Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffskompakt med 4:3-sidförhållande

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
--- RX100 tycker jag är en svåranvändbar tvålkopp. ---
Tycker man så gör ett fingergrepp väldigt mycket. Sony AG-R2 för ca 150 kr t.ex. passar på RX100-kamerorna.

Såg f.ö. att CyberPhoto har en kampanj med 15% rabatt på RX100-kamerorna nu under detta veckoslut, t.o.m. söndag 19 april. Gör att man får en RX100 III för ca 5.900 kr, vilket förefaller mig vara ett hyfsat pris ifall man är intresserad av denna.

Sedan är det bara att tugga i sig att det inte finns någon möjlighet att få samma hantering med en kompaktkamera som med en tjockkamera, där det finns mångdubbelt större ytor för dedicerade knappar. Som alla vet äts mestadelen av kompaktkamerornas yta bort av den stora skärm vi också vill ha, och då finns det inte så mycket annat för kameratillverkarna att göra än att välja någon kompromiss mellan relativt många, men små och tättsittande knappar, eller färre knappar men väldigt konfigurerbara. Båda koncepten finns ju på marknaden. Dock kanske inte alltid att just den avvägning man själv vill ha finns på just den kamera som ger t.ex. den bildkvalitet och litenhet man också vill ha.
 

Makten

Aktiv medlem
Stötte just på ett obehagligt problem. Med alla mina senaste kameror har jag använt Adobe DNG converter för att kunna köra råfilerna i äldre versioner av ACR. De senaste versionerna av DNG converter kräver OSX 10.7, vilket jag inte har. Alltså måste jag byta operativsystem om jag ska byta kamera. Jättekul. Antar nämligen att även senare versioner av ACR (och därmed PS) kräver samma operativ.
 

peranders

Aktiv medlem
Varför kan du inte byta OS då? För gammal burk?

Jag hade Snow Leopard tills i höstas och det började bli lite jobbigt med nyare mjukvaror men lägligt nog så fick jag ett grövre hårdvaruproblem så då fick Mac från 2006 gå i pension.
 

Makten

Aktiv medlem
Varför kan du inte byta OS då? För gammal burk?

Jag hade Snow Leopard tills i höstas och det började bli lite jobbigt med nyare mjukvaror men lägligt nog så fick jag ett grövre hårdvaruproblem så då fick Mac från 2006 gå i pension.
Det är just problem med annat jag är rädd för. Varför ändra på nåt som funkar liksom? Men jag är väl tvungen antar jag. OT, men jag hoppas jag slipper installera om varenda jäkla annat program på burken. Tror den är från 2010 eller nåt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Har den första RX100, och självklart borde Sony ha limmat dit någon form av knottrigt gummi för bättre grepp. Finns snygga fodral att stoppa kameran i om man så önskar, personligen har jag inte nappat på den lösningen ( även om den är snygg och skapar bättre grepp )- för det gör kameran större och inte lika fickvänlig. Handledsremmen åker alltid på och skapar bra trygghet, sedan är ju kameran relativt bred, så efter en tids användning fungerar det ganska bra att greppa kameran, men visst lite av tvålkopp är det så även den största Sony-fan håller nog med om det.

Vi är tydligen mycket olika hur vi vill använda knappar och menyer, jag kör mest med A och S och behöver då bara röra ringen runt objektivet, för att ändra bländare eller tid, och det är ju hur enkelt och smidigt som helst, dom flesta kameror av i dag exponerar otroligt bra tycker jag, vitbalansen har jag ställd på sol och det täcker upp förvånansvärt bra i dom flesta situationer under sommar tid.

Sedan skall man inte förringa auto-plus om det kommer till snabbskjutning, är blixten avställd och skumt i rum så väljer kameran multi-läget med flera bilder som minskar bruset, man skall inte skämmas för att använda autolägen i bland, speciellt bra om det är bråttom och att man i alla fall får en hygglig bild, jag tycker att det kan vara synd att för ofta tänka för mycket på den tekniskt perfekta bilden, man missar många bilder som kan innehålla känslor och förmedla intryck.


