Annons

Kvadratiska bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Landin

Aktiv medlem
Jag är en vän av fyrkantiga format, har bl a använt flera 6x6-kameror, bl a Rolleiflex, men även faktiskt ibland en gammal Instamatic så länge det gick att få tag på film.
Därför undrar jag, varför har man inte utvecklat formatet 24x24 mm på en småbildsfilm? Förr fanns ju de små Robot-kamerorna* för detta format. Drygt 50 bilder på en film... Man kunde göra en småbildskamera, där man som på Hasselbladaren, småbildsvarianten, kan ställa om filmformatet mellan 24x36 och 24x24 mm. Tänk er vilka diabilder det blir när man kan utnyttja hela duken. Eller detta att man får några bilder till på filmen... Eller att kunna blanda bildformatet efter motivets utseende...
Funderade Uffe
* Robot, vad var det? Jag tror inte att de tillverkas längre, men man kan ibland få se dem på den begagnade marknaden. Det var högklassiga, västtyska kameror för 24x24 mm-formatet, urverksdrivna. En liten variant, uppdragsbar till (tror jag) 18 bilder, och en större som klarade upp till 50 exp. på ett uppdrag. Optiken var utbytbar. Det fanns också en modell, Royal, som kunde levereras både för 18x24, 24x24 och 24x36 mm format, tyvärr fick man välja en gång för alla vilket format man ville ha. Dessutom gjorde Robot registerkameror. Någon som vet mer?
 

mange78

Aktiv medlem
alla format är mig veterligen fyrkantiga... Kunde bara inte hålla mig...

Skämt åsido, tror inte det hade hållit för småfilm. Tror helt enkelt att efterfrågan inte räckt skulle motiverat ett sådant format. Anledningen till att många använder mellan/stor format är väl just att få ett större orginal att arbeta med.
 

Ulf Landin

Aktiv medlem
Ja, jag menar naturligtvis rektangulärt format, maximalt utnyttjat med i första hand diafilm. Papperskopiorna blir ju 10x10 cm, alltså samma förstoringsgrad som 10x15. Men, har man ett negativ som är 24x24 mm och helt plötsligt vill ha en rektagulär bild, ja, då är den effektivt utnyttjade filmytan bara 18x24 mm, d v s hälften av ett vanligt småbildnegativ = halvformat. Och då blir det också sämre bildkvalitet. Tänk om vi kunde ha en kamera som går att ställa om mellan 24x24 och 24x36 mm, precis som"Bladaren" fungerar.
Filosoferade Uffe
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det finns fortfarande 126-kasetter för t.ex Kodak Instamatic m.fl kameror (mer eller mindre avancerade, t.om med utbytbar optik) att köpa hos Photoimpex i Tyskland. 127-film i svartvitt Efke 100 (för Yashica 44, m.fl) finns också att köpa hos Photax. 24x24-kameror utöver Robotmodellerna finns också. Jag har en Zeiss Ikon Taxona men tyvärr fungerar frammatningen mindre bra på denna , annars är Tessaroptiken väldigt bra. Finns också en äldre modell som heter Tenax. Även några andra märken finns för 24x24mm men är nog ganska ovanliga. Håller med om att formatet ofta är att föredra. En del kameror, t.ex Agfas olika Isoly-modeller (har själv en Isoly IIa), har formatet 4x4cm på 120-film och ger då 16 bilder. Jag har en del bilder tagna med dessa kameror i mina album.

Zeiss Ikon Taxona 24x24 (till vänster):
 

