Annons

Galleri online - hur visar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag skapade ett konto för kanske ett år sedan men jag kom aldrig igång. Möjligen för att jag inte såg hur det skulle kunna funka med mina fotoreportage och fotoberättelser. Har du några tips om hur Flickr skulle kunna funka för mig?

Nu går ju den naturliga ingången till mina berättelser via mina FS-bloggar. Kan man ha en gemensam textbakgrund till en grupp bilder i Flickr och finns i så fall några begränsningar?

Ett exempel på hur det ser ut på FS idag:

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm

(…. men kan man verkligen tagga alla sina bilder med "clogs" fast de inte är bilder av träskor på Flickr?? Vad tycker folk om det? …. eller missförstod jag dig?
En liten varning för att blogga på FS. Den dag du slutar vara betalande medlem så kommer inte ens du själv åt bloggen. Allt du skrivit är borta. Du måste alltså fortsätta betala tills du dör, vilket är helt sjukt.

Ännu sjukare är att allt ligger kvar på servern och tar plats, men ingen får titta på det. Man drar därmed mindre trafik till sidan och minskar sina intäkter, samt lär göra bloggaren besviken. Jag har försökt påtala det egendomliga i detta förfarande, men ingen på redaktionen bryr sig.

Jag har funderat mycket på hur i helsike jag ska lyckas ladda hem hela min blogg. Det är väldigt mycket arbete nedlagt i den och jag tycker mig har rätt till det jag skapat, men jag fattar inte hur det ska gå till.
 

pdahlen

Aktiv medlem
En liten varning för att blogga på FS. Den dag du slutar vara betalande medlem så kommer inte ens du själv åt bloggen. Allt du skrivit är borta. Du måste alltså fortsätta betala tills du dör, vilket är helt sjukt.

Ännu sjukare är att allt ligger kvar på servern och tar plats, men ingen får titta på det. Man drar därmed mindre trafik till sidan och minskar sina intäkter, samt lär göra bloggaren besviken. Jag har försökt påtala det egendomliga i detta förfarande, men ingen på redaktionen bryr sig.

Jag har funderat mycket på hur i helsike jag ska lyckas ladda hem hela min blogg. Det är väldigt mycket arbete nedlagt i den och jag tycker mig har rätt till det jag skapat, men jag fattar inte hur det ska gå till.
Det går att skapa en pdf av bloggen, antingen en fil per blogg eller att man gör en fil för det antal som får plats per sida när man ser den månadsvis. Man kan dock få en sidbrytning mitt i en bild, vet inte om detta går att åtgärda om man tar in filen i en pdf writer
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Naturligtvis finns det träskor med på mina bilder (träskor var fortfarande populära i min bekantskapskrets in på 80-talet, förstås som vardagsskor och inte som fetish). :)

Vad jag vet finns det i Flickr bara utrymme för en kortare beskrivning till varje bild och inte något bloggformat. Jag har gratisversionen, där man för en tid sedan dessutom begränsade antalet bilder till 1000 tror jag. För fler bilder får man betala och då får man fler tjänster påkopplade efter vad jag förstått.
Man kan skapa "album" med bildsamlingar.

Fotosidan är tyvärr en "ankdamm" när det gäller att nå publik med sina bilder där antalet visningar oftast stannar på något tiotal.
Jag har Flickr PRO. Jag tror du har rätt: jag har inte sett till någon blogg-funktion.

Jag använder Flickr som en kanal till ungdomarna i de lag jag följer och fotograferar. Vilket de uppskattar. Vilket glädjer mig.

Men min ankdam på Flickr är nog lite större än jag själv har trott. Kikade på statistik precis nu. Jag har 1,9 miljoner visningar, varav fjorton tusen i förrgår enbart.

Nu är ju inte mina bilder särskilt intressanta för andra än de direkt berörda i lagen jag följer, så antalet visningar säger nog inte hur många som faktiskt har tittat på bilderna, utan snarare hur många som har bläddrat förbi bland bilderna för att se om det finns någon att stanna upp vid. De enstaka bilder med flest individuella visningar ligger på strax under tusen.

