Annons

Skärmkalibreringsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Ett trängande behov av att uppgradera min skärmmiljö resulterade i inköp av en Philips PHL 272P4 som har 99% av AdobeRGB 2560x1440 och rimligt pris. Min laptop som jag ansluter den till har en HDMI-utgång och Intel 4000 grafikkort. Laptopen har även ett Nvidia 730M men det går ju inte att använda för kalibrering med min x-rite i1 Display Pro. Funderar på att skaffa en bildskärm till eftersom jag alltid haft 2 stycken kopplade till laptopen när jag bildredigerar men en likadan till kan jag inte skaffa då jag bara har en enda HDMI utgång och ingen DVI eller DisplayPort. En adapter USB3 -> DisplayPort löser ju inte heller problemet eftersom det inte finns några adaptrar som innehåller kalibreringsbara grafikkretsar, jag har mailat tillverkare av adaptrar och frågat.

Nu till frågan. Om jag skaffar en EIZO CS270 som i sig stödjer hårdvarukalibrering kommer jag att kunna kalibrera den med hjälp av min i1 Display om EIZOn är ansluten via en USB3->DisplayPort adapter som stödjer 4K eller 2560x1440 ?
 

cardazio

Aktiv medlem
Ett trängande behov av att uppgradera min skärmmiljö resulterade i inköp av en Philips PHL 272P4 som har 99% av AdobeRGB 2560x1440 och rimligt pris. Min laptop som jag ansluter den till har en HDMI-utgång och Intel 4000 grafikkort. Laptopen har även ett Nvidia 730M men det går ju inte att använda för kalibrering med min x-rite i1 Display Pro. Funderar på att skaffa en bildskärm till eftersom jag alltid haft 2 stycken kopplade till laptopen när jag bildredigerar men en likadan till kan jag inte skaffa då jag bara har en enda HDMI utgång och ingen DVI eller DisplayPort. En adapter USB3 -> DisplayPort löser ju inte heller problemet eftersom det inte finns några adaptrar som innehåller kalibreringsbara grafikkretsar, jag har mailat tillverkare av adaptrar och frågat.

Nu till frågan. Om jag skaffar en EIZO CS270 som i sig stödjer hårdvarukalibrering kommer jag att kunna kalibrera den med hjälp av min i1 Display om EIZOn är ansluten via en USB3->DisplayPort adapter som stödjer 4K eller 2560x1440 ?
Tyvärr har jag inte tillräckligt med kunskap för att svara på frågan ovan, men är det inte bättre spenderade pengar att köpa en laptop som klarar det du vill out of the box istället för att köpa sig runt problemet med adapters? (Speciellt som skärmen du föreslår kostar 10k)

T.ex. Sälj nuvarande laptopen och köp en bättre begagnad alt. en stationär kanske eftersom skärmarna ändå är på samma plats (t.ex. denna https://itastore.se/produkt/dell-precision-t3600-4/ med 6GB grafik - klarar allt för 8000) + denna skärmen för 3200 https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/monitor/hp_zr30w/nr/308049?

Lättare att få igen pengarna för bra utrustning än diverse adapters i efterhand tänker jag främst iom att jag köper och säljer en hel del vartefter mina behov ändras. Kan tillägga att jag har precis den setupen jag rekommenderar ovan och är väldigt nöjd.
 

stefohl

Aktiv medlem
Nu till frågan. Om jag skaffar en EIZO CS270 som i sig stödjer hårdvarukalibrering kommer jag att kunna kalibrera den med hjälp av min i1 Display om EIZOn är ansluten via en USB3->DisplayPort adapter som stödjer 4K eller 2560x1440 ?
Nu har jag inte testat denna kombination som du föreslår, men jag har svårt att tänka mig att det blir ett problem. Med den skärmen sker kalibreringen i skärmen, inte i grafikkortet.
 
ANNONS