Annons

Varning för bluffakturor, katalogtjänster

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Just nu rings det frisk från någon som säger sig jobba för Företagstjänst, altermativt European Business Group Center. Det telefonnummer som figurerar är 0721-58 68 96 vilket är ett oregistrerat kontantkort.

Upplägget är att man enligt dom för sex månader sedan via en knapptelefon beställt ett gratis provabonnemang på en företagskatalogtjänst, och eftersom man inte sagt upp detta under perioden så har det nu övergått i ett 24 månaders abonnemang á 995 kronor i månaden. Om man bestrider det och hävdar att man inte köpt något från dom så kan det komma ett erbjudande om att sänka bindningstiden till 12 månader. Bråkar man mer kommer en del surr om juridiskt bindande avtal, m.m. som dom inte kan styrka med något annat än ett påstående att man beställt via knapptelefonen, men att dom kan avsluta utan bindningstid för 5000 kronor.

Min gissning är att dom skickar fakturor till dom som viker ner sig av rädsla för betalningsanmärkningar och inkasso, men inte skickar till dom som bråkar i telefonen, och t.ex. säger att en skickad blufffaktura kommer att resultera i en polisanmälan.

Polisen känner till skojarna, liksom Telenor som sålt kontantkortet, dom har båda ett antal anmälningar på telefonnumret. Enligt Polisen verkar dom ringa till småföretagare och enskilda firmor, så jag tänkte det kunde vara lämpligt att varna för detta här på FS.

Om du skulle få en bluffaktura så finns bra info om hur man ska göra här:
http://www.inkasso-se.se/bluffaktura.html
 
Senast redigerad av en moderator:

Anders_S

Aktiv medlem
Jag har blivit uppringd flera gånger och de heter olika varje gång, med olika telefonnummer.
Ungefär samma historia, man har tydligen varit listad i deras onlinekatalog x antal månader och nu vill de "bara kontrollera att deras uppgifter stämmer och om man vill komplettera sina uppgifer". Och naturligtvis kostar detta en bra slant trots att det är de själva som letat upp mitt företag och lagt in i sina register gratis.

Den här aggresivare varianten som beskrivs ovan har jag också råkat ut för, senast förra veckan. Där de alltså påstår att det hela gått ett steg längre och jag har "varit så slarvig och slarvat bort deras faktura" så nu har jag missat uppsägningstiden och detta löper vidare årsvis för 995:-/månad. Helt bisarrt.
Men det är bara så att jag har inget avtal med dem, de har inget avtal med mig och det finns inget att ta på, och jag bad dem fara och flyga. Har inte fått nåt krav eller faktura sen heller.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Eniro kör ju samma sak, de ringer och frågar om kontaktuppgifter stämmer och påstår att man är kund hos dom. De har ringt två gånger till mig i år, första gången sa dom att jag "vunnit" 2000kr och jag kunde då välja att använda mina 2000 till att sänka min "nuvarande månadskostnad" eller lägga pengarna på att "utöka mitt anonspaket". Jag sa givetvis att jag inte var kund hos dom och la på luren. Sen ringde dom igen efter några månader och skulle kontrollera mina kontaktuppgifter, uppdatera och massa annat dravell, skrattade åt försäljaren och berättade för honom att jag inte var kund hos dom, då la han på.
 

Francis-G

Aktiv medlem
Jag har också blivit uppringd av de här skojarna några gånger. Första gången var det Svensk Företagslansering och de ringde från ett oregistrerat mobilnr. Jag var nära att åka dit första gången och de var mycket otrevliga. De tjatar om att man är deras kund och glömt säga upp nåt provavtal.

Tricket är att man ska säga upp sitt avtal, vilket sker genom att nyteckna ett avslutande avtal om 12 mån för 10000kr, helt sjukt :(

De ringer från alla möjliga nr, 08-, mobiler, 040 och olika företagsnamn. Numera lägger jag bara på, meningslöst att prata med dem. De har haft många företag som nu är stängda efter polisanmälningar mm, men tydligen är det bara att köra på.

Gå inte med på nåt, säg bara nej.
 

