Annons

Vilken blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Manreet

Medlem
Tjenare!

Jag använder objektivet canon 18.135 MM till min canon 1000d. Nu är det hög tid för mig att inskaffa en ny blixt. Tänker på att köpa en canon 430EX II speedlite, det jag vill fokusera mest på är kvällsbilder och är inte så värst insatt i blixtar.

Är canon 430EX II ett smart val eller borde jag köra på någon annan?
 

Karl2

Aktiv medlem
Har också samma problem. Kameran har ju en egen blixt ledtal 13. Den räcker långt som uppglättning. Täckt med ett pappersark ger den ett mjukt ljus på korta avstånd. Det som fattas är ett Elinchrom D-lite kit med två 200Ws blixtar, stativ, paraply och Skyport radiosändare, pris 499€ .
 

Emmel

Aktiv medlem
Jag kan inte uttala mig speciellt mycket om 430ex II eftersom jag använder 580 ex II. Har dock köpt en sån här att använda som slavblixt av en användare här på fotosidan som jag väntar ska dyka upp i brevlådan.
Det jag vet om den är är en bra blixt med de flesta nödvändiga funktionerna, för såväl proffset som amatören. Det finns ju piratblixtar men de saknar ofta TTL-styrning, vilket är en form av blixtmätningsautomatik, vilket du gärna vill ha (speciellt som nybörjare). Den går dessutom att vinkla åt alla håll vilket är ett måste om du ska fota t ex porträtt (för att få en mjukare upplysning samt sprida ljuset mer).
De enda nackdelarna är egentligen att den inte har någon master-funktion (förmåga att styra andra blixtar), men om du känner att du behöver komplettera med fler blixtar kan du ju alltid köpa en 580ex då, som har den funktionen.
Sen är den ju ganska dyr, men om du känner att du behöver en blixt kan den här vara väl värd pengarna. Något du absolut ska komplettera med är en bouncer. Finns på kaffebrus för typ 150 kr.

Hoppas det var till någon hjälp!
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag kan inte annat än att rekommendera en 430 EXII. Stabil och välbyggd med de flesta funktioner man kan tänka sig. Kraft som räcker i de allra flesta fall men ändå ganska liten och smidig på en liten kamera som 1000D. En liten detalj som jag dock saknade innan jag köpte en 580 EXII också är att den faktiskt inte går att vinkla åt "alla håll". 580EXII går att vrida 360 grader, varvet runt, men 430EXII täcker bara 270 grader. Om man plåtar i porträttläge med avtryckaren uppåt (eller med batterigrepp) så är det just de 90 grader som saknas för att skjuta blixten snett bakåt över egen axel. Det går ju i.o.f.s.att vända kameran åt andra hållet i stället vid dom tillfällena, men det kan vara värt att känna till så man inte vrider sönder den.. ;)

Den går dessutom att vinkla åt alla håll
 

Maabse

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera "piratblixtar" från Yongnuo. Deras YN-565EX TTL är så nära en Canon 580 du kan komma för typ en tredjedel av priset. Lätt att inhandla på Ebay, t.ex. Jag har deras 580-kopia utan e-ttl (560-modellen) och är supernöjd. Min 580 har trixat ibland, men inte Yongnuo, och den är mycket mer intuitiv i inställningarna.
 

Veda59

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera "piratblixtar" från Yongnuo. Deras YN-565EX TTL är så nära en Canon 580 du kan komma för typ en tredjedel av priset. Lätt att inhandla på Ebay, t.ex. Jag har deras 580-kopia utan e-ttl (560-modellen) och är supernöjd. Min 580 har trixat ibland, men inte Yongnuo, och den är mycket mer intuitiv i inställningarna.
Funkar den på en 1000D? Eller är det något man måste tänka på när det gäller den kameramodellen?
 

