Annons

Vilket teleobjektiv till X-pro1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian83f

Avslutat medlemskap
Jag fotar idag med Fuji X-Pro1 och kör med Fujinons 18/2R och 35/1.4R. Utöver dessa har jag även Chinon 50/1.7 samt Expert 400/5.6. Det sistnämnda är mest som "roligt" objektiv. Lite svårt att handhålla 400 utan stabilisator på X-Pron.

Men, nu känner jag ett behov för ett riktigt bra kortare teleobjektiv som framförallt ska användas till porträtt. 35:an ger makalöst bra porträtt men det skulle vara skönt att inte behöva gå så nära jämt. Jag har då kikat på fasta (självklart) varianter på mellan 85-135mm. Min budget ligger på ca 3000-5000kr (då inkl. adapter). Vad har ni för förslag? De som jag själv hittat är Nikon AI-s 105/1.8 och Leica Summicron M 90/2. Men jag har varken fotat med Leica eller Nikon tidigare så jag vet inte så mycket om dem, annat än att de får goda betyg i reviews.

/Christian
 

R00S

Aktiv medlem
Orestor 135/2.8 plus en speedbooster borde rymmas i budgeten. Då får du snygg separation, löjligt med bländarblad, fin färgrendering och två brännvidder att leka med.

Skickat från min telefon, ursäkta t9 och typos
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nikon och särskilt Leicas gamla objektiv är kostar en slant. Canon FD och Olympus kostar betydligt mindre. Finns många godbitar från dem.

Jag har exempelvis en Canon FDn 85/1,8 som är kompakt och smidig. Ger fin bakgrundsoskärpa och kostade mig 500 kr. Vill du ha något extremare så finns FDn 135/2. Tyvärr är FD/FDn 85/1,2 lite dyr idag, men kanske inte med Leicamått mätt.
 
ANNONS