Annons

Heads Up - snart blir forumet annorlunda

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi kommer nästa vecka så smått börja konvertera forumet till en ny plattform. Vi kommer inte bli klara men komma en bra bit på vägen. När vi väl släpper uppdateringen så kommer det finnas en hel del småpill (mest utseende) som vi kommer justera allt eftersom. Så räkna med att det snart kommer se annorlunda ut och det kommer kännas ovant. Vi räknar som vanligt med "det var bättre innan"-inlägg men vi får bita ihop och stå ut :)

För den som är undrar så blir plattformen Xenoforo (bra stöd för mallar/css, enkel konvertering av befintligt forum och allmänt bra funktioner). Vi kommer lägga vår egen design uppepå deras grunddesign. Här kan du se hur ett xenofoto-forum ser ut https://xenforo.com/community/. Det är ganska likt det vi har idag.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Spännande, ser fram emot en uppfräschning.
Passa gärna på att slå ihop kanske 70% av sub-forumen då det knappast är trafik för att hålla de 60 st som finns idag levande.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ser ut att bli färgglatt värre (att döma av det länkade exemplet)!
Jag blev tvungen att kolla jag också. Ser trivsamt ut. Men lite humor att det första inlägg som jag - helt av en slump - klickar mig till handlar om gnäll på övriga deltagare (tolkar jag det som). Så vi får fortsätta att hålla oss i kragen även efter uppgraderingen :)

One thread per forum please, and no unnecessary bumping
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Prenumerationsinlägg

Detta inlägg skriver jag för att automatiskt få en prenumeration på den här tråden eftersom det inte går att göra det manuellt i telefonversionen av forumet. (Hoppas på att det går i det nya forumet).
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bättre upplösning på bifogade bilder är väl det som jag saknar mest
Det skall vi nog justera framöver. Det hade gått att lösa redan idag men vi behövde, i tidernas begynnelse, styra bort folk från att köra bildkritik via forumet. Så därför satte vi den begränsningen. Men framöver justerar vi. Det kan vara bra med bättre upplösning på bilder när man diskuterar teknik tex. Bildkritik kommer vi fortsatt vilja att den sker via den avsedda kanalen - Grupper/Bilder.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Bra!

Kan ni koppla ihop forumet med nyhetskommentarer?

Varför fortsätter ni inte på vbulletin? ( är ny fiken) då det borde det enklaste att uppgradera.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hur kommer det sig att ni ligger efter och hur kommer ni motverka det med xenoforo?
Det är inget KU-förhör väl? :)

Vbulletin hade en väldigt dålig struktur för implementation (klasser saknas på i princip alla element) av egen design (färg/form) som innebar att i princip allt fick hårdkodas i forumkoden (via extremt oanvändarvänligt gränssnitt) och vid varje ny version så fick man göra om jobbet. Därför stod vi över en massa releaser och sen blev det aldrig värt jobbet att köra igenom alla releaser och sen lägga på designen.

Eftersom xenoforo är modernare så finns det klasser på element vilket gör att designen ligger i css och inte hårdkodat i forumkoden.
 
ANNONS