Annons

Live view - Canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Neree

Avslutat medlemskap
Hej,

Är det någon som har använt live view-funktionen på sin eos1000d? Jag har nämigen ett problem som går mig på nerverna.

När jag slår över till live-view på kameran så är det inga problem att kofusera manuellt. Sen ska det finnas två sätt att använda autofokusen på, enligt manualen... MEN min kamera beteer sig inte alls som beskrivet i manualen enligt vilken man ska trycka på * (stjärnan) för att fokusera. När jag gör detta sparar jag bara exponeringsvärdena, precis som i kamerans ttl-läge.

Jag använder egentligen nästan aldrig live-viewläget. Men det irriterar mig nåt så oerhört att inte lyckas lista ut kamerans alla funktioner... bara på ren princip.

Någon som har några förslag på vad jag gör fel?
 

FransGlans

Aktiv medlem
Du måste gå in i menysystemet och välja antingen quickmode eller live mode. i quickmode så håller du nere samma knapp som du nämnt ,alltså minus knappen för zoomning. då blir skärmen svart och sen trycker du av avtryckaren och bilden tas. I Live mode så håller du nere minusknappen och kameran skall hacka sig fram till fokus i real tid. den lilla rutan på lcd skärmen blir nu grön istället för svart.

Det var ett tag sen jag hade 1000d, men om jag inte minns helt galet så var det så jag gjorde och det funkade galant. smidigt att kunna ta lite smyg-porträtt kan jag tycka :)

Hoppas du får det att funka!
 

Neree

Avslutat medlemskap
Tack Gustav... jag tittade igenom allt en gång till och fann inställningarna för autofokusmetod under "custom settings" - inställningen stod på "disable". Bra att veta att exponeringslåset funderar som vanligt om man stänger av af.

Jo, precis... det lättare att fotografera diskret med live-view, sen tycker jag också att det ibland kan hjälpa vid makrofotografering när man krälar runt i undervegetationen. Det finns ju gränser för hur man kan vrida huvudet... :)




Du måste gå in i menysystemet och välja antingen quickmode eller live mode. i quickmode så håller du nere samma knapp som du nämnt ,alltså minus knappen för zoomning. då blir skärmen svart och sen trycker du av avtryckaren och bilden tas. I Live mode så håller du nere minusknappen och kameran skall hacka sig fram till fokus i real tid. den lilla rutan på lcd skärmen blir nu grön istället för svart.

Det var ett tag sen jag hade 1000d, men om jag inte minns helt galet så var det så jag gjorde och det funkade galant. smidigt att kunna ta lite smyg-porträtt kan jag tycka :)

Hoppas du får det att funka!
 
ANNONS