Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Canon Macro Lens EF 100mm 1:2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

iMarris

Ny medlem
Hej!

Jag har ett Canon Macro Lens EF 100mm 1:2.8 optik och undrar om jag kan komma ännu närmre motivet med mellanringar?
Eller går det inte att ändra närgräns?

Det jag vill är kunna komma ännu närmre motivet än vad optiket tillåter idag.

Tack på förhand!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det går bra att sätta mellanringar eller bälg på ett makroobjektiv för att gå ännu bättre närgräns.
 

apersson850

Aktiv medlem
Notera dock att man det finns gränser för hur nära man kan komma. Objektivet i sig är ganska långt, så får du ner närgränsen nåt väsentligt slår snart frontlinsen i motivet.
 

Maabse

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett Canon Macro Lens EF 100mm 1:2.8 optik och undrar om jag kan komma ännu närmre motivet med mellanringar?
Eller går det inte att ändra närgräns?

Det jag vill är kunna komma ännu närmre motivet än vad optiket tillåter idag.

Tack på förhand!
Jag har någon gång använt billiga mellanringar (ca 80 kr för ett set, Tradera eller Ebay) och det fungerar utmärkt även om man i alla fall med denna billiga lösning får fokusera manuellt. Men det är inget problem, det måste man nästan ändå när man är så nära...
 

defiant

Aktiv medlem
Jag har någon gång använt billiga mellanringar (ca 80 kr för ett set, Tradera eller Ebay) och det fungerar utmärkt även om man i alla fall med denna billiga lösning får fokusera manuellt. Men det är inget problem, det måste man nästan ändå när man är så nära...
får du bländaren att fungera med kamerans automatik på de billigare ringarna? vad jag har förstått så gör dom inte det och det är skitjobbigt att ställa bländaren på de utan elektriska kontakter
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har använt detta objektiv med Canon 12 mm mellanring, och även Soligor 36 mm mellanring. Fungerar fint med bibehållen AF och bländare, har även kört båda Mellanringarna samtidigt och det fungerar också, då kommer man mycket nära!
 

Maabse

Aktiv medlem
får du bländaren att fungera med kamerans automatik på de billigare ringarna? vad jag har förstått så gör dom inte det och det är skitjobbigt att ställa bländaren på de utan elektriska kontakter
Jag vet inte riktigt vad du menar, jag ställer allt i M-läge och det är inga problem, varför skulle det vara jobbigt att ställa in bländaren?
 

defiant

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad du menar, jag ställer allt i M-läge och det är inga problem, varför skulle det vara jobbigt att ställa in bländaren?
billiga ringar som säljs på bl.a Tradera har inte elektriska kontakter som kompplar ihop hus med objektiv. och eftersom bländaren styrs elektriskt så kan du inte ställa bländaren manuellt i huset så att objektivet förstår detta.

det går tydglien att kringå detta genom att utan mellanring ha objektivet monterat, ställa bländaren och trycka in nedbländningaknappen och sedan montera loss objektivet och sätta dit mellanringen. men jag tycker det verkar asjobbigt.

har mellanringarna de elektriska kontakterna så är det nog inga problem.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
billiga ringar som säljs på bl.a Tradera har inte elektriska kontakter som kompplar ihop hus med objektiv. och eftersom bländaren styrs elektriskt så kan du inte ställa bländaren manuellt i huset så att objektivet förstår detta.

det går tydglien att kringå detta genom att utan mellanring ha objektivet monterat, ställa bländaren och trycka in nedbländningaknappen och sedan montera loss objektivet och sätta dit mellanringen. men jag tycker det verkar asjobbigt.
.....
Det där kan knappast funka på ett canon EF-objektiv. Där dras ju bländaren ihop av en elektromagnet. Finns inget sätt att göra något åt bländaren alls utan elektricitet.

Petter ...
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, grejen är ju att det finns elektricitet när bländaren stängs. Sen monterar man av objektivet med bländaren stängd. Då blir den kvar där tills objektivet får ström nästa gång.

Men det är ett så dumsnålt sätt att jag aldrig skulle köpa sådana mellanringar. Då får det vara tills jag sparat ihop till "riktiga".
 

gedjan

Aktiv medlem
Kör med Kenko mellanringar 12/20/36 tillsammans med ett EF100 macro, både gamla och nya, och det fungerar klockrent med bibehållen automatik.
(Både ljusmätning och AF).
Vill jag komma längre ifrån motivet monterar jag på Kenko 1,4X extender. ALLT med bibehållen automatik.
Fungerar lika fint på APS-C som FF.
Men som någon skrev ovan så föredrar jag manuell fokus när man är riktigt nära.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Ja, grejen är ju att det finns elektricitet när bländaren stängs. Sen monterar man av objektivet med bländaren stängd. Då blir den kvar där tills objektivet får ström nästa gång.

Men det är ett så dumsnålt sätt att jag aldrig skulle köpa sådana mellanringar. Då får det vara tills jag sparat ihop till "riktiga".
Med tanke på att "dyra" (dvs de med elektronik) mellanringar kan fås för cirka 500 spänn från ebay, så känns det riktigt dumsnålt att köpa "billiga" (dvs utan dito) mellanringar från en lokal handlare för nästan samma pengar.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Med tanke på att "dyra" (dvs de med elektronik) mellanringar kan fås för cirka 500 spänn från ebay, så känns det riktigt dumsnålt att köpa "billiga" (dvs utan dito) mellanringar från en lokal handlare för nästan samma pengar.
Utav ren nyfikenhet.. Råkar någon som nämner de "dyrare" mellanringarna från ebay veta vilket märke man ska satsa på för att komma undan så prisvärt som möjligt?

Finns webshopar med mellanringsset 13/21/31mm med elektronik för ca $65 som jag varit sugen på, och undrar bara om det finns några fördelar med de från ebay.
 

PMD

Aktiv medlem
LIten besserwisserkommentar:

Någon elektronik finns inte i mellanringarna. Bara elektriska kopplingar.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
LIten besserwisserkommentar:

Någon elektronik finns inte i mellanringarna. Bara elektriska kopplingar.
Jag citerar vår allas allvetande Wikipedia:

"Elektronik, är den gren av elektrotekniken som bygger på elektroners rörelse i vakuum, gas eller fasta material (som halvledare). I både amerikanskt och europeiskt språkbruk omfattas även användningen av elektroniska komponenter, inom exempelvis radio, television, datateknik, kommunikation, informationsteknik och mätteknik.
Traditionellt betecknas elektrisk apparatur utan aktiva komponenter som ej elektronisk. Exempel på icke-elektronisk utrustning är därför värme-element, elmotorer och enklare elkraftöverföring.
Elektroniken har en central roll i den pågående "informationsrevolutionen" eftersom datorer och annan kringutrustning är uppbyggd av olika elektroniska komponenter."

Kopplingarna räknar jag som en elektronisk komponent.

Hoppas jag har rätt nu, annars får jag väl äta upp det :D
 

PMD

Aktiv medlem
OK, men mellanringarna innehåller inga akiva komponenter så det är tveksamt att kalla dem för elektronik.
 
ANNONS