Att komplettera bilder med text är definitivt en intressehöjare. Det har jag märkt på Instagram. Normalt publicerar jag bara bilder utan text. Men om jag någon gång också skriver någon liten text blir genast antalet hjärtan och kommentarer fler.
 

Makten

Aktiv medlem
Det går att skapa en pdf av bloggen, antingen en fil per blogg eller att man gör en fil för det antal som får plats per sida när man ser den månadsvis. Man kan dock få en sidbrytning mitt i en bild, vet inte om detta går att åtgärda om man tar in filen i en pdf writer
Jag skulle vilja återpublicera hela rasket nånstans där det inte försvinner, så då är PDF ingen bra lösning tyvärr. Sen är det mer än 600 inlägg, så det blir ett herrans jobb om det inte kan automatiseras.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag kör med en äldre version av http://theturninggate.net/
Det fungerar som en plug-in till Lightrrom och har moduler för det mesta inkl Client response där man skapar ett galleri som man delar med klienten där de kan välja och kommentera bilderna.
Web-shop, olika varianter på gallerier och visningar.

Man kan själv enkelt redigera CSS dvs utseende, färger etc direkt i Lightroom och publicera till en web-site.
Kostar en slant men man behöver inte köpa alla moduler.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle vilja återpublicera hela rasket nånstans där det inte försvinner, så då är PDF ingen bra lösning tyvärr. Sen är det mer än 600 inlägg, så det blir ett herrans jobb om det inte kan automatiseras.
Om du har en linux- eller mac-dator (eller någon annan unixoid) så kan du i ett terminalfönster prova med (i en tom ny mapp)
wget -r --no-parent urlen-till-din-bloggs-huvudsida

Jag provade nyss (men avbröt efter några sekunder eftersom det är rätt mycket data).

Då fick jag en bunt blogginlägg, men utan bilderna (och inte lika snofsigt formaterat som på Fotosidan). Det kan hända att bilderna skulle ha kommit med om jag hade låtit programmet köra färdigt, men det vet jag inte.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag använder Squarespace, nackdelen med det är att det är månadsbaserad betalning men tycker det fungerar så pass bra och är enkelt att jobba med att jag kör vidare med det. Är webbutvecklare i grunden, och min förra sida hade jag byggt själv med Umbraco (cms-system baserad på microsoft-kod), men jag orkar inte lägga ned tid på det utan jag lägger hellre ned tiden på att fotografera.

Här finns min sida: http://www.jonasfotograf.se
 

Makten

Aktiv medlem
Om du har en linux- eller mac-dator (eller någon annan unixoid) så kan du i ett terminalfönster prova med (i en tom ny mapp)
wget -r --no-parent urlen-till-din-bloggs-huvudsida

Jag provade nyss (men avbröt efter några sekunder eftersom det är rätt mycket data).

Då fick jag en bunt blogginlägg, men utan bilderna (och inte lika snofsigt formaterat som på Fotosidan). Det kan hända att bilderna skulle ha kommit med om jag hade låtit programmet köra färdigt, men det vet jag inte.
Tack, jag ska prova! Men vad exakt gör kommandot? Var sparas grejerna och i vilket format?
 

PMD

Aktiv medlem
Tack, jag ska prova! Men vad exakt gör kommandot? Var sparas grejerna och i vilket format?
Wget börjar med att ladda ner toppfilen i det träd av filer som utgör en websida. Med flaggan -r görs detta rekursivt, fem nivåer ner om man inte använder en annan flagga för att styra det ( -l ). Flaggan --no-parent gör att wget bara följer länkar neråt, dvs bara sådant som ligger "under" den URL man börjar med. Annars skulle du få hela Fotosidan nerladdad så småningom. :)

Wget ändrar inte format på någonting utan laddar bara ner filerna den hittar. Programmet gör alltså en kopia av (delar av) en webplats. Att det jag fick ner inte blev lika snyggt som originalet kan bero på att filer med formateringsinformation inte hade hunnit laddas ner när jag avbröt, eller att sådana filer ligger på annan plats på Fotosidan.

Alla filer sparas i den mapp man "befinnner sig i" när man startar programmet, så se till att skapa en ny tom mapp, och gör
cd sökväg-till-den-nya-mappen
innan du startar wget.

