Annons

Extern hårddisk på 6 tb

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Tänker köpa en ny extern hårddisk på 6 tb till min iMac. Finns det några märken som är bra respektive några som man ska undvika? priserna varierar mycket, från ca 2.000:-och uppåt. Vill inte betala mer än max 3.000:-
 

jennybalsta

Aktiv medlem
Vet inte med 6 TB men 3 TB seagate ur den billigare ändan har inte allt för bra rykte.
Jag har haft Seagate förr och med dem en del problem. Numera använder jag Western Digital (WD) diskar och har peppapeppa inte haft något problem med dem de senaste 5-6 åren. Jag använder mybook-diskarna.
 

lofling

Aktiv medlem
Har inte haft några större problem med något märke av Verbatim, Iomega, Seagate eller WD. Fast min senaste WD my book lät väldigt mycket så de har jag inte använt sedan dess (iofs ca 6 år sedan).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tänker köpa en ny extern hårddisk på 6 tb till min iMac. Finns det några märken som är bra respektive några som man ska undvika? priserna varierar mycket, från ca 2.000:-och uppåt. Vill inte betala mer än max 3.000:-
Hej!

Det absolut vanligaste problemen med externa hårddiskar (och många andra prispressade IT-prylar) är strömaggregaten. Själva hårddiskarna krånglar mycket sällan. Nu har ju de flesta externa hårddiskar ett externt strömaggregat som man kan ersätta med ett annat lika billigt (och lika otillförlitligt :) från Claes Olson eller Kjell & Co om det havererar så det är ju mer ett irritationsmoment än ett jätteproblem.
 

MichaelB

Aktiv medlem
En av hårddiskarnas största fiende förutom rent fysiskt våld mor dom är hög tempratur. Jag har kört ett antal 2TB Seagate diskar av billigare typ under många år som lever fortfarande med dom går svalt. Sommartid ca 25 grader max & vintertid runt 15 grader. Dessa diskar har gått 24/7 i många år nu.

Så kör dom svalt så håller diskarna längre.
 

jennybalsta

Aktiv medlem
En av hårddiskarnas största fiende förutom rent fysiskt våld mor dom är hög tempratur. Jag har kört ett antal 2TB Seagate diskar av billigare typ under många år som lever fortfarande med dom går svalt. Sommartid ca 25 grader max & vintertid runt 15 grader.

Så kör dom svalt så håller diskarna längre.
Det är kanske därför wd-diskarna håller så bra, de är vertikala och har bra luftgenomströmning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En av hårddiskarnas största fiende förutom rent fysiskt våld mor dom är hög tempratur. Jag har kört ett antal 2TB Seagate diskar av billigare typ under många år som lever fortfarande med dom går svalt. Sommartid ca 25 grader max & vintertid runt 15 grader. Dessa diskar har gått 24/7 i många år nu.

Så kör dom svalt så håller diskarna längre.
Det du skriver har under många år varit en allmänt accepterad tanke, men mycket tyder på att det inte riktigt är så enkelt. Läs till exempel gärna den här mycket koncisa sammanfattningen
http://www.buildcomputers.net/hdd-temperature.html

Kort sagt, i intervallet 25-40 grader verkar temperaturen inte spela någon direkt roll. Kallare eller varmare än det så kan man få en viss ökad risk för haverier. Slutsatserna ovan är ju till stor del hämtade från Googles stora sammanställning av driftdata från 2007. Andra nyare erfarenheter från stora diskpopulationer verkar stödja det de kom fram till
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-temperature-does-it-matter

Faktum är att diskar som körs svalare än 25 grader verkar ha högre risk för haveri än de som körs över 40 grader, så överdriv inte kylandet :)

Men för att återknyta till mitt tidigare inlägg: Det som oftast går sönder i olika externa enheter är strömaggregaten, och de går definitivt sönder oftare ju varmare de är, så rent allmänt kan jag hålla med dig :)
 

MichaelB

Aktiv medlem
Tänker fortsätta låta mina diskar gå svalt detta har fungerat sen 2001 utan ett enda haveri vi pratar om ett hundratal diskar av varierande märke, storlek fram till idag.. Just nu snurrar det ca 30 diskar av av olika typ & storlek.
Dock har jag haft haverier på andra datorer som står i mer normala rum & går betydligt varmare.
 

M7_21

Aktiv medlem
Intressant att få veta detta med temperaturens inverkan på hårddiskar. Har hittills bara jobbat i vanlig rumstemperatur (ca 20-25º) så jag har inte direkt erfarenhet av "nedkylda" eller "lite för varma" hårddiskar.

Men en sak är klar, hårddiskar kan (och går...) sönder förr eller senare. Har garderat mig med 3 st olika där jag förvarar bilder/filmer/dokument etc. Ibland blir det en hel del kopierand mellan dessa, men hellre det än att tappa allt.

Det material som ligger på Mac´ens egen hårddisk sparas ju med automatik till TimeMachine.

Iom stora hårddiskar blivit så pass mycket billigare är det väl ingen tvekan om att välja en 6 tb idag.

Det verkar inom den här tråden som hårddiskarna i sig funkar bra, men det finns alltså en viss risk för strömförsörjningen?
 
ANNONS