Annons

Vilken sony ska jag välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Tintin66

Medlem
Jag är amatör, har fotat analogt med systemkamera - en minolta.
Senaste åren har jag fotat med en kompakt digitalkamera men jag saknar känslan i systemkameran - så nu tänkte jag ta steget.

Frågan är vad jag ska välja, har tittat på a200, a300 och a350.

Mellan 200 och 300 skiljer den tiltbara skärmen och mellan 300 och 350 skiljer det pixlar. Är det mer som skiljer (förutom priset då)?

Läste i någon kamerarecension att sökaren var bättre på a200 än a3XX - stämmer det?

Det här är mina objektiv:
minolta AF zoom, 28-80, 3,5 - 5,6
minolta AF zoom 75-300, 4,5 - 5,6

Duger mina AF-objektiv så jag kan köpa bara ett kamerahus? Eller ska jag köpa med kit-objektiv?

Var inne och pratade med min lokala fotohandlare, han pratade något om att vidvinkeln i mitt gamla objektiv skulle försvinna i kombination med ett digitalt kamerahus - stämmer det.

Hoppas ni kan räta ut mina frågetecken!
 

Fesse

Aktiv medlem
Det som skiljer mellan A200 och A300/350 är ju även att du inte har LIVE-VIEW på 200. Det är ju detta som gör att sökaren är lite större och bättre på 200:an jämfört med 300/350.
 

Ponisch

Avslutat medlemskap
Skillnaden mellan A200 och A300 är:
Tiltbar lcd (A300)
LiveView (A300)

Skillnaden mellan A200 och A350:
Tiltbar lcd (A350)
LiveView (A350)
10.2Mpix vs. 14.2Mpix

Det stämmer, Sony´s(alla andras också) nya systemkameror har en cropfaktor på 1.5x*, så jag råder dig att köpa med kitobjektivet**!

28-80/3.5-5.6 blir 42-120/3.5-5.6
18-70/3.5-5.6 blir 27-105/3.5-5.6

Sökaren är även lite större på A200!

Jag har min A200 + 18-70 + Sigma 70-300 APO till försäljning om du skulle vara intresserad; http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=101478
 

Grimmer

Aktiv medlem
Eftersom det är en mindre sensor i föreslagna digitalkameror så resulterar det i att bilden blir beskuren. Därför behövs det ett vidvinkligare objektiv för att motsvara ditt 28-80.

Sökaren är bättre på A200:an men den kameran saknar som sagt live view. Jämför sökarna i affären, prova att ställa skärpan manuellt. Håll båda kamerorna framför vardera ögat sammtidigt så ser du skillnaden i storlek.

När det gäller A300/A350 så behövs upplösningen bara om du planerar att göra A3-bilder och uppåt eller om du ofta beskär bilderna. Din hårddisk blir fortare full med 350 men å andra sidan så sjunker priserna på hårddiskar väldigt snabbt.

Alla kamerorna har bra bildkvalité men är olika sköna att jobba med. Kläm ock känn!
 

tannler

Aktiv medlem
Jag ser ingen anledning att välja a300/350. SLR, vare sig det gäller D eller A SLR är sökarbaserade. LiveView är en kompaktkameraföreteelse.
 

mayro

Aktiv medlem
Jag har lite brådis.. Men jag hade valt A350 eller A300 som nr 1.. Och av dom blev A350 den som jag hade köpt idag.. Och dina optiker kommer duga finfint.. Men köp paket med kitoptik så har du även vidvinkeln . Den hänger ju med gratis..

Den lite mindre sökaren är inget fotofrafiskt hinder för fem öre då den är mycket bra ändå. Dessutom är kamerorna väldigt säkra att "ta bilden". Så du kan lita på kamerorna... Och behöver inte ha mickrometettittande för att se fokus ligger bra.. Det liksom sköts bara av kamerorna. Och live viewen använder man mycket mer ä'n man tror från start då man lär sig dess kapasitet med tiden..

Mvh
Tobbe.
 

larsborg

Aktiv medlem
Utan minsta tvekan avgjorde sökarens storlek mitt val av kamerahus, eftersom sökaren är mycket viktigare för min egen fotografering, än om det finns live-view!
Stalltips. kamerahuset Sony A200 har även ett lägre pris än A300 och A350.

