Annons

Nikon D100 vs Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
felle skrev:
Kim> Vad betalade du för 12-24an? Tyckte du inte att max bländare 4-5.6 var för ljussvagt? Bara lite nyfiken...
Ljusstyrkan tycker jag är ganska okej på en vidvinkelzoom, Nikons DX-objektiv för 13 500:- är inte mycket ljusstarkare (f/4) och Sigman gav jag 7700:- för på http://www.scandinavianphoto.se
Jag använder oftast f/8 på min nuvarande vidvinkel (Tokina 17mm AT-X PRO)..så jag tror att det ska funka bra.
 

felle

Aktiv medlem
sagan skrev:
Ljusstyrkan tycker jag är ganska okej på en vidvinkelzoom, Nikons DX-objektiv för 13 500:- är inte mycket ljusstarkare (f/4) och Sigman gav jag 7700:- för på http://www.scandinavianphoto.se
Jag använder oftast f/8 på min nuvarande vidvinkel (Tokina 17mm AT-X PRO)..så jag tror att det ska funka bra.
Okej, är själv sugen på tamrons nya 17-35/2.8-4 (som ska komma i slutet på november), efter att deras två nya objektiv i samma serie fått mycket bra kritik. Nu får man ju inte samma vidvinkel.. sigman är ju enda chansen om man har canon (eller nikon och inte vill lägga så mycket pengar samt låsa sig på dx-linser).
 

felle

Aktiv medlem
Bluueberry skrev:
Räcker det med ett objektiv till o börja med?
på er låter det som att ni har 25 olika..

//Mickey
Börja med en vidvinkel-zoom, i området 18-35 någonstans och en fast 50a (som inte kostar mer än dryga tusenlappen, är knivskarpt och perfekt porträtt-brännvidd). Vidvinkelzoomen kan du få för 3000 och uppåt beroende på krav.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Bluueberry skrev:
Räcker det med ett objektiv till o börja med?
på er låter det som att ni har 25 olika..

//Mickey
Två objektiv är väl ett minimum, 70-200 skulle ju bli bildvinkel motsvarande 112-320mm..att inte ha kortare brännvidder än så blir väldigt begränsande.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bluueberry skrev:
Räcker det med ett objektiv till o börja med?
på er låter det som att ni har 25 olika..

//Mickey
Tillsammans kanske... Nja.. jag har faktiskt bara 5 objektiv och 2 konvertrar..

Allt beror på vad du plåtar.

En bra start är, precis som Felix säger, en vidvinkelzoom som gärna börjar under 20mm och en normaloptik.

Jämför man kamerans pris, så brukar en uppsättning gluggar ligga på runt kamerans pris och uppåt, för ett komplett omfång (undantaget om man köper det allra billigvaste).

Budget: 5000:-
Entusiast: 13000:-
Proffs: 27000:-

För 3 objektiv. Vidvinkelzoom, normal, telezoom.
 

Mickey

Aktiv medlem
att det kostar är jag nu övertygad om..
mun hur det smakar..

tror ni jag kommer ta mycke bättre bilder än med min nikon cp 5700?
tänk på att jag är amatör och aldrig har fottat med en systemkamera förut.

/Mickey
 

sagan

Avslutat medlemskap
"ta mycket bättre bilder" nja..det är fotografen som tar bilderna, inte kameran ;-)
men högre bildkvalitet får du..och fler möjligheter, den snabba AF:en ger stora möjlighter för actionbilder och den större sensorn ger möjlighet för kort skärpedjup (vid porträtt exempelvis).
 

Jeppe

Aktiv medlem
Re: Blixtsystem?

davidschreiner skrev:
Jesper Ekvall skrev: Däremot är Nikons blixtsystem överlägset Canons..



Hur skiljer de sig?

/David
Nikons blixtsystem har bättre mätning av det befintliga ljuset samt därmed bättre kontroll över blixtljuset. Visserligen har Canon FEL, men eftersom detta baseras på vald AF-punkt och inte som i nikons fall, en massa segment i matrix-tjofräsen så blir kontrollen över blixtljuset sämre. Därmed inte sagt att Canons skulle vara dåligt.. Jag har inga problem med det, men så är jag inte heller någon blixt-fotograf ;)
 

felle

Aktiv medlem
Är det förresten bara jag som tycker att telezoomen (där standard är runt 70-200) har mycket mer begränsat arbetsområde på en DSLR (som inte är fullframe). ?100-300 är ju bra såklart om man fotograferar sport eller fåglar eller what have you, men det blir väl lite tight om man vill ta porträtt? Nu när man jämt måste tänka på brännviddsförlängningen (eller FOV-crop) skulle jag mycket hellre vilja ha en 50-130 eller liknande. Bara en tanke...
 

Wil

Medlem
Det är helt sant. Har fått information om att man ska kunna köpa det till S2:an också för övrigt. Har dock aldrig sett det någonstans.
 

pablito

Aktiv medlem
KIM: Har Scandinavian redan tagit in den, eller har du förbeställt gluggen?

//Expert på fridhemsplan får in den i januari.
 
Re: Re: Blixtsystem?

Jeppe skrev:
Nikons blixtsystem har bättre mätning av det befintliga ljuset samt därmed bättre kontroll över blixtljuset. Visserligen har Canon FEL, men eftersom detta baseras på vald AF-punkt och inte som i nikons fall, en massa segment i matrix-tjofräsen så blir kontrollen över blixtljuset sämre. Därmed inte sagt att Canons skulle vara dåligt.. Jag har inga problem med det, men så är jag inte heller någon blixt-fotograf ;)
Jeppe, det var det gamla TTL systemet som var sämre på den punkten. E-TTL använder sig av den Evaluerande ljusmätaren i kameran så den mäter numera precis som nikon systemet men precis som med du säger så tar ljusmätaren störst hänsyn till vald af punkt. Så därför skiljer sig inte blixtfotograferingen så mycket från befentligt ljus. Du har ju större kontroll över vad som ska exponeras rätt med den typen av mätning. Vågar inte påstå vilken av systemen som är bäst, har provat båda kan bara säga -"same, same but different" :)
 

sagan

Avslutat medlemskap
pablito skrev:
KIM: Har Scandinavian redan tagit in den, eller har du förbeställt gluggen?

//Expert på fridhemsplan får in den i januari.
Det är en förbeställning..i november ska de få in den säger de.
Jag ska lägga ut testbilder så fort jag fått den :)
 
ANNONS