Gammal 2020-02-11, 17:33
bromesko

Var jä...t försiktig att köpa något av Ni..Jon.. En skojare som FS vägrar ta bort som medlem.
Gammal 2020-02-11, 20:57
Dan J.

Allmänt tips är väl att kräva Swish som betalsätt. Mig veterligt det enda sätt där du får reda på motpartens officiella namn, hämtat från den bank där motparten har sitt konto.
Du får ju dessutom tfnnumret, och kan lätt ringa/sms'a och kolla om motparten är medveten om att han just betalat för DIN vara, och inte någon annans.
7,5 miljoner av Sveriges befolkning har Swish, räkna bort de under 18 år och de allra äldsta så har nästan alla Swish.
Gammal 2020-02-11, 22:10
Third eye

Christer2 skrev: Två saker som gör att A och B sitter säkra, vad jag läst mig till, hittills.

A sitter förmodligen skyddad bakom banksekretessen. Har läst flera inlägg här att banker varit totalt ovilliga att hjälpa lurade köpare att få tag i betalningsmottagaren. Och A har egentligen inte begått något fel i detta triangeldrama. Men om det bara vore två parter inblandade så hade förmodligen säljaren, även om han luras (t ex skickar annan vara än överenskommet, eller skickar en tegelsten) suttit skyddad av sekretessen.

B sitter förmodligen skyddad av att det, ur polisär synpunkt, "inte är något stort belopp det handlar om för" för stackars C.

Men om tillräckligt många har råkat ut för samma B så kanske något skulle kunna ske polisiärt.
Kreativt tänkande själar utan skrupler och samvete, de har alltid funnits...men det känns som de ökar i kvadrat.
Ja jag har tydliga regler i min annons. Skickas ej och swish eller direktbetalning via swedbank (ser transaktionen direkt då) och hämtas på plats. Samtliga kontakter på min annons har bara gällt gimbalen konstigt nog.
Kanske därför jag inte får grejjerna sålda :-) Eller att ingen köper begagnat längre :-)
Gammal 2020-02-11, 23:01
matnyttige

Dan J. skrev: Allmänt tips är väl att kräva Swish som betalsätt. Mig veterligt det enda sätt där du får reda på motpartens officiella namn, hämtat från den bank där motparten har sitt konto.
Du får ju dessutom tfnnumret, och kan lätt ringa/sms'a och kolla om motparten är medveten om att han just betalat för DIN vara, och inte någon annans.
7,5 miljoner av Sveriges befolkning har Swish, räkna bort de under 18 år och de allra äldsta så har nästan alla Swish.
Tyvärr så hjälper inte det i toklandet Sverige om skurken inte har några pengar. Polisen kan inte göra något då om du inte får den varan du tror dig betalat för.
Gammal 2020-02-11, 23:49
Dan J.

matnyttige skrev: Tyvärr så hjälper inte det i toklandet Sverige om skurken inte har några pengar. Polisen kan inte göra något då om du inte får den varan du tror dig betalat för.
Men nedan pratades om A, B och C. Du är säljare A. Köpare B hör av sig, men säger att betalningen kommer att komma från C.

B lurar C att betala för någonting B säger sig sälja, B talar om för C att pengarna ska swishas till nr siochså (som alltså är ditt).

När C då betalar dig via Swish kan ju du som schysst säljare lätt motfråga C om det är rätt att din vara ska skickas till B.
Gammal 2020-02-12, 08:37
janne_145

Dan J. skrev: Allmänt tips är väl att kräva Swish som betalsätt. Mig veterligt det enda sätt där du får reda på motpartens officiella namn, hämtat från den bank där motparten har sitt konto.
Det där hjälper inte. Jag blev snuvad på 2200:- förra året. Ja man får veta vad han heter osv men man får ju inte tillbaka nå pengar för det. Och de som scammar har massa domar bakom sig så då får det rabatt osv. Den jag blev scammad av fick rabatt i åtal så min anmälan slogs bort av polisen.
Gammal 2020-02-12, 09:32
Third eye

janne_145 skrev: Det där hjälper inte. Jag blev snuvad på 2200:- förra året. Ja man får veta vad han heter osv men man får ju inte tillbaka nå pengar för det. Och de som scammar har massa domar bakom sig så då får det rabatt osv. Den jag blev scammad av fick rabatt i åtal så min anmälan slogs bort av polisen.
Fasen så tråkigt :-/
Man borde dra allt genom en betaltjänst egentligen, de går mellan och både kontrollerar den betalande och garanterar pengarna.
Borde ha valt Paypal/Tradera nu när jag tänker efter på min annons.
Gammal 2020-02-12, 09:40
Resistent

bromesko skrev: Var jä...t försiktig att köpa något av Ni..Jon.. En skojare som FS vägrar ta bort som medlem.
Annonserade efter en Fuji X100F här och Ni... Jon... svarade igår fm att han hade en för ett väldigt bra pris. Jag bad om bilder. Han skickade på nån Sony istället. Jag frågade och han bad om ursäkt sa att det blivit fel och han skickat sambons kamera istället. Sen kom det två bilder på rätt kamera. Jag bad om annan vinkel och även med hans namn med dagens datum skriven på en lapp bredvid. han skickade en bild från efterfrågad vinkel utan lapp "som han hade i sin telefon redan". Jag får känslan att det är bilder på två olika kameror. Jag bad om lappbilden igen och sen har han inte återkommit mer.

Så jag skulle nog också säga att han är ute efter att lura folk. Han är fortfarande kvar som medlem. Jag har skickat in anmälning eller iaf en notering att han verkar skum till abuse-adressen.
Gammal 2020-02-12, 10:40
bromesko

Resistent skrev: Annonserade efter en Fuji X100F här och Ni... Jon... svarade igår fm att han hade en för ett väldigt bra pris. Jag bad om bilder. Han skickade på nån Sony istället. Jag frågade och han bad om ursäkt sa att det blivit fel och han skickat sambons kamera istället. Sen kom det två bilder på rätt kamera. Jag bad om annan vinkel och även med hans namn med dagens datum skriven på en lapp bredvid. han skickade en bild från efterfrågad vinkel utan lapp "som han hade i sin telefon redan". Jag får känslan att det är bilder på två olika kameror. Jag bad om lappbilden igen och sen har han inte återkommit mer.

Så jag skulle nog också säga att han är ute efter att lura folk. Han är fortfarande kvar som medlem. Jag har skickat in anmälning eller iaf en notering att han verkar skum till abuse-adressen.
Lönlöst att få bort trollet.
Gammal 2020-02-12, 17:07
fotobollfoto

Third eye skrev: Fasen så tråkigt :-/
Man borde dra allt genom en betaltjänst egentligen, de går mellan och både kontrollerar den betalande och garanterar pengarna.
Borde ha valt Paypal/Tradera nu när jag tänker efter på min annons.
Fast om du lämnar över prylarna personligen, och i samband med det får pengarna swishade av personen som tar emot det du säljer borde du väl sitta ganska säkert?
Gammal 2020-02-12, 17:43
Third eye

fotobollfoto skrev: Fast om du lämnar över prylarna personligen, och i samband med det får pengarna swishade av personen som tar emot det du säljer borde du väl sitta ganska säkert?
Ja så är det, vilket jag också skrivit i annonsen. Men jag minskar mängden intresserade köpare tyvärr.
Gammal 2020-02-12, 20:51
PMD

Third eye skrev: Ja så är det, vilket jag också skrivit i annonsen. Men jag minskar mängden intresserade köpare tyvärr.
Det kanske bara är bra ...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:45.