Gammal 2020-02-14, 18:47
Tony johansson

ctlindsten skrev: Alla andra professionella yrken får respekt, men fotografer ska göra saker gratis eller till nedsatta priser, tom ta bilder värda tusentals kronor och få lite produkter ifrån företaget i utbyte istället för pengar. Ser exempel på detta överallt, även om många fotografer får bra betalt. Att det ska vara så svårt o betala fotografer.....
Nu är ju jag inte yrkesfotograf, men jag måste ändå instämma i resonemanget; Visst är det märkligt !?
Gammal 2020-02-14, 19:11
Third eye

ctlindsten skrev: Alla andra professionella yrken får respekt, men fotografer ska göra saker gratis eller till nedsatta priser...
Är det så unikt just för fotografer?
För 200 år sedan utbildade jag mig till målare, kundunderlag fanns det gott om, bara det att just "den" kunden såg ju just deras beställning som välldigt "enkelt och snabbt" jobb, man frågade så klart om de vill ha under standard som resultat vilket de såklart inte ville ha, slutade ganska omgående som målare.
Runt 00 och strax efter det utbildade jag mig till webdesigner och programmerare och en sjukt stor del av jobben skulle ske med prissättninsideologin att "det ser bra ut i ditt cv".
Har även en vän som är konstnär och även har får ju förfrågningar där priset enligt kunds önskan inte ens ersätter en 10-del av tiden...återigen "du får ju synas".

Man lär sig att inte bry sig istället, det kommer alltid finnas de som försöker få extremt låga priser och som inte ser det just du gör som ett gediget hantverk.
Helt säkert vanligare i alla skapande yrken, men att fotografer skulle vara ensamma i offerkofta tror jag inte.
Gammal 2020-02-14, 19:56
Falumas

Precis som kommunism funkar share economy, dvs bara för dom som är på mottagarsidan och det krävs väldigt många givare för att finansiera en mottagare.
Gammal 2020-02-14, 20:27
fotobollfoto

ctlindsten skrev: Alla andra professionella yrken får respekt, men fotografer ska göra saker gratis eller till nedsatta priser, tom ta bilder värda tusentals kronor och få lite produkter ifrån företaget i utbyte istället för pengar. Ser exempel på detta överallt, även om många fotografer får bra betalt. Att det ska vara så svårt o betala fotografer.....
Det känns inte som att du läst vad jag skriver.

Det handlar inte om att få några exemplar av en förserie. Det handlar om att fotografens insats är en investering att värdera mot andra investeringar och som i förlängningen betalar sig i motsvarande grad. För den som är beredd att investera!

Men förvånansvärt många här på FS är fast i en gammaldags tråkig prissättningsmodell där arbete är värt pengar enligt viss skala. Inget annat.

Affärer handlar om att investera i relationer. Det kan man göra på många sätt.
Gammal 2020-02-14, 20:29
fotobollfoto

Third eye skrev: [...]
Man lär sig att inte bry sig istället, det kommer alltid finnas de som försöker få extremt låga priser och som inte ser det just du gör som ett gediget hantverk.
Helt säkert vanligare i alla skapande yrken, men att fotografer skulle vara ensamma i offerkofta tror jag inte.
Tumme upp!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.

B+W Filter