Med över 600 blogginlägg blir det förmodligen rätt mycket data att ladda ner, så se till att du har utrymme. (Man får gissa lite).
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag har använt Flickr men efter att dom börjat tigga pengar via mail så har jag tappat förtroendet för deras fortsatta överlevnad. Jag kör Adobes portfolio som ingår i deras abonnemang med LR och PS.
 

ArneB

Aktiv medlem
Wget börjar med att ladda ner toppfilen i det träd av filer som utgör en websida. Med flaggan -r görs detta rekursivt, fem nivåer ner om man inte använder en annan flagga för att styra det ( -l ). Flaggan --no-parent gör att wget bara följer länkar neråt, dvs bara sådant som ligger "under" den URL man börjar med. Annars skulle du få hela Fotosidan nerladdad så småningom. :)

Wget ändrar inte format på någonting utan laddar bara ner filerna den hittar. Programmet gör alltså en kopia av (delar av) en webplats. Att det jag fick ner inte blev lika snyggt som originalet kan bero på att filer med formateringsinformation inte hade hunnit laddas ner när jag avbröt, eller att sådana filer ligger på annan plats på Fotosidan.

Alla filer sparas i den mapp man "befinnner sig i" när man startar programmet, så se till att skapa en ny tom mapp, och gör
cd sökväg-till-den-nya-mappen
innan du startar wget.

Med över 600 blogginlägg blir det förmodligen rätt mycket data att ladda ner, så se till att du har utrymme. (Man får gissa lite).
En reflektion: med en så pass låg kostnad som 18 spänn i månaden både öppnar man 600 blogginlägg för läsning och för att kunna spara dem kontrollerat på annat ställe. Bara en tanke...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag använder Squarespace, nackdelen med det är att det är månadsbaserad betalning men tycker det fungerar så pass bra och är enkelt att jobba med att jag kör vidare med det. Är webbutvecklare i grunden, och min förra sida hade jag byggt själv med Umbraco (cms-system baserad på microsoft-kod), men jag orkar inte lägga ned tid på det utan jag lägger hellre ned tiden på att fotografera.

Här finns min sida: http://www.jonasfotograf.se
Det ser jättefint ut och jag ser ju att du även tycker in bloggar med deras erbjudande.

Några frågor:

Vad betalar du då per månad?

Ger Squarespacenavet någon trafikfördel i sig? Fördelen med Flickr och Fotosidan mot att göra något eget är väl trots allt att de är välkända bildvisningsnav med en viss trafik i sig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är inte utan att man undrar.
Jag har också fått mail från Flickr, men jag måste nog säga att jag nog undrar mer över varför det skulle vara så stört omöjligt att få folk att betala för en tjänst som de tycker är bra. Om Flickr har svårt att ta betalt så kan det ju faktiskt bero på att den produkt de vill ta betalt för helt enkelt inte upplevs som särskilt prisvärd.

Håller faktiskt med Arne B i hans replik till Makten. 18 spänn i månaden för Fotosidans alla möjligheter kan man väl inte med någon markkontakt gnälla över. Men det kan väl inte vara så att det är priset som avgör ens för Makten om han ska vilja ligga kvar med sina bloggar och bilder på Fotosidan.

Jag är själv av en helt annan åsikt. Jag tycker Fotosidan är alldeles för billig helt i onödan. 18 spänn i månaden blir 216:- per år. Jag skulle numera inte ha några som helst problem att betala både 25:-/mån och rent av 30 eller 40. Det blir 300, 360 resp. 480. Då kanske man skulle kunna gå runt utan att vara så beroende av reklamen.

Även 480:- per år är mindre än de 500:- jag betalar per år för medlemskap i min fotoklubb och jag tycker faktiskt det jag får av Fotosidan numera (då jag numera använder både portfolio och bloggar och får personliga siter hostade av FS) ger rätt mycket mer än jag får ut av fotoklubben - även om det är helt skilda saker. Fotosidan är faktiskt löjligt billig idag och de flesta betalar väl fortfarande överhuvudtaget ingenting. Ska det verkligen vara så?