Vänligen.
//Bengt.
 

Makten

Aktiv medlem
Har den första RX100, och självklart borde Sony ha limmat dit någon form av knottrigt gummi för bättre grepp. Finns snygga fodral att stoppa kameran i om man så önskar, personligen har jag inte nappat på den lösningen ( även om den är snygg och skapar bättre grepp )- för det gör kameran större och inte lika fickvänlig. Handledsremmen åker alltid på och skapar bra trygghet, sedan är ju kameran relativt bred, så efter en tids användning fungerar det ganska bra att greppa kameran, men visst lite av tvålkopp är det så även den största Sony-fan håller nog med om det.

Vi är tydligen mycket olika hur vi vill använda knappar och menyer, jag kör mest med A och S och behöver då bara röra ringen runt objektivet, för att ändra bländare eller tid, och det är ju hur enkelt och smidigt som helst, dom flesta kameror av i dag exponerar otroligt bra tycker jag, vitbalansen har jag ställd på sol och det täcker upp förvånansvärt bra i dom flesta situationer under sommar tid.

Sedan skall man inte förringa auto-plus om det kommer till snabbskjutning, är blixten avställd och skumt i rum så väljer kameran multi-läget med flera bilder som minskar bruset, man skall inte skämmas för att använda autolägen i bland, speciellt bra om det är bråttom och att man i alla fall får en hygglig bild, jag tycker att det kan vara synd att för ofta tänka för mycket på den tekniskt perfekta bilden, man missar många bilder som kan innehålla känslor och förmedla intryck.
Jag använder uteslutande P, A och M på RX100 och ett av besvären är hur man ska hantera ISO. Auto-ISO tillåter inte att man väljer kortaste slutartid och fungerar inte i M-läge om jag minns rätt. Alltså måste man ha ISO-inställningen lättåtkomligt.

LX100:ans tidsratt och bländarring verkar klockrent. Då behöver man inte välja läge alls. Ställ tidsratten på A och du kan ställa bländaren medan kamerna ställer tiden. Ställ bländarringen på A och det blir tvärtom. Ställ båda på A och det blir P-läge.

Just nu försöker jag öppna diverse råfiler från olika nya kameror genom att installera CS6, men det går sådär. Camera raw bråkar och vill inte kännas vid LX100-filer trots senaste uppdateringen, märkligt nog.

Edit: Ah, ACR 8 finns för CS6 men funkar bara med OS X 10.7 och senare. Så fiffigt. Jävla tur att man inte betalade då eftersom det inte framgick förrän efteråt.
 

Bengf

Aktiv medlem
sommartid kör jag klart mest Iso 100 på mina kameror, RX100 går jag sällan över Iso400, ställer ibland på Iso200. Läge A är nästan permanent iställd med bländare 5,6 provar då så att inte tiden blir för lång, hjulet är som sagts litet och pilligt och lätt med feltryck för man kan också snurra med hjulet, kräver verkligen lätta fingrar. vill man absolut ha en fickvänlig kamera får man nog acceptera sämre hantering, problemet med LX100 som jag spontant tänker på är att den genom sitt större format helt plötsligt väger in på mellanstora kameror och bör då tycker jag mätas mot likasinnade, en A6000 är väl till och med mindre än LX100 som ett exempel.


//Bengt.
 

Makten

Aktiv medlem
sommartid kör jag klart mest Iso 100 på mina kameror, RX100 går jag sällan över Iso400, ställer ibland på Iso200. Läge A är nästan permanent iställd med bländare 5,6 provar då så att inte tiden blir för lång, hjulet är som sagts litet och pilligt och lätt med feltryck för man kan också snurra med hjulet, kräver verkligen lätta fingrar. vill man absolut ha en fickvänlig kamera får man nog acceptera sämre hantering, problemet med LX100 som jag spontant tänker på är att den genom sitt större format helt plötsligt väger in på mellanstora kameror och bör då tycker jag mätas mot likasinnade, en A6000 är väl till och med mindre än LX100 som ett exempel.
Jag är ofta uppe på ISO 1600 eller mer med RX100, men det beror delvis på den usla ljusstryrkan så fort man lämnar vidvinkelläget. Och att bildstabiliseringen är väldigt dålig. Vete fan om den ens funkar, för jag märker ingen skillnad när den är på eller av.