Visserligen kommer nu de flesta tillverkare med live-view i sina konsument kamerahus, tillverkarna triggar varandra, dvs. ren följa-john-mentalitet, - men det viktigaste är ändå, behöver man live-view?
Troligen använder de flesta användare inte ofta finessen live-view, - vad är då vitsen med att ha det?
Jo, kan vara bra att ha, när man fotograferar hjortron på myren, runt fjällstugan, då slipper man ligga ner på marken, kanske svårt att sedan komma upp på benen igen!
Vid stora folksamlingar höjer man kameran, över allas huvuden, får bra överblick, ser allt på live-viewn, annars kan man ju undvika stora folksamlingar ...
;), :), :)
 

Tintin66

Medlem
Tack för alla bra svar, jag ska börja med att hitta ett ställe som har alla tre inne - så jag kan klämma och känna lite - sen oavsett vilken modell jag väljer så blir det med kit-objektiv.
 

tannler

Aktiv medlem
a300 och a350 är i princip samma kamera - spring inte benen av Dig för att hitta bpåda.

Du behöver a350 bara om Du ska skriva ut A3-bilöder ( se Magnus Grimmers post ).
 

Grimmer

Aktiv medlem
Tja, jag vet inte det. Jag har fått gjort stora tavlor i storleksordningen 50x70cm tagna med min gamla Dynax5D (6Mpixel) som ser hur bra ut som helst. "Megapixlar sucks"
Jo, jag har sett bilder på 70x50 som funkar hur bra som helst, men jag har även sett bilder i A3 som börjat se pixliga ut. (6Mpix) Antar att det mycket beror på vilket motiv det är. Möjligt att jag är lite väl petig...
Det lustiga är att jag har även sett bilder som jag reagerat negativt över därför att de har haft för mycket detaljer. Teknikern i mig log men det kändes för perfekt, för sterilt.
 

Tintin66

Medlem
Har funderat lite fram och tillbaka och jag tror att det blir en a200. Jag var ute på nätet och kollade lite priser, funderade på att beställa från cyberfoto (pga goda recensioner från de som handlat där).

Gick ut på lunchen för att kolla lite lokalt. Expert hade bara a350 inne och den är jag minst intresserad av, gick sen till en fotohandlare jag inte varit inne hos på länge (. Vi diskuterad lite fram och tillbaka - sen gjorde vi upp han skulle räkna lite på det som jag hade tänkt beställa från cyberfoto.

Nu ikväll så har jag fått pris från honom och det är klart att jag gynnar det lokala.

Något dyrare än det jag räknat fram på cyberfoto, men då är det snabbare minneskort (2 st) och ett UV-filter i det priset + personlig kontakt.

Om jag inte tänker om så blir det beställning i nästa vecka!
 

tannler

Aktiv medlem
Klart du skall gynna lokala handlare - i den mån dom ens är kvar. Det öär miljövänligare och Du sparar in fraktkostnaden från Myggträsk.
 

Formel1

Aktiv medlem
Har funderat lite fram och tillbaka och jag tror att det blir en a200. Jag var ute på nätet och kollade lite priser, funderade på att beställa från cyberfoto (pga goda recensioner från de som handlat där).

Gick ut på lunchen för att kolla lite lokalt. Expert hade bara a350 inne och den är jag minst intresserad av, gick sen till en fotohandlare jag inte varit inne hos på länge (. Vi diskuterad lite fram och tillbaka - sen gjorde vi upp han skulle räkna lite på det som jag hade tänkt beställa från cyberfoto.

Nu ikväll så har jag fått pris från honom och det är klart att jag gynnar det lokala.

Något dyrare än det jag räknat fram på cyberfoto, men då är det snabbare minneskort (2 st) och ett UV-filter i det priset + personlig kontakt.

Om jag inte tänker om så blir det beställning i nästa vecka!

Jag beställde tyvärr en kamera från CP och när jag fick kameran var kamerakartongen skadad trots oskadat yttre emballage samt att svensk manual saknades och mkt otrevligt bemötande efteråt så jag är inte nöjd med denna leverantör, känns som att köpa grisen i säcken att köpa av dom!
Även jag rekommenderar att du köper av lokal handlare !
 
ANNONS