Chras

Aktiv medlem
Fick ett mejl i kväll angående min hemsida. Någon som erbjöd hjäl att sköta den. Det var från något som kallar sig för websidahjalp.com. Sökte deras hemsida och den gav inte mycket info. Sökte på nätet och där var några som var mycket tveksamma till deras hjälp.
Eftersom der idag förekommer så mycket skoj om tjänster både hit och dit kanske det är på sin plats att lägga ut en liten varning.
//Chras
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Ett tips kan vara att kolla Flashbacks avdelning för företagsskvaller. Om någon där vet något så verkar det komma fram, ibland väldigt detaljerade uppgifter. En liten varning dock: det _är_ Flashback, och inte nödvändigtvis pålitligt i alla lägen.
 

Anders_S

Aktiv medlem
Uppe på nyheterna

Sydnytt 22.15 tog precis upp detta med hittaföretagen.com och liknande katalogtjänster! Finns strax på svtplay.se för den som missade det, ett kort inslag men ändå bra att det uppmärksammas.
 

Anders Östberg

Guest
Bedragarna bakom dessa företag borde låsas in, det är sorgligt att dom får hålla på. Med så många polisanmälningar som dom fått på sig så undrar man varför det inte går att klämma till dom.
 

mapem

Aktiv medlem
Mitt och hustruns företag har fått bluffakturor av hittaföretagen alias svensk företagslansering. Vi har bestridit fakturor och påminnselser, skickat kopior till Svensk Handels säkerhetsavdelning samt polisanmält firman, som tycks ha säte i Bjuv. För en vecka sen ringde de och dillade om kronofogden. Jag sa bara att vi inte har något att prata om och la på. Antagligen vill de försöka skrämma till en förhandling.

På Svensk Handels hemsida finns bra information om hur man bör gå tillväga.

De här företagen är väldigt luriga. De vill få igång ett samtal i telefon som de sen kan klippa ihop till något som kan tolkas som en beställning. Man ska aldrig säga något alls till dem, framför allt inget som kan tolkas som ett ja.

Det är riktig ohyra, utomordentligt otrevliga. Sanslöst att de kan hålla på.
 

Anders Östberg

Guest
Kan inte tänka mig att ett urklippt ord ur en inspelning kan hålla i domstol, däremot kanske det kan göra några skraja så att dom betalar.

Igen, det här slöddret borde sitta bakom lås och bom ...
 

Anders Östberg

Guest
Ett företag som har massor av anmälningar mot sig om bedräglig försäljningsteknik och fuskfakturor borde ju ha lite motvind i domstolen. Personerna bakom den här gruppen om bolag lär inte heller vara alltför intresserade av att visa sig i en domstol.
 

Stoffe69

Aktiv medlem
[2011-10-13] Domstolsverket
Det har kommit till Domstolsverkets kännedom att företaget Företagslansering AB olovligen använder sig av Sveriges Domstolars logotyp i kravbrev. Kravbreven har skickats ut till företagare runt om i Sverige och är utformade som en ansökan om stämning.

Sveriges Domstolar har ingenting med dessa kravbrev att göra. Företagslansering AB har använt Sveriges Domstolars logotyp utan lov och vetskap av Sveriges Domstolar.

Helsingborgs tingsrätt, som är den domstol som anges som mottagare av ansökan om stämning, har den senaste tiden fått många samtal från oroliga företagare. Helsingborgs tingsrätt har dock hittills inte fått in någon stämningsansökan från Företagslansering AB.
 

Anders Östberg

Guest
Då kanske det kan börja röra lite mer på sig från polis och åklagare, jag tror inte att dom är roade av att bovarna skickar brev i domstolars namn. Det kan inte vara taktiskt smart om man vill kunna fortsätta sin bedrägeriverksamhet utan onödig uppmärksamhet, för nu är det nog allvarligare brott dom gör sig skyldiga till än bara vilseledande försäljning och bluffakturor.
 

Drogen

Aktiv medlem
Röra på sig, hmmm. Min fru fick en bluffaktura från en söktjänst på nätet. Vid lite efterforskningar så visade det sig att ägaren till företaget hade 130 polisanmälningar på sig. Ett forum likt Flashback hade gjort en grundlig undersökning och försett polisen med bevis på den olagliga verksamheten, samt även den korrekta adressen där verksamheten bedrivs. Polisen har inte ens bemödat sig att åka dit och prata med killen. Bluffakturorna fortsätter att strömma ut...
 

cfdahl

Medlem
Just nu rings det frisk från någon som säger sig jobba för Företagstjänst, altermativt European Business Group Center. Det telefonnummer som figurerar är 0721-58 68 96 vilket är ett oregistrerat kontantkort.

