Annons

NU vs DÅ på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hittade en kommentar i en tråd om att diskussionerna på FS var bättre förr.
Är det sant eller är det egentligen bättre nu?

När jag började "hänga" på FS Forum, hösten 2003, då var det mycket intressanta trådar om den relativt nya digitala fotograferingen, vi utbytte våra erfarenheter, jämförde med den analoga fotograferingen. Nu de senaste åren har FS Forum ändrat karaktär, till ett socialt forum, för män med mycket fritid, några säger sig vara "Yrkesfotograf". Tråkig förändring. Få personer från 2003 är kvar, som aktiva, i trådarna, - lätt att förstå.
 

iSolen.se

Guest
Hittade en kommentar i en tråd om att diskussionerna på FS var bättre förr.
Är det sant eller är det egentligen bättre nu?
Det är väl som med spegellöst...när det är mycket nytt blir det mycket att diskutera. Tekniken är inte ny längre.

FS handlade mycket mer om bilder förr, det var så nytt att kunna dela bilder.
 

Grimmer

Aktiv medlem
I början var det klart mera prat om bilden, vad som är bra eller ointressant i den och hur man gör för för att få till den. Allt ursprunget u analogtekniken då det var jobbigt att dra och slita i bilden som man gör nu i datorn. De som drev mycket i debatterna hade det mesta av sin karriär i det analoga då man var tvungen att få till den redan i kameran.
Allt eftersom digitaltekniken har blivit bättre så har fler kommit till och har därför sina rötter i det digitala. I och med den omedelbara återkopplingen till skillnad från analogtiden så är numera inlärningskurvan väldigt mycket brantare och bildsnacket har fått stå tillbaka för hårdvaran. Lite tråkigt tycker jag då diskussionen runt bilden är rätt så rolig.
En annan del i förändringen är alla ömma tår som blivit kränkta. Snack runt hårdvara är mycket svårare att bli upprörd runt, men ve om man kommer med kritik runt någons bild. Kvar är bara gillanden och det lyfter ju ingen rent kunskapsmässigt och blir heller sällan intressant.

Personligen så tror jag att trenden kommer att svänga tillbaka snart nu när digitalkamerorna börjar bli en så mogen produkt. Hoppas att jag har rätt för även om det kunde gå rätt hett till på forumen förut så var det ändå mer intressant än vad det är nu.
 

acke

Avslutat medlemskap
De första åren fanns inga bildpooler. Allt laddades upp i en enda stor härlig röra.
Dessutom fanns det topplistor över vilka bilder som hade fått bäst betyg. Inget bra koncept. Det ledde till att somliga medlemmar skapade falska identiteter för att kunna rösta upp sina egna bilder högt i listorna.
 

acke

Avslutat medlemskap
Här är några pionjärnamn som jag fortfarande minns:
JimH
Sinuslinus
Arleklint
Maverick
Gunte
Greve Nickon
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det finns liksom lite flera sociala media och forum nu. I början på årtusendet var allt detta relativt nytt. Bara att komma ut globalt på photo.net var ju ganska häftigt. Och att få snacka svenska på lillkusinen fotosidan.
 

Terje H

Aktiv medlem
Ett annat udda, men intressant minne...
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=1392&highlight=tuffare+tag

Det var lite rakare och enklare på Fotosidan på den tiden. Dessutom var det lite högre i tak, idag har man blivit lite känsligare (men i viss mån även elakare) - det kändes mer rakt och ärligt på den tiden.

Härliga minnen från de första åren, innan Fotosidan blev alltmer fragmenterad. Kanske är det dags för en defragmentering, så man lättare hittar till bilderna och de aktiva medlemmarna. Nu finns det så många olika läger att man hittar ingen...

I forumen cirkulerar medlemmar som knappt publicerat en enda bild, men som verkar kunna skriva tio foruminlägg i timmen dygnet runt (ok, med viss överdrift) - i alla möjliga pooler finns mängder med bilder från fotografer som sällan skriver något om sitt fotografiska skapande och sina tankar. Det är "enbart" massa bilder och hundratals "snyggt ljus"-kommentarer (ok, med viss överdrift).