Karl2

Aktiv medlem
Rekommenderar ett studiosett, som innehåller två blixtar, två stativ, två paraplyer två lampor två väskor två lampskydd två reflektorer, en DVD och en radioutlösare. Pris endast € 499. Märke: Elinchrom D-Lite 2, 200Ws. Inget hindrar att man använder bara en blixt med eller utan paraply. En ryms ju i en handväska om man fotar hos någon granne. Den kraftigare 400 Ws eller 600Ws lär ha det problemet att det är svårare att få tillräckligt svag blixt och kanske mindre lämplig för små utrymmen. 200Ws är å andra sidan klen för stora utrymmen. Fungerar fint med Canon.

Hur den används och hur allt beräknas kräver åtskilliga inlägg. På DVD: n använder man blixtmätare. Mätare används kanske därför att man inte vill uppskatta ledtal och avstånd. Annan metod är att fota och bedöma och hålla på tills det blir rätt med risk att motivet tröttnar.
 

Drogen

Aktiv medlem
TS är inte så insatt och vill ha tips på en blixt för "kvällsbilder". Är inte en manuell studioutrustning med dubbla blixtar, lampor, stativ, radioutlösare, paraply m.m. för 5000.- lite overkill då, även om en blixt går ner i handväskan..? ;)

För min del rekomenderar jag 430EXII som du var inne på. Styrkan räcker till det mesta, och om du uppgraderar huset till ett modernare Cannonhus i framtiden så funkar den som slav med full automatik.
 

Karl2

Aktiv medlem
Är priset 500€ för högt, så kan man köpa en blixt och delar till den för halva priset.
Blixten på kameran är ju fortfarande ett alternativ och en större blixt för kameran har ju fortfarande alla problemen kvar med blixt alltför nära kameran. Man får lätt röda ögon och skarpa skuggor med blixten fäst på kameran. Paraplyet i en vrå ger mjukt och vackert ljus för innebilder.
 

themajk

Aktiv medlem
Är priset 500€ för högt, så kan man köpa en blixt och delar till den för halva priset.
Blixten på kameran är ju fortfarande ett alternativ och en större blixt för kameran har ju fortfarande alla problemen kvar med blixt alltför nära kameran. Man får lätt röda ögon och skarpa skuggor med blixten fäst på kameran. Paraplyet i en vrå ger mjukt och vackert ljus för innebilder.
Jag, som "studiokille" (använder nästan alltid mina studioblixtar), förstår fortfarande hur en studioblixt kan vara ett bättre alternativ än en bra speed light för någon som vill ta "kvällsbilder", då måste han ju skaffa ett batteripack åt blixten också. Och vill han fota inne så är det ju inga problem att sätta en speedlight på ett stativ och slå den i ett paraply..

430ex eller ex ii är utmärkta alternativ. Kör på någon av dem, eller YN's ttl-alternativ...

Själv har jag också den nämda YN-560 manuella ersättaren till 580ex ii - samt ska beställa deras -YN-565 för ttl funktionen.
 

Emmel

Aktiv medlem
Jag kan inte annat än att rekommendera en 430 EXII. Stabil och välbyggd med de flesta funktioner man kan tänka sig. Kraft som räcker i de allra flesta fall men ändå ganska liten och smidig på en liten kamera som 1000D. En liten detalj som jag dock saknade innan jag köpte en 580 EXII också är att den faktiskt inte går att vinkla åt "alla håll". 580EXII går att vrida 360 grader, varvet runt, men 430EXII täcker bara 270 grader. Om man plåtar i porträttläge med avtryckaren uppåt (eller med batterigrepp) så är det just de 90 grader som saknas för att skjuta blixten snett bakåt över egen axel. Det går ju i.o.f.s.att vända kameran åt andra hållet i stället vid dom tillfällena, men det kan vara värt att känna till så man inte vrider sönder den.. ;)
Oj! Trodde bestämt att 430 gick 360 grader den med! Fick hem min första 430EX II för några veckor sen och det visade sig ju att jag hade fel.
 
ANNONS