Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony kompaktkamera, ISO Auto?

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsBJ

Medlem
Hej.
Någon som är bekant med kompaktkamera från Sony?

Jag hittar inte hur man kan ändra slutartid eller ISO, på en DSC-WX350.
Automatiken verkar inte greja ett kort av t.ex. månen. Blir bara en vit fläck.
Står "ISO Auto" oavsett vad jag väljer för inställning, om jag inte missat något?
 

Bilagor

LarsBJ

Medlem
För billig

Nej, det verkar saknas manuell inställning av ISO. DSC-WX350 var väl för billig med sina 2.000. Man behöver nog komma upp i >5.000 för att få det.

Egentligen var jag spekulant på Samsungs nya S20 med 10x zoom. Men den blev alldeles för dyr.
Köpte istället en mycket billigare Samsung, plus Sony DSC-WX350 för zoom.
Så loppet är så att säga kört nu. Skulle jag köpa en till kompakt för >5.000 skulle jag totalt landa på mer än vad en Samsung S20 kostar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du har programväljaren på gröna läget kan du förmodligen inte ändra iso-inställningen (så brukar "gröna läget" funka på även mycket dyrare kameror) men det tror jag att du kan om du istället väljer t ex P.
 

LarsBJ

Medlem
Tack för input:)
Hittade Single Shooting under Drive Mode när ratten står på P.
Men kameran säger fortfarande "ISO AUTO".
Det är nog kört med denna.
 

LarsBJ

Medlem
Resultatet

Tänkte jag skulle visa skillnaden efter jag fått tipset:)

Första bilden är tagen med Auto på allt. Klart överexponerad. Mörkade bilden efteråt på datorn för att alls kunna se att det var månen.

Andra bilden en nyuppstigen gulare måne. Det som hade bäst effekt var nog Exposure Comp -2
 

Bilagor

ANNONS