Gammal 2020-02-14, 05:40
Bengf

Sten-Åke Sändh skrev: Nu kan du och andra som kanske vet bättre än jag rätta mig om jag har fel men har det inte även varit så att just Nikon haft en liten egenhet åtminstone förr med att man måste ha vertikalgrepp och extra batterier för att man ska få ut max seriebildtagningshastighet och då år ju det något som också ska föras in i ekvationen. Inga Sony har de restriktionerna vad jag vet och kanske inte heller Canon. Nikon har väl samma batterier som i DSLR:erna eller hur och batterier kan som sagt väga en del de också.

Jag vet inte vilken skillnad det är i vikt mellan olika tillverkares batterier och det är en osäkerhet men i övrigt har jag försökt vara konsekvent.
Jo det stämmer bra med Nikon DSLR kameror, D700 som kom i svängen med D3 som ett billigare alternativ fick lite extra fart med batterigreppet, D850 fick en ökning till 9bps med extragreppet mot annars 7bps som standard, dessa batterier är betydligt större än Sonys senaste som skulle ge 2,2 ggr större kapacitet, fins väl även tillval av special batterigrepp för Sony om 4 batterier om jag inte mins tokigt, fast man har inte reklam snackat så mycket om det, Nikon D4/D5 klarade väl 5-6000 bilder eller nått, och nya 1DXIII som justerats med elektroniken också ( var lite sämre än Nikon tidigare ) klarar otroligt många bilder.

Angående din första A7R så skojade Lennart Aspman lite om batteriet på den, att det tog slut innan man knappt börjat att fota. Det mins du väl Sten-Åke att när lilla Nexarna kom så var det Kalle Anka kameror, fotografera med tändsticks askar var inte på modet på den tiden. Martin A. som du stöter på i bland i storstan, brukar önska att A9 skulle ha en modell större med ändå större batteri än nu, du får prata med honom nästa gång. Canon, Nikon och Sony har annars lyckats sänka vikten rejält på dom större dyrare objektiven dom där lite ljusstarka varianterna, bra för lättare kameror.

Sedan har det varit besvärligt med dom spegelfria som alla vet att batterierna varit små, jämfört med klassiska kameror, någon Olympus kunde dra iväg 60bps tex då kunde man få ut många bilder utan att sluka allt för mycket batterikraft, men dom förbättrar elektroniken så Fujis X-T3 blev klart bättre än T2. afe som hade en A6000 ett tag talade om att man fick ha en jutesäck med batterier med sig för en hel foto dag, han fotade 20000 cyklister med lånade 1DS-kameror vilket aldrig skulle gå med lilla A6000.

Senast redigerad av Bengf den 2020-02-14 klockan 06:06.
Gammal 2020-02-15, 00:59
Sten-Åke Sändh

Nu kommer nya Samsung med 40 till 100 MP
Visst Bengt små batterier är inte något alla gillar - men det gör faktiskt jag. Martin brukar ju fota Vasaloppet eller om det var Lidingö Runt och då förstår jag mycket väl synpunkten på A9 men det är väl åtgärdat nu i A9 II. Nu har alla nya Sony de större 80 gramsbatterierna. Batterifrågan är nog historia nu, för de allra flesta.

Men för de flesta fotografer mig inberäknat är inte ens de små batterierna ett problem i de äldre modellerna heller. Jag förstår att man att man måste ta hela serier av bilder med seriebildstagning vid gatufoto, som jag vet folk håller på med, om man har kameror med AF under par idag (läs DSLR:er) men med de fokussystem som finns idag så finns allt mindre skäl att bara spreja. Det är faktiskt rätt onödigt och då kanske man faktiskt inte behöver den där jutesäcken med små batterier.

Sedan är det skillnad på proffs i massbildsverksamhet och för alla som inte är i sådana sammanhang. De första är faktiskt undantaget och inte tvärtom.

Jag har sagt det förr. Min fru har alltid klagat på mig tidigare att jag ytterst sällan tagit bilder på släkt och släktens barn. Hon brukar lätt sarkastiskt fråga med jämna mellanrum vad jag ska med alla mina fotogrejer när det aldrig blir några bilder på hennes barnbarn. Jag har alltid varit för noga och långsam för att lyckas med det tills vi fick Eye Fokus följande Real Time AF. Med det behöver man inte längre mickla som förr med AF-inställningarna.

