Annons

645-kamera med porträttläge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har fotat med en Mamiya 67 under flera år, men min rygg har börjat
klaga över att ha en så tung kamera med mig ständigt.

Så nu är jag på jakt efter en enögda spegelreflexkamera i formatet 645. Den behöver
ha porträttläge som standard eller roterande bakstycke eftersom jag för det mesta
tar stående bilder.

Tacksam för svar!

/ Oskar
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns lite olika lösningar för att snabbt byta mellan liggande och stående bilder.

Mamiya Revolving Tripod Adapter

Verkar även finnas en äldre variant där kameran snurrar i ett fäste runt objektivet som också heter Mamiya Revolving Tripod Adapter. (se bild)

Sen finns det ju L-plattor. Alltså en stativplatta med dubbla fästen, en för stående format och en för liggande
 

Bilagor

Tartan

Avslutat medlemskap
Tack för ditt svar Magnus!

Alla de lösningar du ger utgår från att jag använder stativ (?), vilket jag inte gör utan
fotar på frihand.

Finns det med andra ord ingen 645 kamera som liknar mamiya 67 kameran i det att
man kan fota stående bilder? En kamera som samtidigt är en enögd spegelreflexkamera.
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Magnus!

Alla de lösningar du ger utgår från att jag använder stativ (?), vilket jag inte gör utan
fotar på frihand.

Finns det med andra ord ingen 645 kamera som liknar mamiya 67 kameran i det att
man kan fota stående bilder? En kamera som samtidigt är en enögd spegelreflexkamera.


Vet inte riktigt vad du är ute efter men Pentax 645Z? Eller vilken kamera som helst med batterigrepp?
 

Tartan

Avslutat medlemskap
Det låter som att Hasselblad kan vara den ända kameran som erbjuder en enögd spegelreflexkamera med möjlighet till 645. Hur fungerar avmaskningen i förhållande till filmuppspolningen? Hur "vet" kameran att man ska få ut 16 bilder och inte 12? Och vad innebär Hasselblads v-system?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det låter som att Hasselblad kan vara den ända kameran som erbjuder en enögd spegelreflexkamera med möjlighet till 645.
Nej. Du har åtminstone också Pentax 645, Mamiya 645, Bronica, Hasselblad H och Contax 645. Men alla dessa har liggande format, så man måste vrida kameran för att få stående format.

Med 6x6 behöver du inte vrida kameran för att få stående bilder. Du behöver bara beskära till 6x4,5. De system jag kommer att tänka på är Hasselblad V, Rollei SL66, Rollei 6008 och Kiev 66. Av dessa är Hasselblad smidigast och lättast att få tag på.

Hur fungerar avmaskningen i förhållande till filmuppspolningen? Hur "vet" kameran att man ska få ut 16 bilder och inte 12? Och vad innebär Hasselblads v-system?
Avmaskningen är bara ett stöd för att komponera bilden. Hasselblad har färdiga masker, men jag vet inte om dessa kan monteras "stående" eftersom de är tänkta att fungera med 6x4,5-magsinen som ger liggande bilder. Men det finns också ett rutnät och det tror jag också har linjer som stämmer för 6x4,5.

Med 6x6 format får du 12 eller 24 bilder (120/220). Det blir alltså sämre filmekonomi än att använda 6x4,5-bakstycket som ger 16 exponeringar. Men de ger som sagt liggande format och då krävs 90-graders prismasökare för att det ska gå hyfsat smidigt - och då kan du lika bra ha ett renodlat 645-system som är mindre (se ovan).

Hasselblads V-system är det klassiska systemet som nyligen slutade säljas. Alltså Hasselblad 1000, 1600, 2000, 200 och 500-modellerna.
 

Tartan

Avslutat medlemskap
Okej, det verkar inte finnas någon 645 kamera motsvarande Mamiyas 67 kameran. Där emot flera förslag på kameror och lösningar som kan komma nära. Tack ska ni ha!

ps. för visst finns det ingen 645 med roterande bakstycke..?!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ps. för visst finns det ingen 645 med roterande bakstycke..?!
Inte vad jag känner till. Att Mamiya RB67, RZ67 och Fujifilm GX680 har roterande bakstycken beror ju på att de är så tunga att de främst används på stativ. 645-systemen är däremot tänkta för att handhållas och då blir det tyngre med roterande bakstycken.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Finns ingen 645 med roterande bakstycke, du kan använda en rak prismasökare så kan du vrida kameran, då
helst i kombination med handgrepp´. Samma sak om du kör Hasselblad, rak prisma och pistolgrepp. LO
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Det enda skulle vara om man kan hitta en 6x6 modell som laddar filmen vågrätt istället för lodrätt. Då med en 6x4,5 mask skulle det bli porträttläge med masken på, men en sådan modell känner jag inte till tyvärr.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Absolut mycket bättre att inte beskära 6x6 formatet, ger ju mycket större frihet, 6x4,5 är inget idealiskt porträttformat, LO
 

harbohonung

Medlem
Hej!
Finns Kiev 60 som kan köpas ombyggd till stående 645 av tex araxfoto och hartblei.
Den har vågrätt filmmatning och schaktsökare.
Pentacon 6 linser passar om man inte gillar originallinserna.

/Alf
 

monotux

Aktiv medlem
Om du kan stå ut med att använda en mätsökare och har möjlighet att köpa den, så är kameror som Bronica RF645 kanske ett alternativ?
 

cheste

Aktiv medlem
Phase One digitala bakstycken kan monteras i horisontal- och vertikalläge. Till Hasselblad V, Mamiya 645, Contax 645 osv.
 

whisky

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har fotat med en Mamiya 67 under flera år, men min rygg har börjat
klaga över att ha en så tung kamera med mig ständigt.

Så nu är jag på jakt efter en enögda spegelreflexkamera i formatet 645. Den behöver
ha porträttläge som standard eller roterande bakstycke eftersom jag för det mesta
tar stående bilder.

Tacksam för svar!

/ Oskar
Ett alternativ värt att titta på är Mamiya 645E som utan handgrepp blir lika stor oavsett vilket läge du än fotograferar i, dessutom är den inte så tung heller.
 
ANNONS