Annons

Köptips inför USA-resa

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Jag skall köpa objektiv på en USAresa och behöver lite hjälp med vilket jag skall köpa.
Vad är det absolut mest prisvärda att ta hem. Detta beror ju självklart på vilka behov jag har men om man bortser ifrån det. Vilket objektiv hade ni tagit hem? Jag kör med en Nikon d7000.

Tack
 

apersson850

Aktiv medlem
De dyraste tillbehören brukar det vara störst skillnad på. Men du ska förstås köpa det du skulle köpt om du handlat här hemma. Det är ju det du behöver.
 

mysk

Aktiv medlem
Det har du ju helt rätt i: ) Importeras alla typer av objektiv till europa tro. Eller finns det lite spciella objektiv som är svåra att få tag på i europa?
 

PMD

Aktiv medlem
Räkna lite på om det lönar sig också. Moms och tull tillkommer om man tar in varor värda över 4300 kronor.
 

Maabse

Aktiv medlem
När det gäller Canon är inte garantin alltid internationell, utan gäller antingen i Europa eller i USA, det kan också vara värt att ta med i beräkningen -- om det nu gäller Nikon-prylar också.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett år eller nåt sånt. Det kanske räcker med kortare tid om man är skriven utomlands ett tag.

Äh, jag vet inte. Kolla med tullen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag såg ett påstående här på Fotosidan att Canon har ändrat på det. Bäst att kolla upp om man vill vara säker.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett år eller nåt sånt. Det kanske räcker med kortare tid om man är skriven utomlands ett tag.

Äh, jag vet inte. Kolla med tullen.
Enda sättet att slippa tull och moms är att vara bosatt utomlands (normalt minst ett år) och ta hem grejerna som flyttgods. Att man vistats utomlands spelar ingen roll, oavsett hur länge det handlar om.
 

.di

Aktiv medlem
jag har faktiskt ringt till självaste CANON SWEDEN och dem säger att det inte har världsgaranti.. utan kontinent.. typ.. Amerika.. Europa.. fast Canon verkstäderna säger att dem oftas går med på att laga objektiv köpta utanför Europa som Good Will..
 

j2^

Aktiv medlem
Jag kan (yrkesskadad som jag är) bekräfta det Erland säger. Varaktigt boende utomlands och därpåföljande flyttgods är den väg som finns om man vill undvika tull/moms på ett lagligt sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är Sveriges lagar som styr.
Det är en sanning med modifikation. Samvetet styr om man väljer att deklarera tullpliktiga varor ("gå på rött") eller inte ("gå på grönt") när man passerar tullen vid ankomsten till Sverige.

Samvetet har dock ingenting att göra med konsekvenserna av om tullpersonalen väljer att undersöka ens bagage om man inte har deklarerat att man har med sig tullpliktiga varor.

Vad man riskerar är böter för varusmuggling samt att varorna beslagtas.
 

GustavNorberg

Aktiv medlem
Om man köper någon kamera pryl, låt oss säga ett 70-200, så är det ju bara att sätta det på kameran och gömma alternativt slänga kartongen. Finns ju då inget direkt bevis på att det är köpt i USA. Tullen är det minsa ja oroar mig för när det gäller att köpa saker i USA. Skaderisken är större.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst är risken ganska liten då att man åker fast, men tullen kan kräva att få se inköpskvitton på dina grejer som bevisar att de är köpta i Sverige.
 

j2^

Aktiv medlem
Om man köper någon kamera pryl, låt oss säga ett 70-200, så är det ju bara att sätta det på kameran och gömma alternativt slänga kartongen. Finns ju då inget direkt bevis på att det är köpt i USA. Tullen är det minsa ja oroar mig för när det gäller att köpa saker i USA. Skaderisken är större.
Problemet är att det är omvänd bevisföring som gäller i skattefrågor. Om det blir tjafs så är det upp till _dig_ att bevisa att du _har_ köpt föremålet där du säger att du har köpt det.
 

john23

Aktiv medlem
Tull/Moms

Jag ser olika bud angående tull/moms vid gåva, personligt köp, över nätet etc.
Det finns fler som verkar ha fel än rätt. Så jag kollade vad som gällde: Det gäller värdet på varan dvs ett beg hus av prokvalité värt över dessa summor skall förtullas/momsas.

OBS gäller för köp utanför EU och bara icke kommersiella varor dvs privat bruk.
(på just dessa sidor nämns mest när man skall betala tullavgiften och knappt något när man skall betala moms. På andra sidor står det att man skall betala moms när man skall betala tullavgift)

Angående gåva:
Gäller gränsen 500:-
http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

Angående privat personlig införsel
Gäller 4300:- / 3000:-
http://www.tullverket.se/innehallao/k/kopavarorparesafranlandutanforeu/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Internet köp
Gäller 1400:-
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

//
John

Gällande återinflyttning:
Gäller det bara begagnade prylar ej nyinköpta. (bott ej studier minst 1 år)
http://www.tullverket.se/innehallao/f/flyttatillochfransverige/flyttatillochfransverige/flyttatillsverigefranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280004877.html
 
Senast ändrad:

ebermark

Avslutat medlemskap
Problemet är att det är omvänd bevisföring som gäller i skattefrågor. Om det blir tjafs så är det upp till _dig_ att bevisa att du _har_ köpt föremålet där du säger att du har köpt det.
Men varför skulle det bli tjafs? Folk reser runt jorden med kamerautrustning hela tiden, tullen kräver knappast kvitton av folk om det inte verkar uppenbart att det är nåt som är köpt på resan.
 
ANNONS