Annons

Utrustning för vinterbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

martin90

Aktiv medlem
Hejsan!

Det börjar ju bli mer och mer vinter i vårat avlånga land! Och jag har funderingar på vad som är bra för utrustning när man ska ut och fota på vintern när det är kallt och mycket med snö!
Det är ju mest objektiv jag funderar över och det några "regler" man bör tänka på när man ska fota. Jag fotar mest landskap, men ska även börja lite i stan och kanske någon vill ha ett porträtt.

Jag har nu Canon 400D, 50mm f1.8 som jag använder mest, sen har jag ett 55-250 4,5-5.6 sen originalet självklart 18-55. Stativ har jag självklart även ND-filter om man vill göra något lite coolare.

MVH
Martin Andersson
 

voitcanon

Aktiv medlem
Är det mycket snö är det väl en bra tumregel att överexponera ett steg, men kolla ditt histogram så allt ser bra ut. Och kom ihåg extra batterier de tar slut fortare i kylan.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Tack, jadå det ligger alltid två i väskan som är fullt laddade :)
Då har Du inte mycket nytta av dem i kyla, vid vinterfoto är det klokt att förvara extra batterierna i innerfickan närmast kroppen så de hålls varma annars laddar de ur snabbt pga kylan och Du har ingen reserv.

Värt att tänka på är också att Du inte ska skifta mellan kyla och värme snabbt tex att gå in en stund och sedan ut i kylan igen då bildas kondens i kameran och den kan slå ut kameran och i värsta fall skrota den.

Det finns dussintals trådar med tips om detta och många andra bra tips här på FS om Du bara nyttjar sökfunktionen med lite "smarta" sökord ;-)
 

martin90

Aktiv medlem
Då har Du inte mycket nytta av dem i kyla, vid vinterfoto är det klokt att förvara extra batterierna i innerfickan närmast kroppen så de hålls varma annars laddar de ur snabbt pga kylan och Du har ingen reserv.

Värt att tänka på är också att Du inte ska skifta mellan kyla och värme snabbt tex att gå in en stund och sedan ut i kylan igen då bildas kondens i kameran och den kan slå ut kameran och i värsta fall skrota den.

Det finns dussintals trådar med tips om detta och många andra bra tips här på FS om Du bara nyttjar sökfunktionen med lite "smarta" sökord ;-)
Syftade mest på att jag har två batterier, syftade inte på att jag har de bara i väskan :)

Okej, kan va bra att tänka på :)

Försökte använda google men fick inte fram ngt, hjälpt mig lite? :) ;)
 

iSolen.se

Guest
...

Värt att tänka på är också att Du inte ska skifta mellan kyla och värme snabbt tex att gå in en stund och sedan ut i kylan igen då bildas kondens i kameran och den kan slå ut kameran och i värsta fall skrota den.

...
Kondens kommer när kameran är kall och luften varm, dvs inget problem att gå ut.
 

fog

Aktiv medlem
Kondens kommer när kameran är kall och luften varm, dvs inget problem att gå ut.
Frågan är om det är bäst att lägga kameran i en plastpåse utomhus och sedan gå in (utan att få med snö eller annat blött) i och med att uteluften innehåller mycket mindre vattenånga än inneluften. Då borde utfällningarna bli på utsidan plastpåsen eftersom det som fälls ut är när inneluften kyls ner.
 

iSolen.se

Guest
Frågan är om det är bäst att lägga kameran i en plastpåse utomhus och sedan gå in (utan att få med snö eller annat blött) i och med att uteluften innehåller mycket mindre vattenånga än inneluften. Då borde utfällningarna bli på utsidan plastpåsen eftersom det som fälls ut är när inneluften kyls ner.
Rätt tänkt men det räcker med en ryggsäck.
 

iSolen.se

Guest
Jepp, jag antar att det skapar en tillräcklig barriär mot den fuktigare luften. Jag skulle nog ändå sett till att den är rejält vädertätad om jag ofta alternerade mellan extrem kyla och inomhusvärme.
Nejdå, det är inte så kritiskt. Om glasögonen immar igen utan att du andas på dem behåll kameran i väskan 20 minuter. Det är bara bra om väskan inte är för tät. Det snabbar upp uppvärmningen.
 

martin90

Aktiv medlem
Kanon, tack så mycket.
Men man kan ta bra bilder med alla slags objektiv? Inget speciellt man bör tänka på med objektiven då? Kör landskap fotografering så.
 

oyegie

Aktiv medlem
Kanon, tack så mycket.
Men man kan ta bra bilder med alla slags objektiv? Inget speciellt man bör tänka på med objektiven då? Kör landskap fotografering så.
Ja det kan man,men köper man billiga skräpobjektiv så ska man inte förvänta sig nåt toppkvalite på bilderna annars bruka det ju hänga på den som fotar.
 

martin90

Aktiv medlem
Ja det kan man,men köper man billiga skräpobjektiv så ska man inte förvänta sig nåt toppkvalite på bilderna annars bruka det ju hänga på den som fotar.
Det vet jag, jag letar efter något nytt. Men jag kan inte bestämma mig om jag vill ha ett zoom eller fast, har ett 50mm fast. Sen vill jag har något mindre med
 

Andyah

Aktiv medlem
Kanon, tack så mycket.
Men man kan ta bra bilder med alla slags objektiv? Inget speciellt man bör tänka på med objektiven då? Kör landskap fotografering så.

landskapet är ju precis som på sommaren, bara med snö på..du gillar ju att fota landskap så göra likadant på vintern. objektiv är ju en smaksak över vad exakt man själv vill ta kort på så.
 
ANNONS