Förvisso är LX100 rätt stor, men det blir ändå betydligt klumpigare så fort man sätter ett objektiv på en MFT-kamera eller APS-C-dito. Jag tror jag ska gå och klämma på en bums innan Mediamarkt stänger. Nu har jag i alla fall uppgraderat till OS X 10.10.3 och PS CS6 verkar lira.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag spontanköpte en LX100. Tänkte att det är bättre att låta hjärtat få välja för en gångs skull:) Nu är väl frågan om jag nånsin kommer använda min a7 mer.
 

Makten

Aktiv medlem
LX100 verkar fin om än en hel del större. Det ryktas som sagt om än RX100 med m4/3 sensor och Sony lär ha en helt ny 20MP-sensor på gång. Kameran lär bli något större, som LX100 antagligen.
Skulle den bli en hit kan du ju alltid skaffa den;)
Sony är fortfarande Sony. Jag har haft 4 Sonykameror och alla har varit lika oinspirerande att använda, trots att de alla varit mycket kompetenta rent tekniskt.
Bland de trevligaste kameror jag fotat med var Leica M8. Det behövs liksom inte mer funktioner än så, bara rattarna sitter på rätt ställen.

Det tar visst lååååång tid att ladda batteriet. Väntar otåligt! :)
 

Makten

Aktiv medlem
Okej, första intrygg efter lite fotande i väldigt uselt ljus!

– Kameran är rapp som fan. AF går blixtsnabbt och slutarfördröjning måste vara kortare än någon annan kamera jag provat. Zoomning däremot går lite söligare, men det stör mig inte alls.

– Knappar och rattar sitter på bra ställen och går att customisera någorlunda. Måste brottas lite mer med detta innan jag begriper allt fullständigt.

– Sökaren är skaplig men ger lite för hög kontrast. Kanske att detta går att ordna genom att ändra på JPG-inställningarna. Kräver också efterforskning. Ställer man in den till 60 fps så flimrar den inte, vilket varit en del som stört sig på.

– Jag har bara funnit ett par fullständiga idiotsaker än, och det ena är att om man vill ha ett histogram så visas det MITT I JÄVLA BILDEN! Hur i helvete tänkte man där??? Komplett vansinne:-/
Den andra saken är ganska allvarlig, och det är att P-läge ger jätteonödigt korta slutartider, precis som RX100. Man måste alltså köra manuellt om man vill använda auto-ISO. Detta funkar dock klockrent eftersom det finns en exponeringskompensationsratt.

– Bildstabiliseringen är bra och konsekvent. Ljusår bättre än RX100 och jag har inga problem att få skarpa bilder vid 1/15 sekund på alla brännvidder och nedåt 1/8 i vidvinkelläge. Utmärkt!

– Bildkvaliteten är svårt att uttala sig om efter att bara ha fotat i mörker, men något brus att tala om kan jag inte hitta. Klart vettigt även vid ISO 3200, vilket säger en del.

– Nån snackade om makroläge, men det kan jag inte hitta. Närgränsen är ju inte jätteimponerande direkt.

Edit: Jag hittade makroläget! Jisses, man kommer sjukt nära:))

------------------

Helhetsintrycket är att det här är en kamera för fotografer, inte en hemelektronikgrunka späckad med massa trams. Och det var en kamera för fotografer jag ville ha, så det passar ju bra:)
 

Bengf

Aktiv medlem
Ingen tvekan om än att LX100 har många bra förtjänster, vilket även framgår av fotosidans test av dom numera kända tre modellerna, där jag tycker att 4k möjligheten sticker ut allra mest. Det som jag funderar på med LX100 är att man inte använder hela sensorn vilket också visar sig vid DXO lågljusparameter, där övriga 4/3 sensorer klättrar högre på skalan. 12Mp i stället för 16Mp, kan tycka att det är lite synd att ett sådant fint kamerapaket har valt denna kompromiss.