Först letar systemet nu efter ett öga, om det inte funkar ett ansikte och om inte heller det funkar något som rör sig och till sist det som finns närmast i bild. Eye Focus i A7 III och senare är otroligt säker så med det kan även jag numera ta bilder av barnbarn som praktiskt ALDRIG är stilla för ens en sekund. Med tyst läge och fjärrkontroll så fattar de inte ens att de blir fotograferade och då tröttnar de snart på att "apa sig". Att fotografera idag har blivit väldigt mycket enklare än det var på säg 60-talet när jag började.

De enda gångerna jag haft fler batterier och ett par kamerahus med mig är på safaris i Tanzania och Kenya som jag varit ett antal gånger och inte ens då sprejar jag en massa. Jag tar sällan mer än två bilder ens på safari och det gjorde jag inte ens med gamla NEX 7 och A580 DSLR. Med exv. A7R III eller A6300 med deras Real Time AF så är det helt onödigt att spreja åtminstone för mig.

Jag har i denna tråden försökt att fästa uppmärksamheten på hur främst Sonys och Nikons erbjudanden ser ut idag när det gäller lätta spegellösa alternativ. Jag har fokuserat främst på vikt och priser men det perspektivet är ju långtifrån heltäckande om man verkligen ska förstå.

Jag var idag själv ute i det fantastiska vädret på Resarö. Hade jag något av mina tre kamerahus med mig? Svar Nej! Varför då då? Ja min A40 tar jättefina bilder i hyfsat ljus och det trots att det säkert är en "skitmobil" i era ögon, som kostar under 3000 och som jag betalat 1400 spänn för med rabatt. Dessutom väger den bara 142 gram vilket är 3-4 hekto mindre än vad mina lättaste FF och APS-C ekipage väger, har inga hopplösa fejkprisman som fastnar i fickorna och ovanpå detta så finns det både en GPS med moving map software om man inte hittar riktigt och en stegräknare förutom massor av annat som kan vara till nytta.

Idag lanserar så Samsung sin nya S20 Ultra som de skryter med ska ha 108 MP.
https://www.fotosidan.se/cldoc/pryln...-s20-ultra.htm

Nåväl det är mer komplicerat än så men:

Citat
"För att kunna ge 100 gångers kombinerat digitalt zoomomfång finns det även en högupplöst telekamera med 48 megapixel. Både vidvinkelkameran och telekameran har optisk bildstabilisering och fas-AF som kan följa rörliga motiv med skärpan.

Vidvinkelkameran ger 79 graders bildvinkel och telekameran ger 24 grader. Ljusstyrkan är f/1,8 respektive f/3,5. Det finns även en ultravidvinkelkamera med 12 megapixel, f/2,2 och 120 graders bildvinkel.

En TOF-kamera (time-of-flight), vilket är en slags radar, ger möjlighet att mäta olika objekts storlek.

På framsidan finns en 6,9 tum stor amoled-skärm med 120 Hz uppdateringsfrekvens. Det finns också en 40 megapixels selfiekamera med fas-AF, 80 graders bildvinkel och ljusstyrka f/2,2." (slut citat)

Håhåjaja! Så försvann ytterligare en del av systemkameramarknaden och med den en massa konstruktörer, marknadsfolk, säljare och massor av de som sekundärt lever på att skriva om systemkameramarknaden, för allt färre är den överhuvudtaget relevant.

Om man beaktar detta så inser väl de flesta att storlek och vikt i det sammanhanget aldrig varit viktigare. Man undrar ju när systemkameratillverkarna ska vakna. Vad väntar de på och vad tänker de egentligen om framtiden? Är det inte exv. dags nu för att förse även systemkamerorna med surfsim så man slipper dessa önödigt meckiga klumpiga bryggningar över mobilkameror för att slanga bilder ut på nätet - bara för att nämna en grej man kan reta sig på idag om som vore relativt enkel att åtgärda. Alla gör ju det med mobilderna idag och det måste bara finnas det med i systemkamerorna idag. Annars kommer än fler än fram över att gripa efter telefoner istället för systemkameror.
Gammal 2020-02-15, 01:06
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: telekameran ger 24 grader. Ljusstyrkan är [...] f/3,5.
Ett kort teleobjektiv m.a.o. Typiskt sådant som passar för porträtt enligt gängse åsiktsbildning.

Det hade varit roligt med ett teleobjektiv med 2-3 gånger längre brännvidd. Då hade den telefonen varit en större utmaning för gammaldags kameror.

