Annons

Fujifilm X-T4

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Utfällbar skärm

Vad gäller skärmen så tycker at att det ser ut som att man helt enkelt kan låta bli att fälla ut skärmen om man inte gill att fälla ut den. Det är knappast så mycket sämre än en skärm som inte går att fälla ut.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad gäller skärmen så tycker at att det ser ut som att man helt enkelt kan låta bli att fälla ut skärmen om man inte gill att fälla ut den. Det är knappast så mycket sämre än en skärm som inte går att fälla ut.
Du är som vanligt ute och snabbtycker. Skärmen på X-T2, X.H1 och T-T3 går att fälla ut på flera sätt. Fungerar utmärkt.
Det som inte går är att fälla ut den i selfieläge. Det går nu men på bekostnad av att vi som inte vill fota eller filma oss själva får en sämre lösning.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Nu är det ju X-T4s skärm det handlar om de där andra kamerorna du nämner är kanske inte så relevanta.

Vad är det som gör skärmen på X-T4 till en sämre lösning?

Det är möjligt att jag bara har sett felaktiga bilder av X-T4, men som sagt så tycker jag att det ser ut som en typ av utfällbar skärm som flera andra kameratillverkare använder. En ledad arm i ena änden som gör att skärmen kan vinklas mycket flexibelt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu är det ju X-T4s skärm det handlar om de där andra kamerorna du nämner är kanske inte så relevanta.

Vad är det som gör skärmen på X-T4 till en sämre lösning?

Det är möjligt att jag bara har sett felaktiga bilder av X-T4, men som sagt så tycker jag att det ser ut som en typ av utfällbar skärm som flera andra kameratillverkare använder. En ledad arm i ena änden som gör att skärmen kan vinklas mycket flexibelt.
En del gillar inte att man måste ha skärmen ut på sidan för att kunna vinkla den, vilket blir följden av den lösning som Canon har på EOS R. Med den som Nikon har på Z6/7 kan man däremot vinkla den direkt bakom kameran, men med nackdelen att den inte går att vända runt. Sedan kan man förstås även spekulera i vilken lösning som är mest fysiskt robust.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är många som utryckt just detta att utvikningsbara eller vickbara displayer skulle öka sårbarheten och risken för skador på kamerorna. Men är det verkligen denna mekanism som är det verkligt sårbara? Är inte det istället själva displayen? Att bara ha en fast display gör väl inte den mindre sårbar än en ställbar. Det finns ju dessutom displayer som kan vändas helt 180 grader och rimligen borde väl i så fall en sådan lösning vara mindre sårbar kan jag tycka.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det handlar nog inte om vickbara eller vinklingsbara displayer. Det handlar lika mycket om hur de är gjorda. Tycker nog att Fuji har missat mycket här. Först kommer X-Pro3 med en skärm som man helst inte skall titta på. Jag kommer därför köra vidare på på X-PRO2. Jag är ingen apa som chimpar konstant. Fast jag vill snabbt kunna checka att expeneringen är korrekt.
Nu kommer X-T4 med en selfie skärm som är klart sämre och mindre stabil än den lösning som har funnitis på X-T2 och 3.
Det verkar som Fuji lyssnar för mycket på V-loggarna. De är de enda som har nytta av den här förändringen.

Kameramarknaden är känslig. Jag har gillat att fota med Fuji under några år. Fast jag fotar också med Canon.
Det behövs inte mycket för jag skall satsa mer på det ena än det anrdra.
X-T4 är för tung för att vara en selfiekamera. Så varför då en seflieskärm?
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är många som utryckt just detta att utvikningsbara eller vickbara displayer skulle öka sårbarheten och risken för skador på kamerorna. Men är det verkligen denna mekanism som är det verkligt sårbara? Är inte det istället själva displayen? Att bara ha en fast display gör väl inte den mindre sårbar än en ställbar. Det finns ju dessutom displayer som kan vändas helt 180 grader och rimligen borde väl i så fall en sådan lösning vara mindre sårbar kan jag tycka.
Håller med helt. Detta var uppe till långa diskussioner för flera år sedan, att kunna vända ut och in som jag kan med min A77 tycker jag är mycket bra, man lockas inte eller då att hela tiden kolla på skärmen, då är den gamla kameran som en X-PRO 3, fast valmöjligheterna ökar med skärmen om jag vill höja över huvudet eller ta markbilder utan att krypa. när jag väntade på Gråstarr operation ( högra ögat )- så kunde jag inte använda EVF, då var skärmen bra. sedan så får man så klart inte ha skärmen utvikt när man tar sig fram i snårig terräng, märkligt nog var det tydligen några som gjorde det.
 

