Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fakturera privatpersoner

Produkter
(logga in för att koppla)

Ssabina

Avslutat medlemskap
Hallå!

Jag funderar lite på det här med att fakturera privatpersoner och när deras personnummer behövs. Fakturerar man via FrilansFinans behövs det, men jag ser inget på Skatteverkets hemsida om att man behöver privatpersonens personnummer för att kunna skicka ut en faktura.

Vad är standard och hur gör ni? Tycker folk att det är jobbigt att lämna ut sitt personnummer?

Tacksam för svar!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur ofta står personnummer på de fakturor du får som privatperson?
Där hittar du nog svaret.
Jag gissar att det aldrig står ett personnummer där.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det behövs om man ska kunna göra ROT- eller RUT-avdrag för de tjänster du erbjuder. Men annars vet jag inget speciellt tillfälle när det behövs.
 

canic

Aktiv medlem
När vet man att kunden kommer att betala fakturan?

Om kunden betalar behövs inget personnummer. Om ett finansbolag ska driva in en ev skuld behöver de personnummer för att komma vidare i rättssystemet.
Det finns många Lars Svensson i Sverige.....
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om kunden betalar behövs inget personnummer. Om ett finansbolag ska driva in en ev skuld behöver de personnummer för att komma vidare i rättssystemet.
Det finns många Lars Svensson i Sverige.....
I så fall är det bäst att ta legitimation också. Ett personnummer är lätt att låna.
 

Roger Vikström

Aktiv medlem
Bättre med kontant betalning. Varför fakturera en privatperson. Det är ju knappast så att du betalar med faktura på Ica... eller på Scandinavian Photo.

Hallå!

Jag funderar lite på det här med att fakturera privatpersoner och när deras personnummer behövs. Fakturerar man via FrilansFinans behövs det, men jag ser inget på Skatteverkets hemsida om att man behöver privatpersonens personnummer för att kunna skicka ut en faktura.

Vad är standard och hur gör ni? Tycker folk att det är jobbigt att lämna ut sitt personnummer?

Tacksam för svar!
 

iSolen.se

Guest
inte sparbanken
Nej just det, det gäller nog bara om du har några miljoner och uppåt...
Nyligen försökte vi växla/sätta in en del mynt men se det gick inte, man måste beställa tid för det trots att det var ett kontor som hade kontanthantering och att vi skulle sätta in pengarna.

Tiggaren utanför fick årets jackpot (nej så gjorde jag inte men det var nära)
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag tänker så här att tar man ett jobb så skriver man någon form av kontrakt och där tar man in personnummer och all annan info som kan behövas för vidare administrativt arbete.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tänker så här att tar man ett jobb så skriver man någon form av kontrakt och där tar man in personnummer och all annan info som kan behövas för vidare administrativt arbete.
GDPR:
Som privatperson behöver man inte bry sig men som företagare så innebär det att du skall kunna radera data för en viss person vid begäran.
Eller att du tidssätter hur länge du sparar datan och raderar den därefter.
och det gäller själva bilderna också.
Vet inte om det räcker att man skriver i kontraktet att data bara raderas medvetet på begäran.
 

Umi71

Aktiv medlem
GDPR:
Som privatperson behöver man inte bry sig men som företagare så innebär det att du skall kunna radera data för en viss person vid begäran.
Eller att du tidssätter hur länge du sparar datan och raderar den därefter.
och det gäller själva bilderna också.
Vet inte om det räcker att man skriver i kontraktet att data bara raderas medvetet på begäran.
Är väl bara att man raderar det efter att det är betalt och klart. Så länge kunden inte har betalt så är avtalet inte slutfört.
 
ANNONS