Annons

Lightroom eller Aperture?

Produkter
(logga in för att koppla)

SIRIM

Aktiv medlem
Hej alla fotoentusiaster!

Hoppas på lite råd och tips om bildredigeringsprogram. I början av mitt fotoäventyr använde jag uteslutande iPhoto då det var lätt att förstå och redan låg tillgängligt i datorn.

Sedan jag köpte min EOS 600D för snart ett år sedan och började fota i RAW har jag använt Canons DPP för redigering och mest haft iPhoto som sorteringsprogram. Jag gillar dock inte riktigt DPP. Kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad, men någonting i programmets utformning gör mig smått irriterad var gång jag använder det, och programmet är långsamt och "hackar" sig fram. Jag börjar helt enkelt tröttna på det.

Det kan såklart vara handhavandefel, men jag saknar möjlighet till lite mer avancerad redigering. Jag konverterar de flesta av mina bilder till svartvitt, men jag tycker de ser lite platta ut i DPP. Jag vill kunna justera varje nyans för sig för att få lite mer "stuns" i bilderna. Jag är dålig på fototermer men bifogar denna länk om Lightroom för att visa vad jag menar: http://lightroom-news.com/2007/08/24/tips-for-better-black-and-white-conversions/

Jag vill alltså uppgradera mig och har kollat runt bland olika program. De jag funderar mest på är Apples program Aperture och Adobes Lightroom. Har inte provat någon av dem och vet därför ingenting om hur de är att jobba i. Aperture är 600kr billigare än Lightroom och utformningen verkar likna iPhoto som jag ju är van vid, vilket gör att det har ett litet försprång just nu.

Är det någon som har provat bägge och har några tips eller kommentarer?

//Siri
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Jag kör Lightroom på PC o är nöjd med det. Apterture har jag ingen koll på, men du kan ju installera Lightroom under en försöksperiod utan kostnad för att testa.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag kör LR4 på PC. Jag konverterar också många av mina bilder till svartvitt och till det använder jag Silver Efex Pro. http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php

Det är helt suveränt när det gäller konvertering till svartvitt! Man skickar bilden direkt från LR, behandlar den och när man är klar och sparar jobbet så hamnar bilden automagiskt i LRs katalog bredvid den ursprungliga färgoriginalet. Mycket smidigt!
Programmet går att ladda hem för att prova.
Det funkar för övrigt alldeles utomförträffligt ihop med Photoshop CS6 också.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jag kör LR4 på PC. Jag konverterar också många av mina bilder till svartvitt och till det använder jag Silver Efex Pro. http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php

Det är helt suveränt när det gäller konvertering till svartvitt! Man skickar bilden direkt från LR, behandlar den och när man är klar och sparar jobbet så hamnar bilden automagiskt i LRs katalog bredvid den ursprungliga färgoriginalet. Mycket smidigt!
Programmet går att ladda hem för att prova.
Det funkar för övrigt alldeles utomförträffligt ihop med Photoshop CS6 också.
Det fungerar även på samma sätt med Aperture för den delen...
Tanken är väl att man skall ge trådstartaren information som skiljer och därmed argument, annars är ju TS tillbaka på ruta 1?

Till TS:
Sök gärna och se om någon ställt frågan innan, inte för att frågan inte får ställas flera gånger men det kan finnas bra svar i gamla trådar.

Själv kör jag faktiskt en hel del Aperture men inte testat Lightroom så jag kan inte ge dig så mycket matnyttigt. Har du däremot frågor kring Aperture så kan jag säkert svara på dem
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Det fungerar även på samma sätt med Aperture för den delen...
Tanken är väl att man skall ge trådstartaren information som skiljer och därmed argument, annars är ju TS tillbaka på ruta 1?

Till TS:
Sök gärna och se om någon ställt frågan innan, inte för att frågan inte får ställas flera gånger men det kan finnas bra svar i gamla trådar.

