Annons

Vilket är mitt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

zakaraa

Medlem
Jag skulle behöva lite tips och råd från er erfarna.

Jag har aldrig ägt ett speciellt dyrt eller särskilt "speciellt" objektiv utan det har varit standard jag kört på men nu vill jag köpa något som passar mig och min fotografering bättre - men vet inte hur jag ska gå till väga.

Jag fotar ofta hästsport och diverse andra djurgrenar där högt tempo är en del av tävlingen och även ljuset kan vara riktigt kasst ibland så jag har kommit så pass lågt att jag vill ha ett telezoom och f/2.
Jag har kollat runt lite men vissa produktnamn bara förvirrar med alla bokstäver och virrvarr.

Jag har en Canon EOS 550D (EF samt EF-S fattning) och idag standard 18-135mm objektivet.

Dessa 4 objektiv är de jag hittat hittills som jag tror skulle passa mig, det är 70-200mm som jag helst vill ha. Nog för att priserna är på tok för höga för mig i dagsläget men man kan ju alltid drömma och spara för framtiden.
Vad tror ni skulle passa mig bäst? Någon av dessa 4 eller har du andra tips på bra objektiv som skulle passa mig?

1. Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
2. Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
3. Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD for Canon EF
4. Sigma 70-200mm F2.8 Apo EX DG OS HSM for Canon

Tacksam för tips och kommentarer.
Här är bilder från min senaste, oplanerade, fotografering så kanske ni får ett hum om vad jag är ute efter. (se fotoinformation på varje bild för mer info Gävle Ponnyklubb 21SEP14
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du ska ha f/2 så är det ett fast objektiv som gäller, annars är det f/2,8 som de du listar. En 70-200/2,8 är ett ganska klassiskt verktyg. Vill du spara lite vikt, inte tänker byta till småbild och klarar dig med 135 mm så har Sigma ett 50-135/2,8 OS HSM som kanske kan vara intressant.
 

zakaraa

Medlem
Ska så klart vara f/2.8 (miss av mig där), är ett telezoom jag är ute efter men vet inte Vilket, det är det jag efterfrågar.
135mm är på tok för kort när man fotar hästsport så det är därför jag kollar på upp till 200mm. Det är mycket bakgrund som man får kapa bort när man använder 135mm.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
200 mm ?

Ska så klart vara f/2.8 (miss av mig där), är ett telezoom jag är ute efter men vet inte Vilket, det är det jag efterfrågar.
135mm är på tok för kort när man fotar hästsport så det är därför jag kollar på upp till 200mm. Det är mycket bakgrund som man får kapa bort när man använder 135mm.
Varför inte ett fast 200 mm 2,8 kombinerat med din egen fotzoom? Mycket billigare än en zoom, lättare och optiskt vassare. En zoom är en kompromiss som kostar vikt, optisk prestanda och pris. Köp en begagnad 200 mm 2,8 och testa, Du förlorar inte många kronor om du vill sälja den.
 

zakaraa

Medlem
För på hästtävlingar kan man inte använda sin fotzoom utan man måste hålla sig utanför banan. Kan ju inte direkt springa in på banan mitt i vägen för ekipagen och backar man så får man en massa hästar och beskådare i vägen istället.
Man får snällt stå vid staketet eller uppe på läktaren och göra det bästa man kan av situationen och därför är zoomen viktig.
Att springa runt banan utanför hinner man inte heller för då har man missat hela ekipaget när man väl kommit runt.

Har kollar runt efter begagnat men det finns endast långt bort och köpa utan att känna/titta/prova varan skulle jag aldrig göra. Har sett så många som köpt "i bra skick" och fått skitgrejer sedan.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Bland dessa har jag personligen bara använt Tamron-alternativet och jag älskar det objektivet. Möjligtvis är Canons egna ännu bättre (jag har Tamronet med en annan fattning), men det är frågan om de är värda prisskillnaden?