Däremot finns ett annat reellt problem och det är att man när som helst kan bli utslängd från Fotosidan för i princip vad som helst. Jag har väl själv blivit hotad med uteslutning minst tre gånger, av olika skäl, vad jag kan minnas. Det senaste var väl för att jag hade synpunkter på betalningssystemet som inte alls funkade för mig och att jag vädrat mina synpunkter kring detta och Klarna i allmänhet samt särskilt då Fotosidans integration med Klarnas betalningsrutiner. Man hamnade då jag betalade i Klarnas hårt kritiserade "default" "få varav först och betala sedan" (som ju är ett delbetalningsupplägg).

Till och med regeringen har ju i slutet av förra året gått ut med kritik av just den Klarna-metoden och Klarnas hanteringen av sina kunders kunder. Klarna har å sin sida reagerat kraftigt på regeringens kritik och att regeringen ville ha ett slut på de kickbacks företagen fick för att skicka in kunderna i Klarnas delbetalningsupplägg. Regeringens kritik hotar enligt Dagens Industri ca 1/3 av Klarnas totala intäkter, där detta varit en följetong under flera år.

För min egen del så har jag till skillnad från Makten redan räknat med att jag faktiskt kan bli utesluten precis när som helst så därför sparar jag backuper av mina bloggtexter i mina egna system också. Jag skulle inte rekommendera att man ENBART litar helt på Fotosidans system för långtidslagring av portfoliobilder och bloggtexter man laddat upp och skrivit där. Allt kan försvinna på bråkdelen av en sekund av helt andra skäl också.

Med det sagt tycker jag Fotosidans underhåll för både bloggar och bilder fungerar jättefint idag. Här finns gränssnitt och mallar för allt till skillnad från exv. Federationen Svenska Fotografer där allt man vill ändra kräver medverkan av de som driver tjänsten. Jag tycker verkligen numera att det fungerar jättebra efter de diskussioner som jag haft med David på Fotosidan, kring det jag tidigare upplevt som "show stoppers", med vissa små undantag för de få invändningar jag redovisat ovan.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Håller faktiskt med Arne B i hans replik till Makten. 18 spänn i månaden för Fotosidans alla möjligheter kan man väl inte med någon markkontakt gnälla över. Men det kan väl inte vara så att det är priset som avgör ens för Makten om han ska vilja ligga kvar med sina bloggar och bilder på Fotosidan.
Det är inte alls dyrt, snarare tvärtom, det håller jag med om. Väl fungerande tycks det också vara. Problemet är väl att om man av någon anledning blir portad från Fotosidan så är man rökt när det gäller den text man har publicerat. Det hjälper inte ett dugg att hävda upphovsrätt för den spelar ingen roll om man inte har tillgång till det media man har publicerat sina texter på.

Jag tror inte att så värst många är så värst medvetna om den saken och därför har egna backuper. Med gör det i god tid, är min uppmaning, och gör egna backuper framgent.

Lyckligtvis kan man åtgärda det genom att kopiera sin blogg med wget, om man har försummat att spara sina texter på eget media.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är inte alls dyrt, snarare tvärtom, det håller jag med om. Problemet är väl att om man av någon anledning blir portad från Fotosidan så är man rökt när det gäller den text man har publicerat. Det hjälper inte ett dugg att hävda upphovsrätt för den spelar ingen roll om man inte har tillgång till det media man har publicerat sina texter på.

Jag tror inte att så värst många är så värst medvetna om den saken och därför har egna backuper. Med gör det i god tid, är min uppmaning, och gör egna backuper framgent.

Lyckligtvis kan man åtgärda det genom att kopiera sin blogg med wget, om man har försummat att spara sina texter på eget media.
Vaket Per! Det var ett jättebra och kunnigt inspel av dig men även det kräver ju att de inte bara stänger ned dig och jag har sett exempel tidigare på att den processen kan vara rätt snabb om man blivit tillräckligt osams. Så Fotosidans hantering bör nog som både du och jag nu föreslagit kompletteras med egna backuper. Bloggtexterna tror jag det inte är några större problem med. Värre kan det nog vara med de bildtexter folk ev. skrivit.
 
ANNONS