Annons

Nikon 70-200 2.8 VR ii, dyrt!

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå. Jag mins mycket väl en dag jag var på Mediamarkt för något år sedan och klämde på Nikon 70-200 2.8 då priset låg på ca 16-17 tusen.

Jag har många gånger känt att mitt 70-200 F4 inte är tillräckligt ljusstark så ha begäret efter en 2.8 har blivit större.
Men nu ligger priset uppe i 22959:- kr på Cyberphoto, vilket känns lite udda då det till och med kommit ut en nyare version av optiken.

Finns det någon logik över varför priset höjs? När kan man tänka sig att det sjunker? Jag menar det är ju typ 6-7 tusen kronors skillnad.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har ingen förklaring på varför det är en sådan kraftig prishöjning, andra nikonobjektiv har stigit också men inte så kraftigt verkar det som. Du kan få ett för 20.000:- som lägsta pris just nu
 

Bilagor

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Trend

Hallå. Jag mins mycket väl en dag jag var på Mediamarkt för något år sedan och klämde på Nikon 70-200 2.8 då priset låg på ca 16-17 tusen.

Jag har många gånger känt att mitt 70-200 F4 inte är tillräckligt ljusstark så ha begäret efter en 2.8 har blivit större.
Men nu ligger priset uppe i 22959:- kr på Cyberphoto, vilket känns lite udda då det till och med kommit ut en nyare version av optiken.

Finns det någon logik över varför priset höjs? När kan man tänka sig att det sjunker? Jag menar det är ju typ 6-7 tusen kronors skillnad.
Har inte gjort nån statistik men kan det vara såhär:

Sigma o Tamron har ju lite nya grepp och kommer med bättre och bättre prylar, och därmed glider Tamron o Sigma sakta uppåt i pris och då följer Nikon (och Canon?) efter, eller snarare går före?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Finns det någon logik över varför priset höjs? När kan man tänka sig att det sjunker? Jag menar det är ju typ 6-7 tusen kronors skillnad.
Det ligger flera saker bakom sådant här, en stor faktor är hur tråkigt det än kan låta vår svaga kronkurs, i synnerhet i relation till dollarn - bra för exportindustrin, men dåligt för den som vill köpa utländska produkter.

En annan sak är att alla tillverkare allmänt försökt hissa upp priserna senaste två-tre åren, man säljer mycket färre prylar idag än tidigare (rejält mycket färre!) och vill ha mer betalt för varje kamera eller varje objektiv. Kopplat till detta har också handeln troligen försökt höja sina marginaler när och där de kan - av samma skäl. Marginalerna på fotoprodukter har (tvärt emot vad många tror) varit väldigt låga, något handeln mycket själva har orsakat då de sällan följt de rek-priser tillverkarna sätter vid lansering utan har - förr - närmast regelmässigt lagt sig under dessa, något man idag slutat med eller i alla fall inte gör alls lika mycket.

I just det specifika fallet 70-200 VR II skulle jag tro att höjningen delvis har att göra med den nya versionen som ju dels prissattes högre (än VR II vid dess introduktion) och där handeln dels inte sänkt de priset alls lika mycket som de brukar göra förr, nya FL-versionen ligger ju runt 28000 och då tycker antagligen flera handlare att de lika gärna kan ta 22-23000 för de föregående.

Kika annars på Mattsons i Lund, de tar 20000 för objektivet du letar efter.
 

martinot

Aktiv medlem
Hallå. Jag mins mycket väl en dag jag var på Mediamarkt för något år sedan och klämde på Nikon 70-200 2.8 då priset låg på ca 16-17 tusen.

Jag har många gånger känt att mitt 70-200 F4 inte är tillräckligt ljusstark så ha begäret efter en 2.8 har blivit större.
Men nu ligger priset uppe i 22959:- kr på Cyberphoto, vilket känns lite udda då det till och med kommit ut en nyare version av optiken.
Du har en "refurbished" (svenska? rekonditionerad?) version här till ett bra pris:
https://store.nikon.se/refurbished-products-refurbished-nikkor-lenses/70-200mm-af-s-f2.8g-ed-vr-ii-refurbished/JAA807DARB/details

Själv så funderar jag på Tamrons nya G2, men vill avvakta lite tester innan (är optiskt väldigt nöjd med mitt Tamron 24-70, men något slö/osäker AF jämfört med Nikon original).

Orsaken till prishöjningen beror på främst två saker:

1. Valutaförändring där den svenska kronan tappat i värde, och den japanska yenen ökat relativt i värde (den finansiella sektorn värderar Sveriges ekonomi och framtidsutsikter något lägre/sämre jämfört med för några år sedan, och tvärt om med den Japanska).

2. Kameraindustrin backar både volymmässigt och vinstmässigt, och därmed så höjer de priser/marginaler för att inte gå med förlust (Sony och Nikon är två ledande på det, men verkar som om Fuji och många andra också börjar hänge på denna trend. Till det kan tilläggas att Nikon har det extra tufft ekonomiskt, och behöver alla yen i marginal de kan få för att kunna gå plus.).
 

erdeljan

Aktiv medlem
En av anledningarna är så klart översvämningar i Japan för några år sedan som förstörde ganska mycket av just industrin som tillverkar objektiv o kameror, sedan dess har produktionen minskat och därför dragit ner på volym som man skickar ut.
 

Arne1453

Aktiv medlem
En del av förklaringen kan vara att kronans värde har sjunkit. 2012 stog euron i 6.35 om jag minns rätt. Nu står den i 9.55.
 