Men du skriver senare att 135 är "på tok för kort", så då undrar jag om du klarar dig med ett 70-200? 200 är ju lite längre än 135 men det är ju ingen tokstor skillnad. Ju för sig blir skillnaden relativt lite större eftersom du använder cropsensor. Men du kanske behöver upp på 300 mm för att verkligen märka skillnad. Då blir det å andra sidan dyrare med 2,8 i ljusstyrka.

Men vad är din budget?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ska så klart vara f/2.8 (miss av mig där), är ett telezoom jag är ute efter men vet inte Vilket, det är det jag efterfrågar.
135mm är på tok för kort när man fotar hästsport så det är därför jag kollar på upp till 200mm. Det är mycket bakgrund som man får kapa bort när man använder 135mm.
Jag skrev i och för sig fel; Sigmat är 50-150, men det är ju ingen stor skillnad.
 

zakaraa

Medlem
Det jag menar är att ett fast på 135 inte är optimalt, jag vill ha ett längre. Den lilla skillnaden mellan 135-200mm gör ganska mycket, ägde ett 200mm förut (tamron 55-200mm tror jag det var men f/4-5.6) och det är skillnad nu när jag tittar på bilder från samma bana men de olika objektiven så jag är ganska säker på att ett 200mm räcker för mig.
Ett Fast över lag är inte optimalt vid hästtävling över lag eftersom motivet rör sig både till och från kameran, därför är zoomen en viktig del för mig. Däremot vid porträtt har jag ett fast f/1.8 50mm objektiv.

Tack för rådet om Tamron:en, jag är som sagt inte särskilt bra på det här med att hitta "bäst" objektiv så jag har mest kollat efter bländartalet och zoomen när jag kollade på pricerunner.


I dagsläget har jag inte något budget alls utan det är mer ett mål. Livet som arbetslös är toppen... Det mest optimala är ju att hitta det begagnat i bra skick men de priserna är ju höga de med och det är som att spela på lotto om man inte bor i närheten och kan titta på det innan köp.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har lust att länka det objektivet så jag hittar rätt? Kan ju vara värt att kolla på i alla fall :) (150 är ju längre än 135 även om det bara är en liiten skillnad :p)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50150osca

Det fanns tidigare en äldre variant, som kan finnas kvar hos någon handlare, utan bildstabilisering (OS på Sigma-språk). Den är inte fullt lika bra, men om du skulle stöta på den begagnad så bör den å andra sidan vara mycket billigare. Sedan väger den rejält mycket mindre än den nya varianten.
 

jennybalsta

Aktiv medlem
Stabilisering eller ej

Jag skulle satsa på ett Canon 70-200 utan stabilisering eftersom du ändå fotar på rörliga objekt (då fyller stabiliseringen ingen funktion)
 

Nyblivenfotograf

Aktiv medlem
70-200 aningen kort.

Fotar idag med 55-250 och 250 är aningens kort beroende på var du får stå.
Att fota dressyr innebär att du oftast får stå väldigt långt ifrån banan och då är 400 att föredra även med crop sensor. Får du däremot stå på banan vid hoppning så är 70-200 ett mycket bra alternativ. Står själv i ungefär samma sits som du just nu. :)
 

Nyblivenfotograf

Aktiv medlem
Varför inte IS?

Jag skulle satsa på ett Canon 70-200 utan stabilisering eftersom du ändå fotar på rörliga objekt (då fyller stabiliseringen ingen funktion)
IS på L objektiven fungerar i ena läget enbart på vertikalt "skakande" vilket gör att IS är mycket bra.
Fotar även alltid med IS när jag tar bilder med mitt 55-250 vilket resulterat i mycket bättre skärpa i bilderna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad använder du för brännvidd idag?
Räcker den eller vill du än närmre? (Det märker du om du beskär alla bilder, Hur mycket beskär du i så fall?)
Alltså ett 70-200/2,8 är väl alternativ 1.
OM du upplever att det inte räcker, så finns Sigmas 120-300/2,8. Men det är dyrare och tyngre och klumpigare.