Håhåjaja! Så försvann ytterligare en del av systemkameramarknaden
Hur bra är sökaren på den där mobilkameran?

Är det inte exv. dags nu för att förse även systemkamerorna med surfsim så man slipper dessa önödigt meckiga klumpiga bryggningar över mobilkameror för att slanga bilder ut på nätet [...]
Jo, det har jag väntat på länge (och väntar väl än, antar jag). Canons nya EOS R5 är dock en bra bit på väg. Fotosidans artikel om den var lite vag (den refererade väl Canons pressmeddelande) men tanken är att kameran ska vara ständigt uppkopplad via 5G. Jag misstänker dock att just den kameran inte har 5G, utan att det hör framtiden till, men vi får väl se. (3G/4G är alldeles för långsamt för de datamängder det handlar om för bilder från moderna kameror).
Gammal 2020-02-15, 01:20
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: ......….Hur bra är sökaren på den där mobilkameran?...……..
Ja skärmarna i mobilerna har blivit bra mycket bättre de senaste åren än de varit tidigare och svaret är väl att de flesta redan tycker de är "tillräckligt bra" för annars hade väl inte en stor del av migrationen från systemkameror till mobilerna redan skett? Även AF-systemen i mobilerna verkar nu utvecklas starkt.

Är det f.ö. någon som tror att det här är slutet på den utvecklingen och migrationen vi står mitt i nu? (att jag nu inte pratar om flyktingar hoppas jag ni förstått av sammanhanget :-).

Mobiltillverkarna lever med ett helt annat momentum och de lever på en verklig massmarknad. Det gör inte systemkameratillverkarna och ska man dra några slutsatser av åldersprofilen i min egen fotoklubb så kommer det väl bara att vara några enstaka gamlingar med systemkameror kvar där om säg 15-20 år om inget remarkabelt inträffar och man lyckas attrahera i huvudsak mobilfotograferande yngre fotografer. Systemkamerafotografer verkar faktiskt vara ett utdöende släkte kufar från förra århundradet - mig själv inbegripen.
Gammal 2020-02-15, 01:26
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Ja skärmarna i mobilerna har blivit bra mycket bättre de senaste åren än de varit tidigare och svaret är väl att de flesta redan tycker de är "tillräckligt bra" för annars hade väl inte en stor del av migrationen från systemkameror till mobilerna redan skett?
Så är det säkert, men en mobilskärm är ingen sökare. Tyvärr har väl de flesta som fotograferar med en telefon aldrig använt en kamera med en riktig sökare så de vet inte vad de går miste om.
Gammal 2020-02-15, 01:42
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Så är det säkert, men en mobilskärm är ingen sökare. Tyvärr har väl inte de flesta som fotograferar med en telefon aldrig använt en kamera med en riktig sökare så de vet inte vad de går miste om.
Tja men är en Live View skärm på Nikons och Canons nya värstingkameror så värst väsensskilda åt från det som finns i mobilerna? Dessa kameror kostar i sammanhanget betydligt större summor och trots det brukar systemkamerornas displayer ofta inte alls kunna mäta sig med de som finns i mobilerna. Vissa saker i dessa DSLR:er kan du ju faktiskt idag inte ens göra via den vanliga sökaren eller hur? Då finns ju heller inget annat än displayer.

Per, utveckling på mobilsidan har väl redan visat att skärmarna idag inte är någon "show stopper" för mobilfolket. De flesta "tradar" gärna en gammal OVF-sökare mot allt annat man kan göra med en mobil eller hur? Marknaden talar väl sitt tydliga språk i den frågan eller hur? Mobilernas ergonomi är dessutom utan undantag helt överlägsna systemkamerornas - ingen tillverkare nämnd eller glömd. Till och med halvilliterata användare i Asien och Afrika, verkar inte ha några större problem med att ta till sig mobilerna rent praktiskt idag men jag är rätt säker på att de flesta skulle gå bet på att rigga upp kommunikationen mellan mina kameror och min telefon. Det är inte helt självklart ens för många i vårt land efter 9-12 års obligatorisk utbildning minst.
Gammal 2020-02-15, 02:24
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Tja men är en Live View skärm på Nikons och Canons nya värstingkameror så värst väsensskilda åt från det som finns i mobilerna?
Det är principiellt samma sak, ja. Hurså? Det avhjälper knappast avsaknaden av en sökare i en mobiltelefonkamera.
Gammal 2020-02-15, 02:26
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Per, utveckling på mobilsidan har väl redan visat att skärmarna idag inte är någon "show stopper" för mobilfolket.
Ja, se andra meningen i inlägg #140.

