Annons
Gammal 2008-04-09, 21:03
RG

Ockerpriser i blf
Det som upprörde mig mest i katalogen var

"Konvertering av råfil till rgb-fil (ej retuch), per st 300:-"
Gammal 2008-04-09, 21:30
Emil-G

Nu får du väl ge dig Robin.

Om du hade den minsta aning om hur mycket jobb det är med att driva företag och hur mycket av dina inkomster som går rätt ner i statens stora fickor hade du snarare klagat på för låga priser i BLF-listan...
Gammal 2008-04-09, 21:37
Bengus

*suck*
Gammal 2008-04-09, 21:44
Zewrak

Å andra sidan, hur mycket ska det kosta att framkalla en film till bilder? Borde väl ligga på samma nivå? Det är väl rimligen dyrare att framkalla en film än en raw->rgb?

Notera att jag frågar, inte påstår.
Gammal 2008-04-09, 21:45
lottawe

Emil förklarar det bra:)

Och för övrigt så ligger SFFs lista aningen (marginellt) högre ändå. Priserna i listorna är rekommenderade lägstapriser.
Gammal 2008-04-09, 21:47
Zewrak

lottawe skrev:
Emil förklarar det bra:)

Och för övrigt så ligger SFFs lista nog faktiskt snäppet högre ändå. Priserna i listorna är rekommenderade lägstapriser.
Jo, nog vet jag att det ligger en massa arbete i att ha företag och så vidare. Men det kostar väl de som framkallar film också? Ligger verkligen priserna på framkallning på den analoga sidan lika högt?
Gammal 2008-04-09, 21:55
lottawe

Zewrak skrev:
Jo, nog vet jag att det ligger en massa arbete i att ha företag och så vidare. Men det kostar väl de som framkallar film också? Ligger verkligen priserna på framkallning på den analoga sidan lika högt?
Jag framkallar mina s/v själv för ca 6:-/rullen;) De bra labben tar nog inte i närheten av 300:- de heller..

Kunskapen en grej folk betalar för.

Men jag har aldrig fakturerat just det Robin tog upp. Räknar in det i priset för bildbehandlingen och antar även att de flesta andra också gör det.. Men skulle jag få in en bild att enkom konvertera, då tycker jag 300:- är rimligt iaf.
Gammal 2008-04-09, 21:56
Anders Östberg

Idé
Robin, du har uppenbarligen inte räknat på vad det innebär med lön, arbetsgivaravgifter, avsättning till pension, försäkringar, lokalhyra, inköp av och avskrivning på utrustning, resekostnader, ...
Gammal 2008-04-09, 22:02
afe

Enligt BLFs Rätt & Pris 2007 kostar en papperskopia upp till 24x30cm 350:-/styck. Framkallning av en rulle film (färg eller svartvitt) kostar 215:-.

Det här är förstås inte priser som används av labben, utan av fotografer som fakturerar bildbeställaren för material- och framställningskostnader.
Gammal 2008-04-09, 22:04
Zewrak

lottawe skrev:
Men skulle jag få in en bild att enkom konvertera, då tycker jag 300:- är rimligt iaf.
Men skulle inte det vara precis samma sak som att någon lämnade in en filmrulle? Vad skulle du ta om någon ville att du framkallade en rulle film? Utan papperskopior och med papperskopior?

Jag tycker att just det exemplet låter ganska mycket i överkant faktiskt. Jag menar en ren konvertering av 10.000 bilder kan man ju göra på under en timme. Och matrialkostnaden är minimal och arbetsinsatsen är några musklick, sen kan man rulla tummarna medans datorn arbetar.
Gammal 2008-04-09, 22:07
Anders Östberg

Jag skulle som kund förvänta mig att en konvertering innehåller justering av nivåer, färg, skärpa etc. Det kan man inte göra utan lite handpåläggning och kontroll av resultatet innan man skickar iväg filen.
Gammal 2008-04-09, 22:10
Zewrak

Anders Östberg skrev:
Jag skulle som kund förvänta mig att en konvertering innehåller justering av nivåer, färg, skärpa etc. Det kan man inte göra utan lite handpåläggning och kontroll av resultatet innan man skickar iväg filen.
Det kan jag gå med på. Då blir det naturligtvis lite annorlunda priser. Då är bara deras formulering lite klantig.
Gammal 2008-04-09, 22:12
lottawe

Zewrak skrev:
Jag tycker att just det exemplet låter ganska mycket i överkant faktiskt. Jag menar en ren konvertering av 10.000 bilder kan man ju göra på under en timme. Och matrialkostnaden är minimal och arbetsinsatsen är några musklick, sen kan man rulla tummarna medans datorn arbetar.
Återigen, kunskapen är vad folk betalar för.

Sen finns mängdrabatter och timpriser att tillämpa. Priserna i listorna är bra rekommendationer och jag kan intyga att de fungerar utmärkt att tillämpa också. Men trots det blir man inte rik på det..

Anders rabblade en massa kronorna ska räcka till och faktum är att 50-60% av kronorna man drar in kan räknas bort till skatter och avgifter rakt av. Sen kostar utrustningen också. Till det tiden och att även fotografer ska ha mat på bordet. Många kronor blir det inte över.

(Jag tar fö runt 300:- för att skriva i ett HTML-dokument också, med färre ord än vad jag skrev här nu. Det brukar inte ifrågasättas.)
Gammal 2008-04-09, 22:17
Zewrak

Ja, jag har haft egen firma och vet att det kostar. Jag tyckte bara att just den tjänsten som jag tolkade den, med en rak konvertering från RAW till RGB var i överkant. För mig är det en sak som jag inte ens tänker på att jag gör och skulle troligen inte ens räkna in det i en fakturering. Det skulle kännas som att fakturera varenda prick jag tog bort i ansiktet under en retuschering ;).

Typ:
Prick, höger kind 245.-
Prick, panna x2 490.-
Konvertering 300.-

etc etc :p
Gammal 2008-04-09, 22:20
lottawe

Zewrak skrev:
Det skulle kännas som att fakturera varenda prick jag tog bort i ansiktet under en retuschering ;).
Jag håller med dig fullständigt:)

Dock är det nog ingen som fakturerar så heller. Jag tror att priset Robin drog upp avser just den tjänsten fristående från annat. Annars ingår det nog i pris för efterbehandling/retusch.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.