Annons

Canon 5D mark V - dags snart men vad.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Enligt släppdatum så släpps en 5D var fjärde år, borde betyda mars /april 2020.

Vad tror ni om 5D V, kommer Canon släppa på alla funktioner på den eller kommer göra så lite som möjligt?


Bort med CF, detta är mer eller mindre säkert. Sd xqd men cfexpress mest troligt

Utvikbar skärm, kanske

Nyare blåtand och Wi-Fi, är ganska säkert.

Flera fps, Sony a7rIV har 10 så de borde ligga där någonstans kanske gör de upp till 14fps som med m6 i liveview men typ6-8 i vanligt för att kunna ha det i marknadsföringen.

Nu sensor
Det är väldigt intressant kommer de använda gamla sensor men ny cpu och kunna läsa ut den snabbare eller har de en hel ny på gång? Högre DR och bättre utläsnonghastighet är i så fall troligt däremot undra vad för mp, ska de låta den vara på runt 32 eller dra upp den till 45-50.

Filma raw
Detta är också extremt intressant kommer Canon våga låta den göra det eller ej?


Codec
Canons codec har ju varit katastrof för 4k i alla fall ur lagringsynpunkt men frågan är om de kommer köra någon h265.


Video
Kommer de låta den gå upp i 4k60 och kanske 1080/120?

Fattning
Här är också intressant ska Canon fortsätta med EF fastän de sagt att de inte gör några nya linser? Det släpps nästan alltid en kamera med nya objektiv blir ju lite kortslutning på marknadsavdelningen.

Ljud
Kommer inte hända någonting men möjligt att de skulle kunna ta ut XLR men väldigt osannolikt.



System
Kan de vara så att de helt enkelt inte gör en ny 5d utan det blir en spegellös?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om kameran heter Eos 5D Mark V så är den säkert spegelreflex med EF-fattning. Det är rätt troligt att en sådan kamera kommer med nedärvt teknik från 1D X Mark III.

Vad som är säkert är att det kommer en "high end"-spegelfri med dubbla minneskort och inbyggd bildstabilisering.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om kameran heter Eos 5D Mark V så är den säkert spegelreflex med EF-fattning. Det är rätt troligt att en sådan kamera kommer med nedärvt teknik från 1D X Mark III.

Vad som är säkert är att det kommer en "high end"-spegelfri med dubbla minneskort och inbyggd bildstabilisering.
Vet inte namnet och jo visst om de följer den namnstandardern så är det säkert en dslr.


Men frågan är då om denna highend-kameran blir ersättare till 5D-serien och mark iv var den sista. Är kanske lite för tidigt att avsluta DSLR i den serien men å andra sidan kanske Canon kollat på Sony och lagt om strategin helt och bara satsar på spegelöst.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men frågan är då om denna highend-kameran blir ersättare till 5D-serien och mark iv var den sista. Är kanske lite för tidigt att avsluta DSLR i den serien men å andra sidan kanske Canon kollat på Sony och lagt om strategin helt och bara satsar på spegelöst.
Jag tror att Canon kommer att göra både ock. De måste göra en mer avancerad spegelfri, inget snack om den saken.

Men Canon har en massa befintliga kunder med EF-objektiv som uppskattar en optisk sökare. Jag tror inte att Canon skulle utveckla ny autofokus mm till 1D X Mark III om de inte kunde dela tekniken mer en volymmodell som 5D Mark V.

När jag träffade Canon Europas Pro-avdelning i december så var de tydliga på att de skulle satsa på både spegelreflexer och spegelfritt. De sa också att de skulle börja satsa hårt på video i stillbildskameror, men start i 1D X Mark III. Där sas också att det inte blir några nya EF-objektiv om inte marknaden kräver det.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag tror att Canon kommer att göra både ock. De måste göra en mer avancerad spegelfri, inget snack om den saken.

Men Canon har en massa befintliga kunder med EF-objektiv som uppskattar en optisk sökare. Jag tror inte att Canon skulle utveckla ny autofokus mm till 1D X Mark III om de inte kunde dela tekniken mer en volymmodell som 5D Mark V.