De flesta "tradar" gärna en gammal OVF-sökare mot allt annat man kan göra med en mobil eller hur?
Nej, de vet helt enkelt inte bättre eftersom de aldrig har använt en kamera med sökare.
Gammal 2020-02-15, 07:32
Bengf

Hörde en diskussion på radion härom dagen om mobiltelefoner, det är inte samma eufori i dag när Apple släpper en ny Iphone, man sover inte över på gatan i långa köer för att få vara först vid öppningsdags längre, mins den stackaren som ivrigt öppnade kartongen ( Tv-sändning ) och rev dyra telefonen rakt i asfalten så den sprack.

Apple Iphone har börjat sänka hastigheten på äldre telefoner med förskyllan över att batterierna förlorar kraft med tiden, vilket i och för sig förmodligen händer särskilt när många surfar nästan oavbrutet i dag, och sköter bankaffärer, fonder och gud vet allt, men dom kanske glömde att det nu fins flera hopp in firmor som byter till nya friska batterier, men också lurigheten av apple att kunderna skall lockas att byta till nya telefoner. och som grädde på moset fick Swedbank internet krångel så det blev mindre kaos med banköverföringar, folk blev helt ställda, kunde inte betala för sig, hjälp !!! telefonen styr nästan hela människans dagliga liv. snabbinkallade experter till TV studion förklarar totalt föråldrade datasystem som borde bytts ut, men kostar stora pengar, dom flesta banker har liknande problem.
Gammal 2020-02-15, 12:40
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Ja, se andra meningen i inlägg #140.

Nej, de vet helt enkelt inte bättre eftersom de aldrig har använt en kamera med sökare.
Det är fortfarande "good enough" som gäller och inte "state of the art".

Är inte det ett väl vilt antagande att mobilfotografer aldrig skulle ha spanat i en sökare i en systemkamera??

Upplevelsen i skillnad mellan en mobil och en EVF ) det är ju faktiskt också en sökare) är väl inte dramatisk och varenda DSLR har ju en display också så det är väl lite växelbruk från vilken sida man än ser det.

Att inte köpa en systemkamera behöver ju inte vara ett negativt val, vilka skäl man än må ha. Många upplever säkert att de väljer TILL något och inte FRÅN eller BORT. Många tycker säkert att de får funktioner och möjligheter i sina mobiler systemkamerorna aldrig hittills kunnat ge så "sökare" är uppenbarligen inte något som fäller några större avgöranden i dessa val. Marknadsvalen talar ju sitt tydliga språk idag. Systemkameramarknaderna faller och har fallit ett bra tag nu eller för en lätt tynande tillvaro och även om mobilmarknaden blivit mer sansad på sistone så sitter en mobil idag i var mans hand - inte en systemkamera och i dessa mobiler är det kamerorna som är den stora selling pointen och där utveckling sker just nu.
Gammal 2020-02-15, 12:57
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Det är fortfarande "good enough" som gäller och inte "state of the art".
Det gäller generellt för de flesta företeelser, inte bara kameror.

State-of-the-art är det bara en liten bråkdel av yrkesfotograferna som behöver, och förstås alla som frekventerar fotoforum på nätet.

Är inte det ett väl vilt antagande att mobilfotografer aldrig skulle ha spanat i en sökare i en systemkamera??
Det var inte det antagandet jag gjorde i inlägg #140. Mobiltelefoner har haft tillräckligt bra kameror i minst 10 år, och 100% av befolkningen i ålder 16-25 använder en smart mobiltelefon (enligt en rapport från Internetstiftelsen i Sverige för några år sen).
Det ger en liten antydan att det inte är helt vild gissning att de flesta som fotograferar med en mobiltelefon inte har använt en kamera med en riktig sökare.

Upplevelsen i skillnad mellan en mobil och en EVF ) det är ju faktiskt också en sökare) är väl inte dramatisk
Jo, det är en väldigt stor skillnad för den som bryr sig om att kunna fotografera stadigt och stabilt.