Olympus senaste M5II med samma sensortyp visar ju på mycket bra resultat hos DXO och DR-parametern när man går lite högre upp i ISO, den hakar ju på flera modeller med APS-C sensorer. jag hade önskat det samma med denna LX100.

12Mp och mindre sensoryta underlättar för 4K och högre bildserier ( mindre att skyffla med )- kräver inte lika mycket processorkraft eller vad går det ut på, olika valbara sidoförhållande inverkar kanske också.


//Bengt.
 

Fstop

Aktiv medlem
12Mp och mindre sensoryta underlättar för 4K och högre bildserier ( mindre att skyffla med )- kräver inte lika mycket processorkraft eller vad går det ut på, olika valbara sidoförhållande inverkar kanske också.


//Bengt.
Just det där med att behålla bilddiagonalen till olika ratio har väl varit lite av Lx-seriens signum? Manualen skryter med det även för min LX3'a.

I övrigt verkar LX100 vara så nära man kan komma i min bok. Väldigt, väldigt många rätt i checklistan. Tror det är en kamera som det är "roligt" att fotografera med. Och till skillnad mot tidigare generationer kan man nu gå över ISO 200 också! Ja, till o med få lite bakgrundsoskärpa med.
 

Makten

Aktiv medlem
Ingen tvekan om än att LX100 har många bra förtjänster, vilket även framgår av fotosidans test av dom numera kända tre modellerna, där jag tycker att 4k möjligheten sticker ut allra mest. Det som jag funderar på med LX100 är att man inte använder hela sensorn vilket också visar sig vid DXO lågljusparameter, där övriga 4/3 sensorer klättrar högre på skalan. 12Mp i stället för 16Mp, kan tycka att det är lite synd att ett sådant fint kamerapaket har valt denna kompromiss.


Olympus senaste M5II med samma sensortyp visar ju på mycket bra resultat hos DXO och DR-parametern när man går lite högre upp i ISO, den hakar ju på flera modeller med APS-C sensorer. jag hade önskat det samma med denna LX100.

12Mp och mindre sensoryta underlättar för 4K och högre bildserier ( mindre att skyffla med )- kräver inte lika mycket processorkraft eller vad går det ut på, olika valbara sidoförhållande inverkar kanske också.
Visst är den effektiva sensorytan mindre, men å andra sidan får man ett ljusstarkt zoomobjektiv som är väldigt litet i infallt läge. Ska man ha en lika liten zoom på MFT så ger den bara f/3,5-5,6 istället för f/1,7-2,8. Det är mycket större skillnad än skillnaden i sensoryta.

Jag är lite ambivalent ändå måste jag säga. RX100 ger otroliga färger och jag hoppas att jag inte förlorar det med LX100, så jag måste testa den ordentligt. Mediamarkt har 30 dagars öppet köp, så om man är försiktig om kameran så går det att byta.

Sen undrar jag hur man ska lyckas ändra ljusstyrkan i sökaren på ett smidigt sätt utan att gräva i menyerna. Det kan bli ett problem när det är dagsljus.

Egentligen hade jag tänkt att man kör utan axelrem, men i och med att den är för stor för att stoppa ner i närmaste ficka så kanske det är smartare med axelrem trots allt. Vilket är lite synd för då uppmuntras man inte att leka med den på samma sätt. Jag har en känsla av att det är en kamera som man kommer vilja använda som sin enda. På så vis kan den få vara lite större i och med att den ändå är mycket lättare än en systemkamera.
 

