Annons

Workstation-PC m serviceavtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maabse

Aktiv medlem
Snälla kom med lite tips om ny dator/workstation!

Jag är egenföretagare och använder min stationära PC 12-15 timmar om dagen, och även om det inte är mitt huvuduppdrag ska datorn vara suverän för Photoshop/Illustrator/InDesign och någorlunda OK att redigera video med.

Mac är inget alternativ (ovasett vad ni tycker) och laptop är uteslutet. Och det allra viktigaste -- jag behöver ett bra serviceavtal med service på plats hos mig redan nästa dag, om det blir problem, och på åtminstone 3 år.

Dator ska vara en tålig arbetshäst med minimalt med problem, därför misstänker jag att det är en s.k. workstation jag behöver. Den PC jag har idag är en konsumentprodukt med fantastisk teoretisk prestanda, men den är uppenbarligen inte byggd för min typ av användning, då den har massor av problem hela tiden och jag (utan serviceavtal) får hemska avbrott i firman.

Jag känner till att jag kan få vad jag behöver från Dell (har dock lite dåliga erfarenheter) eller från Office IT Partner (bra erfarenheter men högt pris) och undrar nu om ni känner till något annat företag som erbjuder riktigt bra serviceavtal på sina grejer och där jag kan få ett schysst paket som uppfyller mina behov helst runt 20.000 kr exkl. moms? Jag behöver ingenting utom själva datorn (ingen skärm, ingen printer, etc.)

Jag bor i Helsingborg.

Tacksam för alla tips jag kan få!
Martina
 

nikitin

Aktiv medlem
Du kan välja någon av de stora, Atea eller Logica, dock så är dessa ofta lite stela att arbeta med. Båda dessa kommer att kunna leverera en workstation (troligen en HP) till dig med bra service.

Jag har själv köpt in hundratals Dell datorer (klienter och servrar) genom mina år, och väljer man bara rätt garanti (inte basic, utan pro support) har det fungerar bra med service.

Fördelen med Dell är att dom bygger datorn till dig som du vill ha den, med HP får du utgå från en basdator och göra förändringar från den.
 

Maabse

Aktiv medlem
Tusen tack för tipsen, Niklas, jag ska kolla upp dem!

När det gäller Dell har jag haft en laptop med topp-support, men själva hårdvaran var kass. På drygt 2 år hade jag 2 hårddiskhaverier, byte av moderkort 2 ggr, byte av skärm 1 gång, alltså totalt 5 tillfällen med driftsstopp och trots snabb service (för det mesta, någon gång tog det tid med delar) innebar det massor av jobb med ominstallationer av mängder med program och förseningar för mina stackars kunder. Det har skrämt mig lite...

Numera kör jag med 1 stationär till vardagsoch 1 laptop (ute hos kund och som livlina) + 2 externa hårdiska med alla filer + cloud-backup av alla filer för att aldrig behöva stå helt stilla. Men det är förstås jobbigt med att ha kolla på alla backuper!

Någon som har erfarenhet av Office IT Partner, Atea, Logica eller (som jag hittade idag) Komplett?

Martina
 
ANNONS