martinot

Aktiv medlem
Olympus och Panasonic har IBIS - är det storleken på sensor, MFT vs APS-C,
som gör att MFT har lyckats så bra med IBIS??
Ju mindre sensor - ju mindre platsökning och viktökning för IBIS. Skulle misstänka att även kostnadsökningen blir relativt sätt mindre för mindre sensorer.

Men det innebär alltid en ökning av plats, vikt och kostnad i någon grad (liten sensor = liten grad, större sensor = större grad).

Detta är också orsaken till att inte alla tillverkare har det på alla kamerahus.

Hade inte dessa nackdelar funnits, så hade 100% av alla kamerahus haft IBIS redan för 10 år sedan (tekniken är sedan länge känd för alla).
 

martinot

Aktiv medlem
Det handlar nog inte om vickbara eller vinklingsbara displayer. Det handlar lika mycket om hur de är gjorda. Tycker nog att Fuji har missat mycket här.
Håller med om att skärmen känns som fel val på denna kamera. Ingen skärmtyp som jag gillar eller är fan av (men så är jag inte heller varken någon filmare, eller vloggare).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fick jag själv välja skulle skärmen vara skyddad av rejält härdat glas. Då behöver den inte snurras runt för att skyddas. Jag filmar inte och plåtar väldigt lite makro. Vinklingsbara och vridbara skärmar blir allt vanligare men härdat glas verkar vara [allt] mindre vanligt. Idag finns det väl bara hos Nikons ensiffriga D serie och Canons EOS 1 serie. Förr fanns det även hos Olympus E-1 och Panasonic L-1.
 

martinot

Aktiv medlem
Gissar att Fujifilm gjort sitt bästa för att runda det `patentstaket´ som stått i vägen för att göra en så smäcker och lätt IBIS-kamera som möjligt.
Vilka patent avser du?

Eller hittar du bara på fritt själv efter helt egen fantasi?

Jag har för mig att Fuji är en av de tillverkare som just äger en massa patent kring bildstabilisering (om jag minns rätt så har tex. Agfors här på Fs skrivit om det).
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har specifikationerna för XT-4 läckt ut!

https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-t4-full-specs-leaked/

Vad tycks?

Flip-skärm
IBIS (6,5 stop)
4K 60 fps (inte 6K som det ryktades om)
240 fps slow motion!
26mp
Ser inte hur den vikbara skärmen fungerar?

Ryktet säger att de skall ha tagit efter och kopierat Canons typiska skärm som först måste vridas ut till vänster innan man kan vinkla den.

Har själv aldrig varit förtjust i "Canon-vinklingsskärmar", så hoppas personligen att just det ryktet är fel.

I övrigt så tycker jag att den verkar som en mycket bra och intressant kameramodell väl värd att kika närmare på!
 

alfin

Aktiv medlem
Ser inte hur den vikbara skärmen fungerar?

Ryktet säger att de skall ha tagit efter och kopierat Canons typiska skärm som först måste vridas ut till vänster innan man kan vinkla den.

Har själv aldrig varit förtjust i "Canon-vinklingsskärmar", så hoppas personligen att just det ryktet är fel.

I övrigt så tycker jag att den verkar som en mycket bra och intressant kameramodell väl värd att kika närmare på!
Det är inget rykte längre, finns gott om bilder.

https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-t4-first-official-product-images-leaked/
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur blir det när skärmen viks ut så där åt sidan, blir den i vägen när man som vanligt vill hålla objektivet med vänster hand, justera zoomen, vrida manuell fokus med mera, har inte läst något specifikt om det med andra kameror med liknade funktion, eller är det en synvilla när man tittar på kameran hur man greppar objektivet.