Makten

Aktiv medlem
Just det där med att behålla bilddiagonalen till olika ratio har väl varit lite av Lx-seriens signum? Manualen skryter med det även för min LX3'a.
Precis. Bara det att man kan få samma diagonala bildvinkel i 16:9, 3:2 och 4:3 vid motsvarande 24 mm vidvinkel är rätt fräsigt. Däremot förstår jag inte varför man inte gjorde samma sak med 1:1-läget. Det finns faktiskt plats på sensorn för att 1:1 ska kunna vara lite större:

neutral.png
 

Makten

Aktiv medlem
Helvete. Nu har jag ångrat mig. Den är för stor.

Efter mycket tänkande inser jag att hel vitsen med kameran måste vara att den är så liten som möjligt, oavsett övriga egenskaper. Kräver den en dedikerad väska så kan jag lika gärna ta a7:an med ett minimalt objektiv. Jag får offra "trevligheten" och byta till en RX100 III istället.
Därtill kan jag tycka att sökaren inte levde upp till hur bra kameran kändes i övrigt. Det blev aldrig riktigt skarpt, ungefär som i OM-D E-M5.

Nåja, ytterligare en erfarenhet lagd till listan:) Det var riktigt kul att plåta med 1:1 i direkt på skärmen och sökaren i alla fall.

P1000004.jpg
 

Bengf

Aktiv medlem
Visst är den effektiva sensorytan mindre, men å andra sidan får man ett ljusstarkt zoomobjektiv som är väldigt litet i infallt läge. Ska man ha en lika liten zoom på MFT så ger den bara f/3,5-5,6 istället för f/1,7-2,8. Det är mycket större skillnad än skillnaden i sensoryta.

Jag är lite ambivalent ändå måste jag säga. RX100 ger otroliga färger och jag hoppas att jag inte förlorar det med LX100, så jag måste testa den ordentligt. Mediamarkt har 30 dagars öppet köp, så om man är försiktig om kameran så går det att byta.

Sen undrar jag hur man ska lyckas ändra ljusstyrkan i sökaren på ett smidigt sätt utan att gräva i menyerna. Det kan bli ett problem när det är dagsljus.

Egentligen hade jag tänkt att man kör utan axelrem, men i och med att den är för stor för att stoppa ner i närmaste ficka så kanske det är smartare med axelrem trots allt. Vilket är lite synd för då uppmuntras man inte att leka med den på samma sätt. Jag har en känsla av att det är en kamera som man kommer vilja använda som sin enda. På så vis kan den få vara lite större i och med att den ändå är mycket lättare än en systemkamera.

Jag måste säga att du skall ha heder av din neutrala ställning, oavsett kameramärke som du provar så räds du inte att delge oss även negativa åsikter fast dom oftast är av personlig art.
 

Bengf

Aktiv medlem
Helvete. Nu har jag ångrat mig. Den är för stor.

Efter mycket tänkande inser jag att hel vitsen med kameran måste vara att den är så liten som möjligt, oavsett övriga egenskaper. Kräver den en dedikerad väska så kan jag lika gärna ta a7:an med ett minimalt objektiv. Jag får offra "trevligheten" och byta till en RX100 III istället.
Därtill kan jag tycka att sökaren inte levde upp till hur bra kameran kändes i övrigt. Det blev aldrig riktigt skarpt, ungefär som i OM-D E-M5.

Nåja, ytterligare en erfarenhet lagd till listan:) Det var riktigt kul att plåta med 1:1 i direkt på skärmen och sökaren i alla fall.

Visa bilaga 138064

Ja du Martin, du är ju medveten om att tillhöra en av dom mest krävande vad gäller Fotoutrustning och kameror i synnerhet. Hoppas du finner din kamera så du får lite sinnesfrid när vår vackra sommar är i antågande med många fina motiv.

//Bengt.
 

148637

Avslutat medlemskap
Mediamarkt har 30 dagars öppet köp, så om man är försiktig om kameran så går det att byta.
Enligt deras hemsida så gäller följande,
"Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick."
Hur många bilder kan man ta och ändå hävda att produkten är i nyskick?
 
ANNONS