Annons

Mobil och kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsBJ

Medlem
Min Samsung Galaxy S8+, sjunger på sista versen. Den har annars i mitt tycke tagit helt ok bilder. Förutom att den saknar zoom. Bländare f/1.7 och sensor 1/2,5"

Denna gång blir det ingen premiummobil för > 10.000:-
Tänkte nöja mig med en enklare, i kombination med en billig kompaktkamera med zoom.
Har precis köpt en sådan, Sony CyberShot DSC-WX350, med 20 x zoom.
Sensorformat 1/2,3" och max bländaröppning 3,5-6,5 (vidvinkel/Tele).

Siffrorna förstår jag inte riktigt, men trodde väl att en kompaktkamera alltid tar minst lika bra bilder som mobilen.
Men speciellt vid dåligt ljus tar mobilen klart bättre bilder ?!

Jag har jämfört i autoläge i båda, utan blixt, vilket väl i mobilen inkluderar HDR och annat "godis".
 

Falumas

Aktiv medlem
Sensorerna är ungefär lika stora så dom borde fungera ungefär lika bra ljusmässigt. Mobilen har dock ett betydligt ljusstarkare objektiv f1.7

I teleläget är din kompakta uppe på f6.5, men även f3.5 släpper igenom 4x mindre ljus än f1.7

För att bli bättre än dagens mobiler måste du upp till entusiast kompaktkamerorna idag. Din kompakt har dock zoom vilket i bra ljus kan vara en enorm fördel.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag är inte ett dugg förvånad att en high-end mobil tar bättre bilder än en kompaktkamera med ett ljussvagt 20X zoom objektiv.
 

LarsBJ

Medlem
Fadäs

Sensorerna är ungefär lika stora så dom borde fungera ungefär lika bra ljusmässigt. Mobilen har dock ett betydligt ljusstarkare objektiv f1.7

I teleläget är din kompakta uppe på f6.5, men även f3.5 släpper igenom 4x mindre ljus än f1.7

För att bli bättre än dagens mobiler måste du upp till entusiast kompaktkamerorna idag. Din kompakt har dock zoom vilket i bra ljus kan vara en enorm fördel.
Tack Falumas.
Mitt misstag var att tro att en bländaröppning på 3,5-6,5 var bättre än 1,7.
Men det var ändå ganska billiga läropengar.
Nu vet jag☺ Och som sagt, zoom kan man ha nytta av.
 

LarsBJ

Medlem
En följdfråga

Överväger en mellanklassmobil Galaxy A51 till 1/3 av priset för Samsungs premiummodeller.
Den har f/2,0 och sensorstorlek 1/2"
mot f/1,7 och sensorstorlek 1/2,5" för en S8+

Det ena värdet lite bättre, och det andra lite sämre.
Borde man utifrån det kunna anta att de tar ungefär lika bra bilder?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack Falumas.
Mitt misstag var att tro att en bländaröppning på 3,5-6,5 var bättre än 1,7.
Men det var ändå ganska billiga läropengar.
Nu vet jag☺ Och som sagt, zoom kan man ha nytta av.
Det är egentligen t ex f/1,7, det vill säga brännvidden genom 1,7, vilket principiellt anger bländarens storlek sedd framifrån. Därför blir en högre siffra en mindre bländaröppning.

När man jämför kameror med olika sensorstorlek gäller det också att se till att man inte blir lurad. f/1,7 vid en given bildvinkel är inte samma sak med en kamera som har en 1/2,3" och 1"-sensor. Observera här att f är den faktiska brännvidden och inte den i småbildstermer som ofta anges. Ska man jämföra i småbildstermer så behöver både siffran före och efter / vara omräknad, annars blir man lurad.
 

Falumas

Aktiv medlem
Överväger en mellanklassmobil Galaxy A51 till 1/3 av priset för Samsungs premiummodeller.
Den har f/2,0 och sensorstorlek 1/2"
mot f/1,7 och sensorstorlek 1/2,5" för en S8+

Det ena värdet lite bättre, och det andra lite sämre.
Borde man utifrån det kunna anta att de tar ungefär lika bra bilder?
Mobiler brukar ofta göra rätt kraftig efterbearbetning och premiummodelernas kraftigare processorer brukar också ge en fördel. Dessutom brukar det ofta vara bara vara premiummodellerna som kan spotta ut sig rawfiler. Så det beror lite på vad du har för krav., men jag skulle tippa på att det skiljer en del kameramässigt.

Billiga kompaktkamerors största fördel är dock att dom inte är någon smartphone och därmed inte visar en massa notifikationer på skärmen hela tiden.
 

LarsBJ

Medlem
Mobiler brukar ofta göra rätt kraftig efterbearbetning och premiummodelernas kraftigare processorer brukar också ge en fördel. Dessutom brukar det ofta vara bara vara premiummodellerna som kan spotta ut sig rawfiler. Så det beror lite på vad du har för krav., men jag skulle tippa på att det skiljer en del kameramässigt.

Billiga kompaktkamerors största fördel är dock att dom inte är någon smartphone och därmed inte visar en massa notifikationer på skärmen hela tiden.
Tack☺
Jo, det sägs också att det är på just kamera Samsung snålar in på budgetmodellerna. Kostar de bara 1/3 får man räkna med viss försämring.
 

martinot

Aktiv medlem
Min Samsung Galaxy S8+, sjunger på sista versen. Den har annars i mitt tycke tagit helt ok bilder. Förutom att den saknar zoom. Bländare f/1.7 och sensor 1/2,5"

Denna gång blir det ingen premiummobil för > 10.000:-
Tänkte nöja mig med en enklare, i kombination med en billig kompaktkamera med zoom.
Har precis köpt en sådan, Sony CyberShot DSC-WX350, med 20 x zoom.
Sensorformat 1/2,3" och max bländaröppning 3,5-6,5 (vidvinkel/Tele).

Siffrorna förstår jag inte riktigt, men trodde väl att en kompaktkamera alltid tar minst lika bra bilder som mobilen.
Men speciellt vid dåligt ljus tar mobilen klart bättre bilder ?!

Jag har jämfört i autoläge i båda, utan blixt, vilket väl i mobilen inkluderar HDR och annat "godis".
Om du kan lämna tillbaka/byta (tex. om du har 14-dagars ångerrätt), så skulle jag byta den mot en 1"-kompakt med något ljusstarkare objektiv.

Du kommer märka en tydlig skillnad i många situationer med lite halvdant dags/kvälls/inomhus-ljus, om du går om från 1/2,3" till 1" (och dessutom med något ljusstarkare optik).
 

LarsBJ

Medlem
Om du kan lämna tillbaka/byta (tex. om du har 14-dagars ångerrätt), så skulle jag byta den mot en 1"-kompakt med något ljusstarkare objektiv.

Du kommer märka en tydlig skillnad i många situationer med lite halvdant dags/kvälls/inomhus-ljus, om du går om från 1/2,3" till 1" (och dessutom med något ljusstarkare optik).
Det går tyvärr inte.
Men den tar helt ok zoom. Så den kommer med på t.ex. semester o liknande.
Den är också väldigt lätt.
Men i vardagen nöjer jag mig med en mobil
 
ANNONS