Bilagor

Khalad

Aktiv medlem
Jag är en vän av fyrkantiga format, har bl a använt flera 6x6-kameror, bl a Rolleiflex, men även faktiskt ibland en gammal Instamatic så länge det gick att få tag på film.
Därför undrar jag, varför har man inte utvecklat formatet 24x24 mm på en småbildsfilm? Förr fanns ju de små Robot-kamerorna* för detta format. Drygt 50 bilder på en film... Man kunde göra en småbildskamera, där man som på Hasselbladaren, småbildsvarianten, kan ställa om filmformatet mellan 24x36 och 24x24 mm. Tänk er vilka diabilder det blir när man kan utnyttja hela duken. Eller detta att man får några bilder till på filmen... Eller att kunna blanda bildformatet efter motivets utseende...
Funderade Uffe
* Robot, vad var det? Jag tror inte att de tillverkas längre, men man kan ibland få se dem på den begagnade marknaden. Det var högklassiga, västtyska kameror för 24x24 mm-formatet, urverksdrivna. En liten variant, uppdragsbar till (tror jag) 18 bilder, och en större som klarade upp till 50 exp. på ett uppdrag. Optiken var utbytbar. Det fanns också en modell, Royal, som kunde levereras både för 18x24, 24x24 och 24x36 mm format, tyvärr fick man välja en gång för alla vilket format man ville ha. Dessutom gjorde Robot registerkameror. Någon som vet mer?
Har haft en Robot IIa som gav 54 bilder på vanlig 135-film, köpte den 1955 men sålde den när jag bytte till Yashica-Mat 1 a 2 år senare
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
För film så kan jag inte se någon annan fördel än att få ut fler bilder på en vanlig 135-rulle. Att beskära ett 24x36mm dia till kvadratiskt format är ju enkelt gjort genom att helt enkelt vrida ena ramhalvan 90 grader.

Något som jag däremot funderat på är varför det inte finns någon digital kamera med sensorformatet 42x42mm. Då skulle den befintliga objektivparken för småbildsformatet kunna användas fullt ut och kameran skulle kunna optimeras för att enbart användas i ett läge utan hänsyn till landskaps- eller porträttformat.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Räknefel

För film så kan jag inte se någon annan fördel än att få ut fler bilder på en vanlig 135-rulle. Att beskära ett 24x36mm dia till kvadratiskt format är ju enkelt gjort genom att helt enkelt vrida ena ramhalvan 90 grader.

Något som jag däremot funderat på är varför det inte finns någon digital kamera med sensorformatet 42x42mm. Då skulle den befintliga objektivparken för småbildsformatet kunna användas fullt ut och kameran skulle kunna optimeras för att enbart användas i ett läge utan hänsyn till landskaps- eller porträttformat.
Det där är nog ett räknefel. Det verkar som om det är ytterst få objektiv som ens kan teckna ut 36x36 än mindre 42x42. Ska du ha samma bildcirkel som ett objektiv som precis tecknar ut 24x36 så blir det kvadratiska formatet ca 31x31.
Här är en äldre tråd som tar upp ännu fler aspekter som gör det svårt.
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=164912&highlight=kvadratisk+sensor
 

Falumas

Aktiv medlem
Eller varför inte digitala sensorer som är runda, så får man beskära som man vill efteråt. Då hade man sluppit vertikalgrepp också.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Eller varför inte digitala sensorer som är runda, så får man beskära som man vill efteråt. Då hade man sluppit vertikalgrepp också.
Det skulle bli väldigt svårt och därmed dyrt att rent praktiskt tillverka sådana sensorer med dagens tillverkningsteknik. Det finns så vitt jag vet inga elektroniska komponenter som inte är fyrkantiga (rektangulära eller kvadratiska) och det sannolikt av rätt goda skäl.

Sedan skulle det bli svårt att lösa utläsningen av signalen från sensorn, dels rent fysiskt ("kabeldragningen"), dels skulle du då få rader/kolumner att läsa ut som har olika längd vilket skulle kräva variabel spänning för utläsningssignalen vilket skulle göra allt från A/D-omvandling till brushantering madrömslikt komplext.

Rättelse: "elektroniska komponenter" i första stycket skulle varit "integrerade kretsar"
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det skulle bli väldigt svårt och därmed dyrt att rent praktiskt tillverka sådana sensorer med dagens tillverkningsteknik. Det finns så vitt jag vet inga elektroniska komponenter som inte är fyrkantiga (rektangulära eller kvadratiska) och det sannolikt av rätt goda skäl.