Ventures

Aktiv medlem
Varför bränna tiotusen i onödan? Fina begagnade exemplar kan fås för 12-13 tusen. Begagnatmarknaden följer inte dollarkursen (ännu)
Den senaste versionen kostade tiotusen ytterligare vid lanseringen. Det kan ifrågasättas om elektrisk bländare motiverar priset. Jo, man får också längre brännvidd på korta avstånd än version 2.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Varför bränna tiotusen i onödan? Fina begagnade exemplar kan fås för 12-13 tusen. Begagnatmarknaden följer inte dollarkursen (ännu)
Den senaste versionen kostade tiotusen ytterligare vid lanseringen. Det kan ifrågasättas om elektrisk bländare motiverar priset. Jo, man får också längre brännvidd på korta avstånd än version 2.
Högre kontrast, bättre skärpa (både mitt o kant), bättre VR, Rejält kortare närgräns, lägre vikt och snabbare af. Tro mig, har man pengarna så är det värt priset
 

lonian

Aktiv medlem
Själv så funderar jag på Tamrons nya G2, men vill avvakta lite tester innan (är optiskt väldigt nöjd med mitt Tamron 24-70, men något slö/osäker AF jämfört med Nikon original).
Jag har tamrons 24-70 och är nöjd med den trots att vissa bilder inte fokuserat rätt. Jag har kollat på tamrons
Äldre 70-200 som ligger på typ 13000 idag men det är ändå skönast med ett original. I 24-70 versionen såg jag dock bara positiva fördelar till tamron då låg vikt och VR samt pris låg rätt. Men på 70-200 väger de flesta lika mycket. Sparar mina pengar just nu så får väl se om något förändras på ett halvår?
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Hallå. Jag mins mycket väl en dag jag var på Mediamarkt för något år sedan och klämde på Nikon 70-200 2.8 då priset låg på ca 16-17 tusen.

Jag har många gånger känt att mitt 70-200 F4 inte är tillräckligt ljusstark så ha begäret efter en 2.8 har blivit större.
Men nu ligger priset uppe i 22959:- kr på Cyberphoto, vilket känns lite udda då det till och med kommit ut en nyare version av optiken.

Finns det någon logik över varför priset höjs? När kan man tänka sig att det sjunker? Jag menar det är ju typ 6-7 tusen kronors skillnad.

Här finns ett för 18500:-
https://www.rhinocamera.se/search.aspx?search=Nikon 70-200 2.8 VR ii
 

Palletheking

Aktiv medlem
Håller med om att logiken känns bakvänd. Nikon släpper en dyr men mycket bra efterföljare och dessutom smyghöjer den äldre modellen
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Håller med om att logiken känns bakvänd. Nikon släpper en dyr men mycket bra efterföljare och dessutom smyghöjer den äldre modellen
Jag tycker nog logiken är både enkel och uppenbar: a) svenska kronan har sjunkit rejält i värde, i synnerhet mot dollarn, b) alla tillverkare har på olika sätt försökt få upp priserna på produkter för att kompensera för sjunkande volymer och c) detaljhandeln har insett att det i längden är ohållbart med marginaler på enskilda procent. Hur skulle resultatet av de sakerna kunna bli något annat än högre priser?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tycker nog logiken är både enkel och uppenbar: a) svenska kronan har sjunkit rejält i värde, i synnerhet mot dollarn, b) alla tillverkare har på olika sätt försökt få upp priserna på produkter för att kompensera för sjunkande volymer och c) detaljhandeln har insett att det i längden är ohållbart med marginaler på enskilda procent. Hur skulle resultatet av de sakerna kunna bli något annat än högre priser?
Tänker nog mer på att äldre modellen borde sjunkit lite i pris iom att en uppföljare släppts. Brukar ju fungera så med andra produkter, ex hifi
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tänker nog mer på att äldre modellen borde sjunkit lite i pris iom att en uppföljare släppts. Brukar ju fungera så med andra produkter, ex hifi
Det har funkat så förut med fotoprylar också, men i det här fallet kan man misstänka Nikon helt enkelt inte har sänkt sina priser till detaljhandeln (som man förut troligen gjort), och när fotoaffärerna märker att priset på den nya versionen har stannat på en hög nivå och det finns en fortsatt efterfrågan på den gamla ... Tja, då har väl de passat på att höja sina utpriser lite. Det har som sagt varit närmast löjligt låga marginaler i handeln på kameror och objektiv och med minskande volymer vill man nog få upp marginalerna när det finns en chans.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur skulle resultatet av de sakerna kunna bli något annat än högre priser?
Det är en knepig avvägning.

Högre priser leder inte automatiskt till mer försäljning, eller ens till samma försäljning som innan prishöjningen, så det gäller att höja priset precis så mycket så att en minskad försäljning (vilket är den troligaste utvecklingen) kompenseras av den högre marginalen.

Om det inte fungerar så kommer vi att få se lägre priser på en del produkter framöver.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det är en knepig avvägning.

Högre priser leder inte automatiskt till mer försäljning, eller ens till samma försäljning som innan prishöjningen, så det gäller att höja priset precis så mycket så att en minskad försäljning (vilket är den troligaste utvecklingen) kompenseras av den högre marginalen.

Om det inte fungerar så kommer vi att få se lägre priser på en del produkter framöver.
Nikons 14-24 borde lidit i försäljning av den galna prissättningen. Speciellt med tanke på alla alternativ som ploppat upp. Alla med lägre pris och lika bra eller bättre
 
ANNONS