När jag träffade Canon Europas Pro-avdelning i december så var de tydliga på att de skulle satsa på både spegelreflexer och spegelfritt. De sa också att de skulle börja satsa hårt på video i stillbildskameror, men start i 1D X Mark III. Där sas också att det inte blir några nya EF-objektiv om inte marknaden kräver det.
Sant skulle blir rätt så surt om det inte kom en ny 5d men kanske skulle man kunna gissa att 5d och 5d:spegelös skulle dela så mycket som möjligt. Typ sensor i alla fall. Om två månader ungefär vet vi kanske
 

Erik X

Aktiv medlem
Läser på Canon Rumors i hopp om att få en vink om när 5D mk V kommer.. Lätt motstridiga rykten denna gång :-D
Trovärdighetsklassning CR2 = "Good information from a known source"

We reported earlier that there were two new EOS bodies coming in the first half of 2020. We have no been told to expect those announcements to occur in February and May of 2020.

We were also told to expect the EOS RS (High-megapixel) body to come first, with an “unknown type of body” in May.

Another source has said it won’t be the EOS R Mark II in the first half, but a lower megapixel body to “rival the A7 S line”. We have been unable to confirm this with more than one person at this time.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Det fanns ju trovärdiga rykten om en 600/4 DO för ett par år sedan också, så jag tar alla Canon-rykten med två nypor salt =)

7D mk III med autofokus från 1DX III, 30 mp och typ 12 bps skulle sitta fint!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon har en väldigt stor installerad bas. Antaglien ett av skälen att de säljer mest i världen.
De flesta byter inte objektiv och kameror som de köper nya T-shirts. Prylarna kostar ju lite mer.

Enligt ryktena kommer det en 5D MKV som är under utveckling. Fast den kommer först i slutet av det här året eller i början av 2021.

Jag gillar spegellösa kameror men inte på alla områden. Mina Fuji fungera ofta bra. Fast det finns gånger min 5D MKIV och dess objektiv fungerar bättre.
Inte tänker jag lägga ner motsvarande en ny BMW 330 för att byta ut min min kamera och objektiv för lite skarpare bilder.
De L-objektiv jag har och min 5D MkIV jag har räcker långt för de bilder jag tar.
Fast en uppdaterad och kanske sista modellen av 5D kan vara av intresse.


Tror tyvärr att kamerainsdustrin kommer fortsätta att ha stora problem.
Vi som skjutit med 5D kameror sedan 2005 kan våra kameror och objektiv. Finns inga skäl att springa benen av oss för att köpa Canon spegellöst. Speciellt inte med de priser de nu tar för kameror och objektiv.

Jag fotar ändå för det mesta med Fuji-kmaeror. Canon får bara vädra frisk luft när jag ser at det ger mig fördelar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon skulle säkert kunna sälja en hel del 5D Mark V, men problemet är att det finns en begränsad mängd utvecklingsresurser.

Canon Eos R-systemet säljer väldigt bra och tar marknadsandelar på den nya spegelfria marknaden. Så allt fokus är på R-hus och RF-objektiv nu.
 

Tims

Aktiv medlem
Canon skulle säkert kunna sälja en hel del 5D Mark V, men problemet är att det finns en begränsad mängd utvecklingsresurser.

Canon Eos R-systemet säljer väldigt bra och tar marknadsandelar på den nya spegelfria marknaden. Så allt fokus är på R-hus och RF-objektiv nu.
Ja, spiken i kistan är väl att EF-objektiven verkar sluta nytillverkas ett efter ett.
Om de inte kommer med en DSLR med RF-fattning då. Kanske inte så troligt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja, spiken i kistan är väl att EF-objektiven verkar sluta nytillverkas ett efter ett.
Om de inte kommer med en DSLR med RF-fattning då. Kanske inte så troligt.
En spegelreflex med RF-fattning är fysiskt omöjlig, men en spegelfri med EF-fattning går. Der blir ju en R-kamera med fast monterad RF/EF-adapter. Det är dock rätt meningslöst då man med RF-fattning kan använda både RF- och EF-objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, spiken i kistan är väl att EF-objektiven verkar sluta nytillverkas ett efter ett.
Canon brukar tillverka sina objektiv i stora satser. Antagligen för att inte behöva ställa om produktionslinjer för olika objektivtyper för ofta.

Så för vissa objektivmodeller kan alla exemplar som någonsin kommer att tillverkas redan vara tillverkade, medan produktionen av andra kan sättas igång igen om lagret tar slut.
Om de inte kommer med en DSLR med RF-fattning då. Kanske inte så troligt.
Det går inte.
 

