Annons
Gammal 2019-07-21, 11:08
pdahlen

nicdah skrev: Jag köpte ett Tamron 35-150/2,8-4 för två veckor sedan. Är otroligt nöjd med det. Skärpemässigt i toppklass. I stort sett ingen skillnad mellan full öppning och nedbländat till f8. Har inte använt mitt Nikon 70-200 f4 sedan jag köpte detta ;) Har även ett 15-30 för att täcka upp på vidvinkelsidan.

/ Niclas
Tack för information, att fokusringen roterar, betyder det att man inte kan fokusera manuellt i A läge?
Gammal 2019-07-21, 12:41
nicdah

pdahlen skrev: Tack för information, att fokusringen roterar, betyder det att man inte kan fokusera manuellt i A läge?
Det stämmer !! Går inte att fokusera manuellt i A läge. Kanske en stor nackdel
för många dock inte för mig. Däremot har jag läst att en del störs av den roterande fokusringen eftersom de är vana att hålla handen lång fram på objektivet. AF är lite speciell. Ibland är den supersnabb och ibland lite långsam. Beror på om man skiftar snabbt mellan objekt nära respektive långt ifrån. Gäller samma sak med ljudet från AF motorn. Fokuserar man från oändligt till närgräns hörs den. Annars är den nästan helt tyst. Lite sämre byggkvalitet än Tamron 24-70 G2 som jag också har dock inte jättemycket. Skiljer drygt 100 gram mellan dessa. Ihop med min Nikon D750 är skärpan fantastisk. Behövde bara minimal justering av AF via Tap-in console för att den skulle bli perfekt. Och som sagt, det är nästan ingen skillnad i skärpa mellan full öppning och f8. Kantskärpan är också kanon. VC väldigt bra. Någonstans mellan 4-5 stop vid 150 mm. 1/10 vid 150 mm är inga problem. Vid 1/5 s och samma brännvidd kan man börja se viss oskärpa. Det är nog mindre vid 35 mm skulle jag tro. Mitt Tamron 24-70 G2 lider av fokus shift på kortare avstånd. Helt hopplöst när fokus flyttar sig vid nedbländning. Har varit inne på service men blev snarare sämre. På 35-150 finns ingen fokus shift alls vad jag kan se. Skärpan ligger på samma ställe oavsett f 2.8 eller f8.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:00.