-------------
En liten anekdot om sökare:

För 6 år sen klev jag in på Kjell & Co för att köpa ett fodral/väska till min nya kompaktkamera. Jag hade förstås kameran med för att hitta ett passande fodral. Kruxet var att kameran saknar inbyggd sökare men jag hade köpt en lös EVF som monterades i tillbehörsskon. Det minskade urvalet på väskor en del.

Expediten var lite förundrad över den där grejen som satt ovanpå kameran så jag visade honom hur den fungerade. Hans fråga var då: Vad är den till för? Är det för att spara på batteriet?
Gammal 2020-02-15, 13:05
cmosen

Haha en till tråd som urartar.
Gammal 2020-02-15, 16:25
Sten-Åke Sändh

Ja det är många äldre som konstaterat att åldrarna 16-25 är märkligt överrepresenterade i väldigt många fall nu för tiden men det är ju faktiskt också så att om vi går tillbaka till kring 2005, då digitalkamerorna på allvar började ta över, så var ju en stor del av dessa inte ens födda och de som levde då, hade alltså inte ens använt en digitalkamera och telefonerna hade då i allmänhet inga kameror alls.

Alla som levde då, varav de flesta fortfarande lever, hade levt och vuxit upp enbart med analoga kameror och optiska sökare - säger alla en gång till så det kan sjunka in lite så vi kan mildra åtminstone lite av den historieförflackningen.

Jag undrar faktiskt om just bristen på erfarenhet av optiska sökare är det som får folk att hellre välja telefonkamera än systemkameror. Jag tvivlar verkligen starkt på det. Det finns säkert t.o.m. de som sett en tråkig tunnelseende APS-C -DSLR-sökare som väljer mobilen just p.g.a. den typen av nedslående erfarenhet. Många upplever nog tyvärr just systemkameror som något för specialintresserade och ett skäl är förmodligen systemkamerornas i sammanhanget rätt usla ergonomi.

Stora tunga systemkameror har länge haft en massa som talat emot dem och det mesta kvarstår tyvärr även för de mindre och lättare spegellösa systemen. Även jag har läst en hel del inlägg där folk som skaffat digitala systemkameror vittnat om att det de får ur dessa inte kan mäta sig med det de fått ur sina telefoner. De har alltså köpt en systemkamera och i stor besvikelse funnit att bilderna ur den blivit sämre än det de tidigare fått ur sin mobil.

De som konstruerat mobilkamerorna har länge fattat att dessa människor förmodligen aldrig kommer att efterbehandla bilderna och då krävs att det ser bra ut rakt ut från kameran. Det är först på senare år den poletten ramlat ner även hos många av systemkameratillverkarna.

Sedan har de flesta (utom jag då) också fattat att det är bättre med en lätt smidig mobilkamera i fickan än tre kamerahus och 20 objektiv i bokhyllan hemma som jag har. Men det är ju sällan något praktiskt problem för oss killar för det finns ju numera gott om plats i bokhyllorna. De flesta av oss har ju inte längre några böcker i bokhyllan. Det är ju främst tjejer som läser numera.
Gammal 2020-02-15, 16:39
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: En liten anekdot om sökare:

För 6 år sen klev jag in på Kjell & Co för att köpa ett fodral/väska till min nya kompaktkamera. Jag hade förstås kameran med för att hitta ett passande fodral. Kruxet var att kameran saknar inbyggd sökare men jag hade köpt en lös EVF som monterades i tillbehörsskon. Det minskade urvalet på väskor en del.

Expediten var lite förundrad över den där grejen som satt ovanpå kameran så jag visade honom hur den fungerade. Hans fråga var då: Vad är den till för? Är det för att spara på batteriet?
Låter som Kjell & Co behöver se över sin personalrekrytering och ta in några äldre också som har lite bredare erfarenheter och referensramar, så att de klarar av att möta även "lite äldre" kunder som du och jag.
Gammal 2020-02-15, 17:25
Falumas

16-25 är en grupp som konsumerar väldigt mycket och som är öppen för nya saker. Mycket ny teknik riktar in sig på den målgruppen.
Det går relativt lätt att trycka ut nya saker där som är kompromisser, mobilkameror är ju i mångt och mycket en relativt stor kompromiss när det gäller just kameran. Mobiltelefonen är ett multiverktyg som kan mycket väldigt bra, men som är bäst på väldigt lite. Det jag stör mig på mest när det kommer till mobiltelefonerna är att dom tagit bort den dedicerade avtryckarknappen, det gjorde dom otroligt mycket sämre som kameror.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.

Lastolite Chromakey