Annons

Rengörning av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Wil

Medlem
Mitt gamla favoritobjektiv (Nikon AIS 55mm) har fått en massa damm mellan linselementen. Är det någon som vet om det går att göra rent det på något sätt? Kostar det skjortan och var lämnar man in det lämpligen, kan man göra det själv...tacksam för alla svar...
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Wil skrev:
Mitt gamla favoritobjektiv (Nikon AIS 55mm) har fått en massa damm mellan linselementen. Är det någon som vet om det går att göra rent det på något sätt? Kostar det skjortan och var lämnar man in det lämpligen, kan man göra det själv...tacksam för alla svar...
Kan det vara ett Micro-Nikkor? I så fall händer det en hel del inuti (avståndskompenserande rörelser mellan linsgrupperna), och att dela på optiken är inte att rekommendera. Det är hur som helst knepigt att dela objektiv - bara att få till bländaren igen kan vara ytterst tålamodsprövande. "Rätt verktyg" är en annan framgångsfaktor... En kameraverkstad vill nog ha en tusenlapp för jobbet, men då blir det en allmän översyn, inte bara en dammtorkning.

Men vet du att det handlar om damm, och inte varelser? För finns det svampbeläggning (fungus) kan det vara stört omöjligt att få det bra till rimliga priser.
 

Wil

Medlem
Kan det vara svampbeläggning alltså...det har jag aldrig hört talas om. Det är ett micro-nikkor och jag har försökt att lossa på skruvarna, men inte ens det klarar jag (fel verktyg...). Vågar nog inte fortsätta...

det ser ut som damm i alla fall, men jag vet ju inte. I vissa vinklar ser det nästan ut som någon sorts fett beläggning. Kan det kanske vara svamp?

Är kanske inte lönt att försöka fixa det. Gav bara 1000 kr för det och då skulle det ju kosta minst lika mycket till att få rätt på det...
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
När det gäller pris och värde kan jag inte råda.

Men det bör ju gå att fråga vad en rengöring skall kosta utan att hamna i något surare läge än du är nu. Att använda optiken utan att bry sig är faktiskt också en möjlighet - det är inte alltid litet damm/skräp spelar roll.
 

Wil

Medlem
Jag har använt det fram till nu och ska sanningen fram har jag inte märkt något av det, men jag hemsöks hela tiden av tanken att resultatet kanske skulle bli snäppet vassare om jag fick bort "dammet"...
 
ANNONS