Men ni kanske förstår vad jag menar?

Det fanns MÅNGA pryldiskussioner även då, så många att man inte trodde de kunde öka i mängd. Så fel man hade... Idag som tekniken blivit ännu enklare att mästra, så har vi blivit ännu mer prylfixerade (märkligt nog).

Jag blev medlem under hösten 2001, var sedan medlem under ett antal år. Gick sedan ur, var borta några år, gick sedan med igen - för att sedan gå ur 2011. Är nu tillbaka, men till en Fotosida som jag knappt känner igen...

/Terje

PS! Var har alla tagit vägen?
 

GunnarW

Aktiv medlem
Å så befriande och roligt det var med den här tråden. (Det blir alltför mycket slösurfande i teknik- och vilken-X-ska-jag-köpa)

Forumen var inte fullt så teknikfixerade de första åren. Det fanns även mer filosofiska och existentiella trådar. Här är ett exempel som jag minns väl:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=1450
Stort tack acke för länken - och att du en gång startade den tråden! Den både nuddar och träffar väsentliga saker.


Inte bara nostalgi (jag deltog inte och har inte sett den förr heller), ständigt aktuell.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Här är några pionjärnamn som jag fortfarande minns:
JimH
Sinuslinus
Arleklint
Maverick
Gunte
Greve Nickon
JimH är på sätt och vis fortfarande väldigt aktiv eftersom han utvecklar Fotosidans plattform tillsammans med Christer Lindh som är en av grundarna.

Arleklint startade ett eget forum om naturfoto om jag inte missminner mig rätt. Och så blev han Nikon CoolSchool-lärare. Han har stått i Nikons monter på många mässor.

Jag upplever Fotosidans diskussioner som mer lugna nu. Men samtidigt finns inte riktigt samma gruppgemenskap kvar. Däremot kvarstår många vänskapsband som skapats under åren.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan nog sakna Jocke Bengtsson och Joand, mycket kunniga som redde ut många knepiga begrepp, saknar också Mats med hans frispråkiga inlägg, tyvärr så gick han bort hastigt.


Klart mycket lugnare nu i trådarna tycker jag, valfriheten att välja olika ämnen är mycket bra, felar väl i princip ingenting tycker jag, alla har möjlighet att starta egna diskussioner om man tycker att vissa saker skrivs för lite om.
 

acke

Avslutat medlemskap
Klart mycket lugnare nu i trådarna tycker jag...
Lugnare måhända, men också mycket lägre aktivitetsnivå. Finns det någon statistik, Magnus? Det hade varit kul att se kurvor 2001-2018 över antal medlemmar, antal foruminlägg, antal uppladdade bilder och antal bildkommentarer.

Vad gäller saknade medlemmar så vill jag lägga till Mipert, Estethia och Calle Slättengren. De delade frikostigt med sig av sina fotokunskaper och erfarenheter.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kan nog sakna Jocke Bengtsson och Joand, mycket kunniga som redde ut många knepiga begrepp, saknar också Mats med hans frispråkiga inlägg, tyvärr så gick han bort hastigt.
Jag känner fortfarande tacksamhet mot Joakim Bengtsson som hjälpte mig reda ut begreppen och förstå sammanhangen (tror jag i alla fall) mellan processor-RAM-hårddisk-grafikkort-mjukvara. Så att min dator fungerar bra både för stillbilder och videoredigering. För 5 år sedan.

Utvecklingen har gått så rasande snabbt. Idag är det en självklarhet att chatta i realtid med ljud och bild om man önskar, gärna på mobilen.
För ca 15-20 år sedan var den digitala revolutionen på topp. Många konverterade från analogt till digitalt.
Det var ju en stor omställning att se resultatet omgående på kamerans display och i datorn. Från att ha fått vänta flera dagar kanske veckor på att diabilderna eller färgkopiorna trillade ned i brevlådan. Man visste inte hur bilderna blev förrän de var framkallade. Det ställdes helt andra krav på fotografen då på ett helt annat sätt.
Snacka om tempoväxling.
 
ANNONS