Annons

X100 eller X1

Produkter
(logga in för att koppla)

pest

Aktiv medlem
Leica X1 och Fuji X100 har till stora delar samma koncept. Båda har fått blandad kritik avseende framför allt handhavande (t ex AF på X1) och buggig mjukvara (X100). Det vore intressant att ta del av synpunkter om det finns någon som testat båda kamerorna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Riktigt "samma koncept" tycker jag inte att det är. Den ena kameran har en utmärkt inbyggd sökare, den andra har det inte.
 

pest

Aktiv medlem
Jag har kollat dpreview och Luminious Landscape bl a och fått en bild av vad man tycker där. Men om det finns någon med färska praktiska erfarenheter vore det intressant.

Visst, sökaren skiljer förvisso, men en kompakt med fast optik ca 35 mm och APS-C sensor känns som väldigt mycket samma koncept...
 

matlep

Aktiv medlem
X100 tveklöst. Och ja, jag har provat (ägt) båda kamerorna. De må va lika på det sätt att de har amma brännvidd (nästan) och samma typ av sensor, men X100 är bättre på det mesta.

Handhavandet är otroligt bra, de små detaljer som upprepas i recensioner som störande är ett icke problem, när man väl använder kameran.

Så för att upprepa mig, X100 tveklöst!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Visst, sökaren skiljer förvisso, men en kompakt med fast optik ca 35 mm och APS-C sensor känns som väldigt mycket samma koncept...
Nja, en apparat som man ska hålla 40 cm framför sig när man tar bilder känns inte riktigt som samma koncept som en kamera som man håller mot ögat när man fotograferar. Även om de har vissa snarlika detaljer i konstruktionen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Leica X1 och Fuji X100 har till stora delar samma koncept. Båda har fått blandad kritik avseende framför allt handhavande (t ex AF på X1) och buggig mjukvara (X100). Det vore intressant att ta del av synpunkter om det finns någon som testat båda kamerorna.
Jag har testat X100 i en vecka men tyvärr bara ganska kort (en halvtimme på en mässa) använt X1, men för mig är det tveklöst så att X100 är det på nästan alla sätt bättre köp.

Visst, man kan säga att bägge fått kritik, men på helt olika sätt. X100 har fått kritik för i huvudsak små detaljer som kunde varit bättre och X1 för att den helt saknar en otroligt central funktion - sökare - och för att en annan viktig funktion fungerar ganska halvdant - autofokusen.

Med tanke på att X100 dessutom är påtagligt billigare och vad jag kan se faktiskt ger en aning bättre bildkvalitet så har egentligen X1 bara en enda sak som talar för den - prestigen i logotypen.
 

pest

Aktiv medlem
Jag tackar för inläggen som egentligen bekräftar precis den uppfattning jag fått till mig genom div tester i tidningar och på nätet. Håller också fullständigt med om att sökaren är en funktion som nästintill är nödvändig; jag har heller aldrig riktigt trivts med att fota med utsträckta armar...
 

Turbo56

Aktiv medlem
Storleken spelar roll

Det är många kommentarer om att Leican saknar optisk sökare medan X100 har sådan.
Eftersom jag har en X1 med optisk sökare som fungerar utmärkt så tycker jag inte riktigt att det är ett problem.
En skillnad däremot som man kan dra nytta av är Leicans mindre storlek, eftersom X1 är mindre så är den även är lättare att ta med sig, jag går aldrig hemifrån utan att ta med kameran och då spelar storleken roll.
Även jag valde mellan dessa två kameror, orsakerna till att jag valde X1 var enkelhet i menyerna, man behöver ingen instruktionsbok, samt storleken. Dock köpte jag även till den optiska sökaren som jag ofta använder men inte alltid.
Att hålla kameran en bit framför sig och titta på en bild fungerade även i fotografins barndom, dock fungerar det inte alls i starkt ljus.
 
ANNONS