Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det gör inte jag (för det blir jag som får koda det där ;-)

Om man nu inte är intresserad av juryns motivering, är det så svårt att ignorera det som står i mailet...?
 

Makten

Aktiv medlem
clindh skrev:
Om man nu inte är intresserad av juryns motivering, är det så svårt att ignorera det som står i mailet...?
Ja, faktiskt med tanke på hur det var formulerat. Jag minns inte riktigt, men det kändes som att det stod "såhär är det", inte "såhär tycker vi".
Egentligen är det helt ointressant, men ska det finnas motiveringar så bör de vara snyggt formulerade.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Makten skrev:
Jag minns inte riktigt, men det kändes som att det stod "såhär är det", inte "såhär tycker vi".
Såhär står det i brevet fn:
Hej, tyvärr har ditt bildförslag till 'Galleri FS' ej antagits.

Juryn valde att ej anta din bild, med huvudmotiveringen "XXX".

Här kan du se de olika motiveringar som juryn angivit, samt ev förtydliganden från jurymedlemmar om så förekom:
- XXX
- YYY
- "XYZ"
Lite kort förvisso. Alla förslag till en bättre emottages tacksamt.
 

hansen2

Aktiv medlem
Om man nu måste ange en anledning till refusering skulle jag vilja ha ett ytterligare fördefinierat alternativ som "Annat ..." varpå man förtydligar i den skrivbara rutan.

/Johan
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag undrar vilka det är som sitter i juryn med tanke på en del bilder i Galleri FS.. De flesta bilderna "höjer sig inte över mängden" där..

Men problemet är förstås är väl att alla får skicka in bilder och då blir det ju bara 99%-skit att välja emellan.. De där 1% "försvinner i mängden"
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Såg nu också att min bild blivit nekad pga "för mycket efterarbetad" och "kompositionen kan förbättras".

HERREGUD, VILKEN VÄRLD LEVER NI I?! Har ni aldrig sett reklam eller modebilder överhuvudtaget??!!! Vad jämför ni med?! Det lokala reklambladet från byns galleria som är fotat av byns fotoklubb??!!

Helt otroligt.. Det är helt ok att inte tycka om mina bilder, men när de som bedömmer bilden inte verkar ha någon verklighetsuppfattning om fotografi eller reklamfoto-branschen 2007, då ska man inte heller få vara med i en jury som bedömmer bland annat sådant.
 

mannbro

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Men problemet är förstås är väl att alla får skicka in bilder och då blir det ju bara 99%-skit att välja emellan.. De där 1% "försvinner i mängden"
Ja, frågan är om det inte varit bättre att man fick nomintera andras bilder, inte ens egna. Då kanske folk bara hade nominerat bilder man verkligen gillar, inte försöka få in en bild för att få en logo på sin sida och urvalet blivit bättre?

Är dock inte med i juryn, så jag har ingen aning om det verkligen är ett problem, varken volymen eller kvaliteten på inskickade bilder.
 

Samarn

Aktiv medlem
Smaken är som baken

Det är alltid problem med olika typer av system där ett visst antal människor skall bedömma andras bilder. Systemen i sig kan aldrig bli rättvisa dessutom spelar det en avgörande roll vad människor tycker och tänker, smaken helt enkelt. Oavsett hur man bedömmer genom olika typer av rötningssystem faller en viktig bit bort och det är (som jag sett någon nämna) titel, förklaring och fotografens egen tanke.

Ingen har mig veterligen gått en utbildning inom fotografi och bildkonst utan att själv fått redogöra för syftet eller tolkning. Sedan skiftar det rejält vad människor tycker om bilder och hur man bedömmer bilder beroende på vilken webbsida man har publicerat sina bilder eller vem man visar bilden för.

Tycker man inte om detta system så kan man alltid söka sig till betydligt större bildsidor. Med risk att fullständigt drunkna i en bildflod från alla andra medlemmar. Men jag måste säja att jag "lyckats och haft bättre framgång" på andra bildsidor. Om man nu skall definiera lycka och framgång som att få FS loggan t.ex...;-)

Visst jag har också fått avslag på bild i FS, även om jag själv tycker att bilden bildmässigt slår flera andra bilder som tidigare accepterats med hästlängder. Men jag kommer att testa igen, men som sagt smaken är som baken och man vet aldrig vad som går hem i olika sammanhang och i olika forum, visste man det vore det enkelt...:)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej, skall man vara med så skall man ansöka. Det är ingen bonde-söker-fru ansökningsförfarande där polarna skickar in. Jag tycker att det är bra att varje fotograf lägger ner en liten stund och välja, istället för att bilder trillar in utan att man egenligen vill det. Ungefär som vilket galleri som helst ute på stan.

Ni som blir refuserade. Ta ett steg tillbaka och begrunda. Är du verkligen säker på att bilden är så bra som du uppfattar den? Läs gärna mitt blogginlägg. http://www.fotosidan.se/blogs/flatljus/13050.htm

Ta dessutom refuseringsvalen med en nypa salt, men ändå med en viss mått av allvar. Refuseringsvalen är ju vad juryn anonymt tycker. Det är kanske väl värt att lyssna på!?
 

f16

Aktiv medlem
Jag har löst problemet!

Här är en ny "logga" för alla oss som blivit refuserade från GFS och tycker att refuseringen är trams.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Mmmm. Vad var det mamma näsvist sa när man kom hem blodig och grinade, "den som sig i leken ger, får leken tåla" ;-)

GFS är vad det är, ett urval av bilder som de som är i juryn har tyckt till om. Ingen proffsjury, inget konsekvent bedömande av bilder. Man kan väl kalla det "folkets val", typ som när folk ringer och röstar på Idol.

Min farhåga med GFS röstningsmetod var att det faktiskt skulle bli mer "fina färgglada" bilder än vad vi sett hittills iallafall.

// Christer (refuserad på OE men glad ändå :)
 

f16

Aktiv medlem
Det enda som väl är lite synd är lång tidsperiod innan man kan ladda upp en ny bild (om man nu känner sig orättvisst refuserad...men...men
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det kan jag förstå. Vi behövde sätta tajt i början för att vara säkra på att vi skulle hinna med. Vi kan nog justera det där med tiden.
 

Makten

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Såg nu också att min bild blivit nekad pga "för mycket efterarbetad" och "kompositionen kan förbättras".
Det är det här jag menar. Rätt störande argument med tanke på att bilder kan vara enormt bra just på grund av extremt efterarbete.

Nä, fimpa refuseringsargumenten tack. De tillför ingenting.
 

millimeter

Aktiv medlem
Makten skrev:
Det är det här jag menar. Rätt störande argument med tanke på att bilder kan vara enormt bra just på grund av extremt efterarbete.

Nä, fimpa refuseringsargumenten tack. De tillför ingenting.
Jag har ingen åsikt om huruvida refuseringen ska motiveras i mailet man får, men det måste väl ändå vara ganska självklart att bilder *kan* vara "för efterbearbetade"?

Om någon som tittar på bilden känner så, så är det ju en sann känsla. Det verkar som om man vill slippa motiveringen därför att de som refuserar ändå "tycker fel"?

Men visst det är kanske lättast och bäst att skippa motiveringen, eller så får man - vilket faktiskt är väldigt lätt! - låta bli att läsa den.

Jag blir väldigt sugen på att skicka in en bild till GFS för att få ta del av de starka känslorna :)
 
ANNONS