en del tycks tro utan en fråga om DSLR:er kontra spegellöst oavsett märke - om OVF kontra EVF.

Ni som går igång på ett sånt enkelt inspel tycker jag verkligen ska ta era gamla DSLR:er och jämföra hur de står sig mot era tillverkares nya spegellösa i mörker. Även ni kanske blir förvånade.

Filmen ifråga var denna:

https://www.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4

Ni kan börja titta 19:40 in på filmen. Det handlar om A9 vs D5 i det här fallet.

Det är inte jag som påstår saker i filmen. Det enda jag bidragit med är att försöka förklara varför skillnaden blir så stor och det enda som påtagligt skulle gynna A9 är två saker:

- Den ena är att man ser med en EVF i mörker, något man ej gör med OVF.
- Det andra är att DSLR-kameran inte gynnas av att den ALLTID mäter fullt öppen eftersom ju även A9:an säkert kördes fullt öppen p.g.a. mörkret.

Förmodligen skulle ni fått ett liknande resultat om ni bytt ut A9:an mot någon av Nikons Z-modeller.

Jag tycker verkligen att det här är en intressant fråga eftersom skillnaden är så stor och den stora skillnaden är just EVF:ens möjlighet att "se" sånt i mörkret en DSLR inte kan se. Grattis Nikon-fotografer till Z-seriens omvittnat fina EVF:er. De kommer öppna nya möjligheter för många.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är och var inte ute efter att berömma eller kritisera olika kameror. Det var inte alls mitt syfte. Jag har inte testat alla världens kameror.
Fast jag har 2 Fujikameror och en Canon som jag använder.
Fast vad jag lärt mig rent praktiskt är att i en mörk kyrka där jag fotar med blixt slutar Fuji att kunna sätta AF om jag t.ex. går från bländare 5,6 till bländare 8.
Medan min Canon 5D fortsätter att sätta AF även på bländare 8. För den mäter fokus på största bländaren.

Nu har jag läst mig till att många andra spegellösa kameror gör som Fuji. Fast kanske inte exakt detsamma. Exakt vad mina Fujikameror sysslar med vet jag inte. Bara att den bländar ner kameran oavsett vilen bländare jag använder.

Såg här att vissa nämner att Nikon bländar ner till 5,6. Jag tror de flesta av oss vet hur AF fungerar på en dSLR.
Jag skulle gärna vilja veta hur AF fungerar på olika spegellösa kameror. Mäter de alla med nedlämnade objektiv eller finns det de som mäter AF på helt öppen bländare.
En ganska viktig kunskap när man fotar i mörka miljöer och använder blixt.
Sist jag fotade i en mörk kyrka kunde mina Fujikameror inte fokusera på mindre bländare än 5,6. Ganska irriterande när man vill ha mer skärpedjup.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är inte så entydigt alla gånger. Bra EVF:er kan ge en fördel genom signalförstärkningen som ju gör att man ofta kan hjälpa fokus genom att sikta på något kontrastrikt i bästa fall. Med en OVF i samma mörker kan det vara betydligt svårare att se motivet överhuvudtaget.

Jag tror att det var det som förklarade varför en jämförelse mellan en Sony A7:a och jag tror det var Nikon D5 i det försöket till jämförelse visade att A7:an fokuserade på mindre än halva tiden jämfört med Nikon-DSLR:en.

Testet gick till så att man skulle ta 10 bilder har jag för mig på två olika motiv omväxlande så att kameran var tvungen att fokusera om. Det kan vara så att det helt enkelt var svårare för fotografen att "hjälpa" Nikon-kameran i mörkret. Fotografen var normalt Nikon-fotograf så jag tror inte resultatet berodde på rena handhavandefel.

Jag har gjort samma erfarenhet när jag jämfört mina dåvarande Sony-hus (bl.a. en A580 DSLR som jag inte har kvar). Jag hade svårt att se någonting överhuvudtaget även med A580 i ett ljus som mina spegellösa inte hade några problem med.
Nej StenÅke det var A9:an som var i testet, du hade en länk där testet genomfördes, du visade på länken flera gånger under en tid när samma diskussioner var som nu, man försökte med 20 bilder, man ser att det är mörkt på filmen och det var D5 mot första A9, D5 tog längre tid på sig i just denna test.
 

CaolIla

Aktiv medlem
Tack för alla inspel, mest de som faktiskt var tänkta som svar på min fråga. ;)

Det blev en DSLR igen.
Tiden får utvisa hur klokt eller oklokt det var, men det känns bra.

En rekondad D850 från Nikon blev det.
12.000 under dagens Cyberphoto-pris.
 

apersson850

Aktiv medlem
Idag vet vi att Canons kamera inför OS heter 1DX Mark III och Nikons heter D6.
Vi vet också att det är en Canon R5 på väg. Dock vet vi inte om den hinner ut före OS. Det påstås också att Canon kommer att släppa ut en R1 någon gång. Kanske 2021.

Som skrivits ovan är det en lågoddsare att Canonfotografer som ska täcka OS kommer att använda 1DX Mark III, under förutsättning att de alls byter till en ny kamera i år.

Canon själva säger att idag är deras spegelreflexer (läs 1DX Mark III) så snabba, att en fotograf hinner ta 2-4 bilder med en sådan, när han använder den optiska sökaren, innan en fotograf som använder en spegellös överhuvudtaget har sett i sökaren att det intressanta händer. När han då väl trycker på knappen är förstås höjdpunkten redan förbi, säger Murphy.
 
ANNONS