Annons

Rimlig tid för reklamation?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag köpte en Lenovo Yoga på Elgiganten för 23 KKr i slutet av oktober. I slutet av december dog skärmen (som kändes lite glapp). Jag lämnade in datorn till butiken och köpte samtidigt en annan dator (en Mac som kändes betyldligt mer tillförlitlig).

Jag har fått besked att de beställt reservdel till Lenovon, men den har inte anlänt, och butiken har tydligen kontaktat Lenovo för att få datorn krediterad. Nu har det snart gått sex veckor sedan jag lämnade in en två månader gammal dator och ännu inte fått tillbaks något. När jag var inne på Elgiganten förra veckan pratade de om att tre månader är "rimlig tid", vilket jag inte håller mer om när det gäller en så pass ny dator för det priset.

Någon som har erfarenhet av vad Rimlig tid egentligen är enligt ARN?
 

Third eye

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg rätt från utbildning så är skälig tid avhängd av reparationens karaktär, de har dessutom 2 försök på sig att reparera. Men enligt råd och röns citerering från konsumentköpslagen så är det 3 till 4 veckor så de verkar ha sträkt tiden rejält.
Det kan ge underlag nog för att häva köpet kanske?
 

ehrsa

Aktiv medlem
Vet inte om 3 månader är en gräns för hur lång tid det får gå på en reparation, men jag var med om liknande med mitt första Nikon 200-500 mm. objektiv för kanske 4 år sen, det visade sig att när det var +-0° eller kallare så fungerade inte bländaren längre (testat med två olika kameror). När jag efter några veckor kollade med Nikon vad som hände med ev. reparation, så blev svaret att man väntade på en reservdel.. och när 3 månader hade gått så fick jag ett helt nytt objektiv, där bländaren fungerade.. Så det kanske är nån gräns vid 3 månader?
Hälsn!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att butiken skyller på sin leverantör är en vanlig sjuka, men det är faktiskt inte konsumentens problem om butiken t ex inte får varan krediterad av sin leverantör. Konsumenten har ett avtal med säljaren, i det här fallet Elgiganten och inget annat. Då ansvarar Elgiganten för att leva upp till Konsumentköplagen. Hur det löser det är faktiskt deras problem. Kan de inte får den reparerad inom skälig tid får de omleverera eller låta köpet gå tillbaka.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vet inte om 3 månader är en gräns för hur lång tid det får gå på en reparation, men jag var med om liknande med mitt första Nikon 200-500 mm. objektiv för kanske 4 år sen, det visade sig att när det var +-0° eller kallare så fungerade inte bländaren längre (testat med två olika kameror). När jag efter några veckor kollade med Nikon vad som hände med ev. reparation, så blev svaret att man väntade på en reservdel.. och när 3 månader hade gått så fick jag ett helt nytt objektiv, där bländaren fungerade.. Så det kanske är nån gräns vid 3 månader?
Hälsn!
Lagen är inte skriven på det sättet, utan det är en bedömningsfråga. Principiellt är troligen tre månader för länge om de inte t ex tillhandahåller ett låneobjektiv. Tiden för reparationen berodde ju inte på dess komplexitet eller svårighet att hitta felet, utan på att de inte kunde få fram delar. En gissning är att de har någon intern praxis. För Nikon kan inte en sådan omleverans kosta särskilt mycket kontra en reparation om inte objektivet ser ut att ha körts över av en gräsklippare. Sannolikt lär de ta ett sådant objektiv i nyskick och reparera det när de har delar och sedan sälja det som "refurbished".

Ser man till en dator som i trådens fall kan ju köparen hävda att denna måste ha en fungerande sådan för att kunna hantera olika saker. Nu har afe säkerligen ytterligare datorer, men köparen ska ju inte behöva köpa en ny dator för att kunna hantera sådana saker som köparen behöver en dator till. Tre månader utan att kunna komma åt internetbanken, till exempel? Skälig tid? Utan väsentlig olägenhet för köparen? Jag har minst sagt svårt att tro att en säljaren skulle vinna en dylik argumentation i ARN med den tidsutdräkten.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag köpte en Lenovo Yoga på Elgiganten för 23 KKr i slutet av oktober. I slutet av december dog skärmen (som kändes lite glapp). Jag lämnade in datorn till butiken och köpte samtidigt en annan dator (en Mac som kändes betyldligt mer tillförlitlig).

Jag har fått besked att de beställt reservdel till Lenovon, men den har inte anlänt, och butiken har tydligen kontaktat Lenovo för att få datorn krediterad. Nu har det snart gått sex veckor sedan jag lämnade in en två månader gammal dator och ännu inte fått tillbaks något. När jag var inne på Elgiganten förra veckan pratade de om att tre månader är "rimlig tid", vilket jag inte håller mer om när det gäller en så pass ny dator för det priset.

Någon som har erfarenhet av vad Rimlig tid egentligen är enligt ARN?
Se följande länk

https://lawline.se/answers/15220

Den har några år på nacken, men ARN ansåg då att tre veckor är en rimlig väntetid, men kan dock förlängas ifall lån av liknande utrustning erbjuds. Om felet är väsentligt för köparen (en icke fungerande dator får väl anses vara ett väsentligt fel) så skulle man till och med ha rätt att häva köpet.
Sök på konsumentverket.se efter info gällande konsumentköplagen
 

ErlandH

Aktiv medlem
Se följande länk

https://lawline.se/answers/15220

Den har några år på nacken, men ARN ansåg då att tre veckor är en rimlig väntetid, men kan dock förlängas ifall lån av liknande utrustning erbjuds.
Nu säger ju ARN att vad som är rimlig tid för en reparation måste avgöras från fall till fall. Men jag har svårt att tro att ARN skulle tycka att så mycket som tre månader var rimligt i det här fallet, när det rör sig om en relativt okomplicerad standardprodukt.
 

Christer2

Aktiv medlem
Nu säger ju ARN att vad som är rimlig tid för en reparation måste avgöras från fall till fall. Men jag har svårt att tro att ARN skulle tycka att så mycket som tre månader var rimligt i det här fallet, när det rör sig om en relativt okomplicerad standardprodukt.
Min tanke också. Det borde inte vara så svårt att beställa hem en likadan, från importören, (eller kanske hämta en från lagret?).

Den bästa kund man kan ha är den som själv beslutar att komma tillbaka och köpa mer.
 

afe

Aktiv medlem
Som av en händelse godkände de idag att jag antingen skulle få en ny dator eller pengarna tillbaks. Jag valde pengarna och nöjer med min Macbook Pro som är apbra :)
 

Artis

Aktiv medlem
Enligt min senaste kontakt med Konsument i Malmö så är rimlig tid for reparation två veckor. Kan de inte fixa det under den tiden så får de ersätta vara med liknande ex.
 
ANNONS