Jag brukar se det så här: Hellre dyr optik som ger mig bättre bilder än en ny och fin bil.
Sätter man fotohybbyn i relation till vad bilen och vad annat kostar så kan man köpa vilket objektiv man vill.
Objektiv:
rostar inte
skattas inte var år
tankas inte
Behöver ingen årlig besiktning
Behöver ingen årlig service
Behöver inga däck
Värdeminskningen är begränsad i jämförelse med bilen som kostar ett antal tusenlappar om året.

O följer du Svens råd om begagnat så får du i princip igen pengarna vid försäljning.

O följer du Svens råd om begagnat så får du i princip igen pengarna vid en försäljning.

O följer man Svens råd att köpa begagnat så får du i princip igen pengarna om du säljer.

Behöver inte hö
Inga veterinärskostnader
Ingen daglig stallskötsel

Sen förstår jag också att det är knepigt att spara ihop pengar. Men jag menar att om man sätter sakers värde i relation till varandra så är inte foto jättedyrt.
 

zakaraa

Medlem
Får du däremot stå på banan vid hoppning så är 70-200 ett mycket bra alternativ. Står själv i ungefär samma sits som du just nu. :)
Tyvärr tillåter i stort sett ingen anläggning en privat fotograf (knappt jag ser bokade på banan för den delen heller) att stå på banan här där jag fotar. Har frågat hos de flesta men det är utanför som gäller - tyvärr. Men banorna är relativt små, förutom ponnyklubbens som är Gigantisk, så jag tror att en 55-200 skulle räcka gott för mig.

Vad är det för objektiv du använder idag? Hela namnet vill säga. Jag är öppen för det mesta då jag inte har någon riktig budget så kollar jag på allt, även m vissa objektiv bara får förbli en dröm.
 
Senast ändrad:

zakaraa

Medlem
Vad använder du för brännvidd idag?
Räcker den eller vill du än närmre? (Det märker du om du beskär alla bilder, Hur mycket beskär du i så fall?)
Alltså ett 70-200/2,8 är väl alternativ 1.
OM du upplever att det inte räcker, så finns Sigmas 120-300/2,8. Men det är dyrare och tyngre och klumpigare.

Jag brukar se det så här: Hellre dyr optik som ger mig bättre bilder än en ny och fin bil.
Sätter man fotohybbyn i relation till vad bilen och vad annat kostar så kan man köpa vilket objektiv man vill.
Objektiv:
rostar inte
skattas inte var år
tankas inte
Behöver ingen årlig besiktning
Behöver ingen årlig service
Behöver inga däck
Värdeminskningen är begränsad i jämförelse med bilen som kostar ett antal tusenlappar om året.

O följer du Svens råd om begagnat så får du i princip igen pengarna vid försäljning.

O följer du Svens råd om begagnat så får du i princip igen pengarna vid en försäljning.

O följer man Svens råd att köpa begagnat så får du i princip igen pengarna om du säljer.

Behöver inte hö
Inga veterinärskostnader
Ingen daglig stallskötsel

Sen förstår jag också att det är knepigt att spara ihop pengar. Men jag menar att om man sätter sakers värde i relation till varandra så är inte foto jättedyrt.
Som jag nämnt ovan så använder jag 18-135mm och får beskära en hel del beroende på vart på banan ekipaget är och vart jag står och det är därför jag är ute efter ett lägre.
Bifogar en bild från senaste fototillfället, originalbilden till vänster är på maxgränsen 135mm och till höger beskuren till så jag vill ha det. Står precis vid staketet och så nära just det hindret som det gick. (staketet skulle nog gett vika om jag tryckt mig mot det mer, haha)

Vad är sigma objektivets hela namn? (länk?)

