Annons

Köpråd till nybörjare med specifika behov

Produkter
(logga in för att koppla)

tweetan

Ny medlem
Hej allihop!

Jag tänkte köpa min första digitala systemkamera. Jag vill fota porträttfoton av lite speciell typ - starka surrealistiska foton med starka färger och maskeradutklädnad i speciella miljöer, både dagtid och nattetid.

Till min hjälp för att förstärka färger o.s.v. har jag också en wacombräda som jag kan använda till att rita/fylla i färger i photoshop.

Så jag hade tänkt köpa en kamera, ett stativ och eventuellt också en blixt (om det hjälper för att få fram starka kontraster och färger) som passar för ändamålet.

Dvs. en kamera som har en bra/stark färgåtergivning, och en blixt som kan ge starka färgeffekter.

Priset jag kan tänka mig att betala är runt 10 000 kronor för kameran samt några tusenlappar till för stativ och blixt.

Vore så tacksam för råd!

/Lina
 

Fstop

Aktiv medlem
Hej allihop!

Jag tänkte köpa min första digitala systemkamera. Jag vill fota porträttfoton av lite speciell typ - starka surrealistiska foton med starka färger och maskeradutklädnad i speciella miljöer, både dagtid och nattetid.

Till min hjälp för att förstärka färger o.s.v. har jag också en wacombräda som jag kan använda till att rita/fylla i färger i photoshop.

Så jag hade tänkt köpa en kamera, ett stativ och eventuellt också en blixt (om det hjälper för att få fram starka kontraster och färger) som passar för ändamålet.

Dvs. en kamera som har en bra/stark färgåtergivning, och en blixt som kan ge starka färgeffekter.

Priset jag kan tänka mig att betala är runt 10 000 kronor för kameran samt några tusenlappar till för stativ och blixt.

Vore så tacksam för råd!

/Lina
Inget av det du beskriver ställer några särskilda krav på kameran. Vilken instegskamera som helst skulle fixa det. Det hänger snarare på ljussättning och bildbehandling men framförallt kunskaper i hur du översätter dina idéer så att de blir till de bilder du tänkt dig.

Således inget konkret köpråd men med 10.000 i fickan har du mer än tillräckligt för att skaffa en kompetent fotoutrustning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer - det här handlar om teknik, ljussättning och efterbehandling i datorn. Har du redan en bra dator och mjukvara räcker 10.000:- med råge då du kan köpa nästan vilken kamera som helst. Det framgår inte heller huruvida du behöver suddig bakgrund (tunt skärpedjup) eller ej. Behövs detta behövs ett ljusdtarkt objektiv (lågt bländartal), men beroende på brännvidd, behöver inte heller detta vara dyrt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Börja med att söka efter trådar med stativförslag.
Manfrottos gamla klassiker 055 är vettigt. Det finns både bättre o garanterat sämre. Men köp inte för dåligt stativ. Skall du filma så vill du ha ett videohuvud, absolut inte kula.

Välj ett kameramärke där du kan låna objektiv från släkt/kompisar.
Köp en billig kameramodell av APS-C med en standardzoom.

Köp en originalblixt till (ja de är dyra, ja de är bra). Sikta på modellen under toppmodellen så brukar det bli bra. Det är fördel om kameramodellen och blixten tillåter automatisk avfyrning av blixtar som inte sitter på kameran. Det finns billigare blixtar som 3part, tex Yougno. Om de är lika bra/bättre/sämre vet jag inte.
Blixten ger tryck i färger o det verkar du vilja ha.
 

hne

Aktiv medlem
Vilken systemkamera som helst, kitzoom eller 50/1.8 på samt några slavblixtar (eller ir-/radio-triggade, möjligen kopplade med långa sladdar) med färgfilter och någon form av diffusor kommer man väldigt långt med. Soft box eller paraply spelar mindre roll utomhus. Går att bygga acceptabla lösningar själv också.
 
ANNONS