Tims

Aktiv medlem
Canon brukar tillverka sina objektiv i stora satser. Antagligen för att inte behöva ställa om produktionslinjer för olika objektivtyper för ofta.

Så för vissa objektivmodeller kan alla exemplar som någonsin kommer att tillverkas redan vara tillverkade, medan produktionen av andra kan sättas igång igen om lagret tar slut.

Det går inte.
Yes, jag är helt enig. Men jag tror inte det utvecklas nya EF-objektiv längre. Alltså exempelvis EF 400 f/2.8 IV och liknande. Befintlig flora kan säkert produceras om behov/demand uppstår. Men troligtvis är suget efter RF större antar jag.
 

VargenW

Aktiv medlem
Canon skulle säkert kunna sälja en hel del 5D Mark V, men problemet är att det finns en begränsad mängd utvecklingsresurser.

Canon Eos R-systemet säljer väldigt bra och tar marknadsandelar på den nya spegelfria marknaden. Så allt fokus är på R-hus och RF-objektiv nu.
Apropå det, varför släpper inte de stora tillverkarna förutom Samyang några RF-objektiv? Jag tänker framförallt på Tamron och Sigma.
 

Tims

Aktiv medlem
Apropå det, varför släpper inte de stora tillverkarna förutom Samyang några RF-objektiv? Jag tänker framförallt på Tamron och Sigma.
Jag killgissar det är på gång. Tar väl lite tid. Det har kommit ett par 3:e parts redan, men just Tamron och Sigma har nog på g
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Apropå det, varför släpper inte de stora tillverkarna förutom Samyang några RF-objektiv? Jag tänker framförallt på Tamron och Sigma.
Sigma jobbat med Sony E-mount och Leica L-mount som är öppna standarder. Både Sigma och Tamron har sådan ställning i branschen att de inte vill bråka med Canon och Nikon som valt att inte licensera ut sina fattningar.

Sigma och Tamron gör objektiv åt andra märken. Sigma levererar bla åt Leica och Tamron åt sin ägare Sony.

Jag vet att Tamron vill komma med RF- och Z-fattning. Deras affärsmodell bygger på att dela samma linskonstruktion på flera fattningar för att må större volym.
 

PMD

Aktiv medlem
Yes, jag är helt enig. Men jag tror inte det utvecklas nya EF-objektiv längre. Alltså exempelvis EF 400 f/2.8 IV och liknande. Befintlig flora kan säkert produceras om behov/demand uppstår. Men troligtvis är suget efter RF större antar jag.
Ja, det stämmer med vad jag har läst om Canons objektivplaner.

Om jag minns rätt hävdade Canon att de skulle kunna tänka sig att utveckla fler EF-objektiv om efterfrågan blev tillräckligt stor, men jag tror att det är ganska tomma ord. RF tar alla resurser och hur gör man en tillförlitlig mätning av efterfrågan på något som inte finns på marknaden?
 

bach7617

Aktiv medlem
Om kameran heter Eos 5D Mark V så är den säkert spegelreflex med EF-fattning. Det är rätt troligt att en sådan kamera kommer med nedärvt teknik från 1D X Mark III.
Så om jag tolkar dig rätt Magnus så är sannolikheten för en 5D markV som använder teknik från 1DX III inte längre troligt och att Canon övergett tanken på en DSLR-uppföljare överhuvudtaget? Hela trögheten med brist på R-EF adaptrar är en flaskhals som gör att iallafall jag drar mig för att byta i nuläget, kanske också i väntan på att Sigma och Tamron kommer med RF-fattning som nämns ovan i tråden.
 

Tims

Aktiv medlem
Så om jag tolkar dig rätt Magnus så är sannolikheten för en 5D markV som använder teknik från 1DX III inte längre troligt och att Canon övergett tanken på en DSLR-uppföljare överhuvudtaget? Hela trögheten med brist på R-EF adaptrar är en flaskhals som gör att iallafall jag drar mig för att byta i nuläget, kanske också i väntan på att Sigma och Tamron kommer med RF-fattning som nämns ovan i tråden.
Finns det någon fördel med DSLR kontra spegellöst? (Mer än den gamla fattningen då.)
 
ANNONS