Just foto är den dyraste hobbyn/delen i mitt liv. Och då har jag ändå en hel del djur i familjen. Saknar både körkort och bil så för mig är foto helt enkelt det dyraste jag har, dyrare än min uppfödning/år beroende på vad jag köper för kameratillbehör.
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gå in på Cyberphoto.se
välj objektiv
Välj Canon
Välj EF
Välj telezoom

Nu ser du allt du har o välja mellan. Jag säger inte att du skall köpa där men det är en snabb o bra o överskådlig hemsida.

Om vi studerar bilden o din beskärning.
Det ser ut som att du beskär till ca 1/4 vilket bör motsvara en dubblering av brännvidden. Det borde ge samma effekt. Om jag har fel så kommer garanterat någon att rätta mitt påstående strax.

Vilket ger att du helst vill ha ca135x2, 270mm. Jag gissade att Sigmas 120-300/2,8 skulle passa men det kostar.
Det mer ekonomiska och storleksmässigt praktiska är att köpa ett 70-200/2,8. Nytt eller begagnat.
Räcker inte det så kan senare skaffa en telekonverter. Exempelvis 1,4 som med 70-200 då ger 98-280/4 eftersom att du kommer förlora ett bländarsteg i konvertern.

Jag var beredd att i våras hosta upp pengarna till ett 120-300. Men efter att ha provat i butik så fick det bli 70-200+1,4. Sigman är inget man direkt tar med för en familjeutflykt, 3kg.

PS ledsen att mitt förra inläggs redigering ser konstig ut med upprepningar DS
 

Nyblivenfotograf

Aktiv medlem
Tyvärr tillåter i stort sett ingen anläggning en privat fotograf (knappt jag ser bokade på banan för den delen heller) att stå på banan här där jag fotar. Har frågat hos de flesta men det är utanför som gäller - tyvärr. Men banorna är relativt små, förutom ponnyklubbens som är Gigantisk, så jag tror att en 55-200 skulle räcka gott för mig.

Vad är det för objektiv du använder idag? Hela namnet vill säga. Jag är öppen för det mesta då jag inte har någon riktig budget så kollar jag på allt, även m vissa objektiv bara får förbli en dröm.
Köpte ett http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF55250STM funkar klockrent utomhus då det inte är för mulet och helt okej på min 70D men kompisen har lite problem med sin 700 då ISOn inte tillåts vara jättehög innan det blir för grynigt.
Vad jag ser på min kompis 70-200 2,8f är att inomhus blir bilderna jättefina men det är väldigt svårt att ta kort på lite längre avstånd inne i ridhuset och därav får man verkligen hoppas på att få en bra position på flera hinder. Dressyren är lite lättare då all "action" är på fler ställen på banan. Utomhus räcker verkligen inte 200 eller ens mitt 250. Bilderna blir inte bra på 250 utan blir som bäst under 220.
 

zakaraa

Medlem
Köpte ett http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF55250STM funkar klockrent utomhus då det inte är för mulet och helt okej på min 70D men kompisen har lite problem med sin 700 då ISOn inte tillåts vara jättehög innan det blir för grynigt.
Vad jag ser på min kompis 70-200 2,8f är att inomhus blir bilderna jättefina men det är väldigt svårt att ta kort på lite längre avstånd inne i ridhuset och därav får man verkligen hoppas på att få en bra position på flera hinder. Dressyren är lite lättare då all "action" är på fler ställen på banan. Utomhus räcker verkligen inte 200 eller ens mitt 250. Bilderna blir inte bra på 250 utan blir som bäst under 220.
Min pappa kommer köpa detta objektiv till sin kamera, Canon EOS M (med fästet som gör att EF-s fungerar till hans kamera, tappat namnet för vad det heter..)
Så då kommer jag ju kunna låna det och se längden, det är lite synd att det bara är f/4-5.6 dock! Men zoomen kommer ju ge mig lite mer att gå på!
 
ANNONS