Upplägget är att man enligt dom för sex månader sedan via en knapptelefon beställt ett gratis provabonnemang på en företagskatalogtjänst, och eftersom man inte sagt upp detta under perioden så har det nu övergått i ett 24 månaders abonnemang á 995 kronor i månaden. Om man bestrider det och hävdar att man inte köpt något från dom så kan det komma ett erbjudande om att sänka bindningstiden till 12 månader. Bråkar man mer kommer en del surr om juridiskt bindande avtal, m.m. som dom inte kan styrka med något annat än ett påstående att man beställt via knapptelefonen, men att dom kan avsluta utan bindningstid för 5000 kronor.

Min gissning är att dom skickar fakturor till dom som viker ner sig av rädsla för betalningsanmärkningar och inkasso, men inte skickar till dom som bråkar i telefonen, och t.ex. säger att en skickad blufffaktura kommer att resultera i en polisanmälan.

Polisen känner till skojarna, liksom Telenor som sålt kontantkortet, dom har båda ett antal anmälningar på telefonnumret. Enligt Polisen verkar dom ringa till småföretagare och enskilda firmor, så jag tänkte det kunde vara lämpligt att varna för detta här på FS.

Om du skulle få en bluffaktura så finns bra info om hur man ska göra här:
http://www.inkasso-se.se/bluffaktura.html
Dom ringde mig i dag med samma upplägg, om en 6 månaders prövo tid sen en bindnings tid. Nytt telefonnummer: 0709 578614. Jag ringde polisen och jag fick reda på att jag inte va den första som ringt och frågat om detta idag.
Om dom skickar en faktura ska jag polis anmäla, tyckte polisen.
/Fredrik
 

Anki_P

Medlem
Det fortsätter

Blev uppringt idag av någon som påstod sig vara Från European Buissnes Club AB. Han påstod sig heta Jacob Widell. Upplägget var lika, han påstod sig ha ett muntligt avtal med mig som skulle vara juridiskt bindande, jag skulle behhöva betala 24.500:- för tjänsten för ett år men erbjöd sig "vänligt" att om jag ville säga upp avtalet så skulle jag bara behöva betala hälften och ha ett avtal som gällde ett halvår. Jag bestred båda alternativet och vidhöll att jag inte hade något avtal med dem, då hotade han men både inkasso och kronofogden och att nu minsann så gick det inte längre att få den lägre kostnaden för eftersom jag bråkade så fick jag betala hela summan. Fy för sådan här skojare, jag blir så arg så det kokar. Samtalet är polisanmält och nu återstår att se om de skickar faktura ändå.
Han ringde från ett hemligt telefonnummer men uppgav efter mina frågor sitt nummer, först började han med ett 021-nummer men ändrade sig sedan till 0709-794382. Adressen skulle vara Bergstan 23, 754 32 Lomma, en adress som jag inte kan hitta, tveksamt om den finns.
STOR VARNING FÖR DESSA SKOJARE!!!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Blev uppringt idag av någon som påstod sig vara Från European Buissnes Club AB. Han påstod sig heta Jacob Widell. Upplägget var lika, han påstod sig ha ett muntligt avtal med mig som skulle vara juridiskt bindande, jag skulle behhöva betala 24.500:- för tjänsten för ett år men erbjöd sig "vänligt" att om jag ville säga upp avtalet så skulle jag bara behöva betala hälften och ha ett avtal som gällde ett halvår. Jag bestred båda alternativet och vidhöll att jag inte hade något avtal med dem, då hotade han men både inkasso och kronofogden och att nu minsann så gick det inte längre att få den lägre kostnaden för eftersom jag bråkade så fick jag betala hela summan. Fy för sådan här skojare, jag blir så arg så det kokar. Samtalet är polisanmält och nu återstår att se om de skickar faktura ändå.
Han ringde från ett hemligt telefonnummer men uppgav efter mina frågor sitt nummer, först började han med ett 021-nummer men ändrade sig sedan till 0709-794382. Adressen skulle vara Bergstan 23, 754 32 Lomma, en adress som jag inte kan hitta, tveksamt om den finns.
STOR VARNING FÖR DESSA SKOJARE!!!
Jag undrar om han verkligen tror på sina egna lögner: det finns tydligen två stycken Jacob Widell i Sverige, men ingen av dem bor i Lomma. Inte ens i närheten, närmast är han som bor i Huddinge... Och postnummret kan omöjligt vara till Lomma: alla postnummer i Skåne börjar med en tvåa.
 
ANNONS