Själv kör jag faktiskt en hel del Aperture men inte testat Lightroom så jag kan inte ge dig så mycket matnyttigt. Har du däremot frågor kring Aperture så kan jag säkert svara på dem
Jag har gett tips beträffande denna kommentar från TS: "Jag konverterar de flesta av mina bilder till svartvitt".
Dessutom var TS bl.a. intresserad av LR och jag förklarade lite av fördelen med kopplingen LR + Silver Efex.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har gett tips beträffande denna kommentar från TS: "Jag konverterar de flesta av mina bilder till svartvitt".
Dessutom var TS bl.a. intresserad av LR och jag förklarade lite av fördelen med kopplingen LR + Silver Efex.
Jo, det förstår jag men det fungerar på exakt samma sätt på Aperture men den delen utelämnade du. Möjligen på grund av att du inte visste men för trådstartaren så blir det ju lite konstigt om man bara får ena delen.

Det bästa tipset är nog att ladda ner trails för bägge programmen och jämföra
 

onnyt

Aktiv medlem
Om du väljer Aperture så kan du även öppna biblioteket med iPhoto. Alltså fritt val i vilket program du vill redigera dina bilder i. Kör själv Aperture och det kan kännas lite segt när biblioteket växer upp mot 10000 bilder. Har en EOS 5mk2 så bildfilerna är ju inte det minsta i RAW men har du en snabb Mac så är det inget större problem. Har testat Lightroom men inte tillräckligt för att kunna uttala mig om det. Är dock nöjd med mitt val. Finns dessutom många plugg-ins som lyfter programmet ytterligare.
 

SIRIM

Aktiv medlem
Oj, här har det hunnit komma många svar medan jag varit på jobbet, toppen.

Utifrån era svar så verkar det vara en smakfråga vilket program man bör välja. Blir nog till att ladda ner och prova, annars lär jag sitta här och fundera i en halv evighet.

Till TS:
Sök gärna och se om någon ställt frågan innan, inte för att frågan inte får ställas flera gånger men det kan finnas bra svar i gamla trådar.

Själv kör jag faktiskt en hel del Aperture men inte testat Lightroom så jag kan inte ge dig så mycket matnyttigt. Har du däremot frågor kring Aperture så kan jag säkert svara på dem
Sökte faktiskt i forumet men fick mest upp frågor om specifika funktioner i LR eller Aperture. Letade igenom några sidor med sökresultat, men sen tröttnade jag.
Toppen, då vet jag vem jag ska vända mig till. Har faktiskt en fråga om Aperture redan nu: brukar du konvertera till svartvitt direkt i Aperture utan någon plug-in, och i så fall hur tycker du att det funkar? Tar gärna emot åsikter och tips, speciellt som jag nu såg att för att kunna ladda ner Aperture måste jag uppgradera till senaste OS X.

Onnyt: Bra att du förvarnat om att Aperture kan vara lite segt. Mitt iPhoto är lite segt ibland, är det på den nivån så kan jag stå ut med det. Datorn är ett par år gammal och jag har nästan ingenting på den förutom alla bilder och lite musik, så det borde inte vara något större problem. Hoppas jag.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Oj, här har det hunnit komma många svar medan jag varit på jobbet, toppen.

Utifrån era svar så verkar det vara en smakfråga vilket program man bör välja. Blir nog till att ladda ner och prova, annars lär jag sitta här och fundera i en halv evighet.



Sökte faktiskt i forumet men fick mest upp frågor om specifika funktioner i LR eller Aperture. Letade igenom några sidor med sökresultat, men sen tröttnade jag.
Toppen, då vet jag vem jag ska vända mig till. Har faktiskt en fråga om Aperture redan nu: brukar du konvertera till svartvitt direkt i Aperture utan någon plug-in, och i så fall hur tycker du att det funkar? Tar gärna emot åsikter och tips, speciellt som jag nu såg att för att kunna ladda ner Aperture måste jag uppgradera till senaste OS X.

Onnyt: Bra att du förvarnat om att Aperture kan vara lite segt. Mitt iPhoto är lite segt ibland, är det
på den nivån så kan jag stå ut med det. Datorn är ett par år gammal och jag har nästan ingenting på den förutom alla bilder och lite musik, så det borde inte vara något större problem. Hoppas jag.
Använder oftast mina egna actions i photoshop eller nik softwares plugin silver efex när jag kör svartvitt. Tänk på att Apertures svaga sida jämfört med LR är brusreduceringen. Jag köpte DFine för detta, ett plugin
 
ANNONS