Det kommer nog en X-H2, ser ändå ut som en X-T3s tycker jag, lite tjockare förstås, har inte klart för mig hur mycket större batteriet är eller. X-T3 blev ju trimmad till klart bättre batteri.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Besviken på Fujis experimenterande med lcd-skärmarna.
Först X-PRO3 där det skall vara en fördel att inte kunna se skärmen för då blir det mer kreativt. Kiss my ass säger jag. Det har gått att stänga av LCD-skärmen sedan X-PRO1. En skärm man inte kan använda för att fota över ett staket eller en folksamling. Också en dålig lösning när man fotar med kameran på stativ.

Sedan nu X-T3 med en selfieskärm. För det första ser lösningen mycket mer bräcklig ut. Vad händer när en fotokollega stöder till den utfällda skärmen. DEt är trångt om utrymmet på många håll i världen.
Det gör kamera med skärm betydligt större och det är nödvändigt att fälla ut skärmen för att kunna vinkla skärmen upp eller ner.

För min del kommer jag köra vidare med X-PRO2 och X-H1. Föredrar själv den mycket stabilare skärmlösning som X-T2, X-T3 och X-H1 har.

Tror att majoriteten som köper en X-T4 är stillbildsfotografer och inte selfie v-logggare.
Därför kommer jag vänta med att uppgradera till X-H2 kommer och hålla tummarna för att inte Fuji hoppar någon ny gimmick.

Någon X-T4 blir det inte för min del.

För den som tänker köpa en Fuji kan jag rekommendera X-T2 eller X-H1.
Där X-H1 redan har redan har IBIS. De ligger nu på under 9 000 kr för huset.
En X-T4 kommer säkert kosta mer än det dubbla.

Jag klarar även följande fokus på snabba motiv så länge ljuset är hyfsat.
Är det riktigt dåligt ljus är det en dSLR som gäller. Det gäller för de flesta kameramärken.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag är så sjukt nöjd med min X-T3 så ser inte mycket anledning att byta.

Visst, det nya batteriet, IBIS och att kamerahuset är lite tjockare är definitivt trevligt, men inte tillräckligt för att jag ska vilja uppgradera. Den nya skärmen gillar jag också, en positiv sak med den är ju att man kan ha den vinklad inåt för att skydda den. Jag hade dock hoppats på att den skulle få lite större skärm när t.ex X-T200 fick en 3,5" skärm.

Det ryktas ju också om att X-T3 kommer få en firmware-uppdatering med flera av X-T4:ans nya funktioner. Hoppas det stämmer :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här är Tony Northrups första genomgång av Fuji X-T4. Han presenterar det som det bygger på de rykten som släpptes igår. Fast det är inte osannolikt han har en pre-prodution kamera för bedömning.

Han har en helt annan bedömning av den nya lcd-skärmen vilken inte är så konstigt.
Han är en av dessa vloggers som städning vill kunna se sig själva när de står framför objektivet.

Priset 1700 USD verkar med tanke på konkurrensen vara högt satt.

Fast vi har sett flera gånger tidigare hur Fujis kameramodeller faller ganska snabbt i pris.

https://www.youtube.com/watch?v=Fe3YZmJq_Ig&feature=em-uploademail
 

ajoe

Aktiv medlem
En av veckans aktiviteter för mig är folkmusikjam på en medeltidskrog, i stort sett upplyst av stearinljus. Jag har saknat stabilisering på de fasta objektiven något alldeles förfärligt, nästan så att jag funderat på en a7III med 85:a. Jag har försökt med en RX100 IV i fiollådan, men det är helt hopplöst, allt är för litet utom menysystemet som är för stort!

Det har ändå blivit så att det som fungerat minst dåligt blivit X-T2 med 18-55 på vid gavel.

Men 50 (eller 56) med IBIS och ett nummer större batteri känns exakt som det jag saknat. Använder också ett 20/2,8 med Nikonfattning med T/S-adapter för landskapsfoto, undrar hur ett sådant bär sig åt på fri hand med IBIS?

Att kameran blir litet tyngre med IBIS är oundvikligt, men om greppet blir litet större så kan man plocka bort Fujis greppmoj och då borde det gå jämnt upp!

Men tänk om någon kameratillverkare fräste in "Arca-Swiss"-spåren direkt i bottenplattan?
 
ANNONS