Gammal 2020-02-13, 22:43
J O Härnström

Värdefull information där Jonas.
Det verkar stämma med det jag hittat efter en del eftersökningar.

En annan fråga, tyvärr lite OT men ändå.
Jag ser att du har (eller har haft) Tamron 24-70 G2.
Det är ett objektiv som jag kan tänka mig att uppgradera till för att få stabilisering.
Vad tycker du om den ljusstarka standardzoomen? Den bör sitta fint på EOS R.
Gammal 2020-02-14, 05:43
gamleJ

J O Härnström skrev: Värdefull information där Jonas.
Det verkar stämma med det jag hittat efter en del eftersökningar.

En annan fråga, tyvärr lite OT men ändå.
Jag ser att du har (eller har haft) Tamron 24-70 G2.
Det är ett objektiv som jag kan tänka mig att uppgradera till för att få stabilisering.
Vad tycker du om den ljusstarka standardzoomen? Den bör sitta fint på EOS R.
Mitt hade fokusshift och var lite soft i hörnen på stora öppningar. Ibland var det svårt att få fokus med de yttre fokuspunkterna på 5dsR (inga problem på R). Tyvärr låste sig objektivet i svagt ljus med R. Stängde jag av och på kameran så funkade det en stund igen. I bra ljus flöt det på utan problem. Troligen var problemet med R kopplat till just mitt hus och 24-70 för några andra här på fs har inte haft motsvarande bekymmer.

Nu till det positiva. Mittskärpan är toppen och runt f5.6 riktigt skarpt över hela bilden. Ger fint resultat även på högupplösta sensorer. För en normalzoom i den prisklassen får du mycket bildkvalitet för pengarna. Bildstabiliseringen gör sitt jobb och inget i byggkvalitet finns att klaga på. Rapp i fokus. Hade behållt det om inte nämnda problem med R funnits. Tycker du ska prova för får du inte samma bekymmer så är jag övertygad om att du blir nöjd i övrigt. Jag saknar verkligen 2.8 på zoomen. Köpte istället RF 24-105 4l som är toppen men 2.8 är ändå 2.8. Tur jag har mitt RF 50 att skruva på när ljuset tryter :). Minst sagt utanför ämnet men en liten dikesåkning må vara hänt ;).
Gammal 2020-02-14, 10:37
J O Härnström

gamleJ skrev: Mitt hade fokusshift och var lite soft i hörnen på stora öppningar. Ibland var det svårt att få fokus med de yttre fokuspunkterna på 5dsR (inga problem på R). Tyvärr låste sig objektivet i svagt ljus med R. Stängde jag av och på kameran så funkade det en stund igen. I bra ljus flöt det på utan problem. Troligen var problemet med R kopplat till just mitt hus och 24-70 för några andra här på fs har inte haft motsvarande bekymmer.

Nu till det positiva. Mittskärpan är toppen och runt f5.6 riktigt skarpt över hela bilden. Ger fint resultat även på högupplösta sensorer. För en normalzoom i den prisklassen får du mycket bildkvalitet för pengarna. Bildstabiliseringen gör sitt jobb och inget i byggkvalitet finns att klaga på. Rapp i fokus. Hade behållt det om inte nämnda problem med R funnits. Tycker du ska prova för får du inte samma bekymmer så är jag övertygad om att du blir nöjd i övrigt. Jag saknar verkligen 2.8 på zoomen. Köpte istället RF 24-105 4l som är toppen men 2.8 är ändå 2.8. Tur jag har mitt RF 50 att skruva på när ljuset tryter :). Minst sagt utanför ämnet men en liten dikesåkning må vara hänt ;).
Det kanske är bäst att hålla sig till Canon, bl.a med tanke på nya funktioner som kommer med R5.
EF 24-105/4 L är fn. utlånat till min dotter tillsammans med 5D3. Det är annars mitt favo-objektiv och väldigt allround.
Så nu finns ett nyinköpt begagnat 24-70/2,8 L i arsenalen, och det är inte fy skam.
Slut Off Topic.

Det verkar som tråden har fått tillräckligt med svar om hur man kan jobba med uppslagstabeller "LUT" och redigering av Clog-filer.
Gammal 2020-02-20, 22:19
J O Härnström

Lärorikt om dynamiskt
Den här killen John P Hess verkar riktigt duktig.
I denna video går han grundligt igenom dynamiskt omfång.
Man får tänka till ordentligt om ISO och bl.a hur man exponerar i log.

https://www.youtube.com/watch?v=2sshGdMgJxQ
Gammal 2020-02-20, 23:16
gamleJ

J O Härnström skrev: Den här killen John P Hess verkar riktigt duktig.
I denna video går han grundligt igenom dynamiskt omfång.
Man får tänka till ordentligt om ISO och bl.a hur man exponerar i log.

https://www.youtube.com/watch?v=2sshGdMgJxQ
Tack, den var bra och lärorik. Behöver se den igen med pigg hjärna och fundera kring hur jag kan nyttja kunskapen. Det är nog 10bitars färgdjup som är det viktigaste trots allt för att bli av med fula artefakter vid log men absolut finns det kvalitet att vinna utifrån din länkning.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.

Elinchrom ELB 500 TTL