Annons

Voigtländer Bessa 2 för över 22000!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
en annan skillnad mellan de gamla Bessorna är exempelvis att Bessa II har en kombinerad rangefinder och sökare till skillnad från Bessa I (som saknar rangefinder) och Bessa RF som har dem men dock separerade. Jag hade nyligen en RF, dock med Helomar-optiken som var ganska trist.
 

easyrider

Aktiv medlem
Som Bo-Lennart säger så är Color-Skopar mycket bra, faktiskt lite mer "pang-på"-skarp än Heliar.

Du komponerar bara i sökaren, och fokuserar inte i den. Du ställer in avståndet på frontlinsen. Det är bara Bessa II som har avståndsmätare i sökaren.

Det finns lösa avståndsmätare att köpa, t.ex. Voigtländers egen som är mycket fin. Annars får man gissa avståndet, som du gjorde. Är man bra på det så torde det gå bra, speciellt om man bländat ned till 16 eller så, så att man har större skärpedjup.
Tack för svar. Funderar nu på om jag inte ska ta med den till ev resa till Georgien. Formatet kan köra sig fint till landskap och porträtt med lite miljö runt, Har bara formatet 6x6 och 6x4.5 annars tillgängligt hemma. Jag har som sagt kört igenom en rulle men inte framkallat ännu borde göra det innan kanske ;-)

Är det något mer man ska tänka på? Vanligt med att filmen inte matas fram korrekt eller ljusläckage etc?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Tack för svar. Funderar nu på om jag inte ska ta med den till ev resa till Georgien. Formatet kan köra sig fint till landskap och porträtt med lite miljö runt, Har bara formatet 6x6 och 6x4.5 annars tillgängligt hemma. Jag har som sagt kört igenom en rulle men inte framkallat ännu borde göra det innan kanske ;-)

Är det något mer man ska tänka på? Vanligt med att filmen inte matas fram korrekt eller ljusläckage etc?
Jag rekommenderar att du lär känna kameran ordentligt innan du använder den för viktiga bilder. Minst en provrulle bör du ha tagit och studerat. :)

Voigtländers bälgar är av hög kvalitet, så de flesta är fortfarande ljustäta. Men det är ju gamla kameror, så man kan inte vara säker innan man har testat dem. Bakstycket kan också vara en källa för ljusläckage. Den har ju rödfönster, så du använder 6x9-fönstret för frammatningen. Det är bara kameror med mekaniskt räkneverk som kan krångla.
 
ANNONS