Sedan skulle det bli svårt att lösa utläsningen av signalen från sensorn, dels rent fysiskt ("kabeldragningen"), dels skulle du då få rader/kolumner att läsa ut som har olika längd vilket skulle kräva variabel spänning för utläsningssignalen vilket skulle göra allt från A/D-omvandling till brushantering madrömslikt komplext.
Man kan väl i så fall göra en stor kvadratisk sensor som inte blir fullt belyst ända ut i hörnen (men väl till kanterna) sedan kan kameran mjukvarumässigt beskära rå-filen till en cirkel (som är jämnt belyst) ur vilken fotografen kan plocka vilka proportioner den vill.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns så vitt jag vet inga elektroniska komponenter som inte är fyrkantiga (rektangulära eller kvadratiska) och det sannolikt av rätt goda skäl.
Displayen inuti en Garmin Fenix, som på utsidan ser rund ut, är tiokantig om man lyfter på locket och tittar in.

Men visst är det ovanligt med komponenter av det slaget som inte är rektangulära.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Man kan väl i så fall göra en stor kvadratisk sensor som inte blir fullt belyst ända ut i hörnen (men väl till kanterna) sedan kan kameran mjukvarumässigt beskära rå-filen till en cirkel (som är jämnt belyst) ur vilken fotografen kan plocka vilka proportioner den vill.
En kvadratisk sensor skulle fungera lika bra som en rektangulär.

Men om nu fotografen ändå skall beskära i efterhand kan de ju lika gärna utgå från en råfil från hela kvadraten (med mörka hörn och allt). Steget att skapa en slags rund fil däremellan känns lite överflödigt :)
 

Khalad

Aktiv medlem
För film så kan jag inte se någon annan fördel än att få ut fler bilder på en vanlig 135-rulle. Att beskära ett 24x36mm dia till kvadratiskt format är ju enkelt gjort genom att helt enkelt vrida ena ramhalvan 90 grader.

Något som jag däremot funderat på är varför det inte finns någon digital kamera med sensorformatet 42x42mm. Då skulle den befintliga objektivparken för småbildsformatet kunna användas fullt ut och kameran skulle kunna optimeras för att enbart användas i ett läge utan hänsyn till landskaps- eller porträttformat.
Tror du har förstått mig fel, jag har aldrig hävdat att detta är bättre på något sätt. Däremot finns naturligtvis en klar fördel för den som vill jobba med kvadratiska bilder - man har det kvadratiska formatet i sökaren och kan komponera efter det. Det ÄR, eller VAR, de facto en påtaglig fördel också att få ut 54 bilder per rulle, otillräckligt med film var ett stadigvarande tillstånd på den analoga tiden, särskilt om man inte hade så gott om pengar. Hela kameran kunde vidare göras mindre om till att börja med objektivet inte behövde teckna ut 24 x 36 utan bara 24 x 24, på det var just Robot IIa ett alldeles utmärkt exempel, inte större än dagens kompaktkameror. Naturligtvis finns också nackdelar. Hälsningar/ Björn T
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Displayen inuti en Garmin Fenix, som på utsidan ser rund ut, är tiokantig om man lyfter på locket och tittar in.

Men visst är det ovanligt med komponenter av det slaget som inte är rektangulära.
Transistorer, motstånd, kondensatorer, vridpotentiometrar, ...
Det finns ganska många sorters elektroniska komponenter som inte är rektanglar (eller rätblock). Men det var kanske inte dessa som avsågs.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det skulle bli väldigt svårt och därmed dyrt att rent praktiskt tillverka sådana sensorer med dagens tillverkningsteknik. Det finns så vitt jag vet inga elektroniska komponenter som inte är fyrkantiga (rektangulära eller kvadratiska) och det sannolikt av rätt goda skäl.

Sedan skulle det bli svårt att lösa utläsningen av signalen från sensorn, dels rent fysiskt ("kabeldragningen"), dels skulle du då få rader/kolumner att läsa ut som har olika längd vilket skulle kräva variabel spänning för utläsningssignalen vilket skulle göra allt från A/D-omvandling till brushantering madrömslikt komplext.
Jo, jag antar att det finns något tekniskt problem begravet eftersom det inte finns.
Man hade kanske kunnat förbinda dom till en lång spiralformad linje. I global shutter tider kanske det går.
 
ANNONS