Annons

Uppgradera ASUS N53TK-SX044V AMD

Produkter
(logga in för att koppla)

foolsgarden

Aktiv medlem
Går det att uppgradera min gamla (2012) trotjänare?
Skulle vilja ha 8 helst 16 GB i ram och en SSD på 500GB.
Och skulle det räcka för att köra PS och lightroom eller måste det till något mer som min dator inte har?
Tacksam för svar!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tittade lite på RAM, det ser ut som du idag har 6GB och du kan max ha 8GB, det finns två minnesplatser och jag vet inte hur dessa är fördelade, kan vara 3+3 eller 4+2, så det får man börja med att titta på. Typen är DDR3 1333 ligger på ung 350:- för 4GB. Om man ser till minnesplatser så skulle man teoretiskt kunna sätta dit 8+8 men jag vet inte om det sedan finns begränsningar i datorn att inte hantera mer än 8GB eftersom det är satt som max i spec.

Har för mig att om du går in i aktivitetshanterareran så ser du hur mycket RAM som används när du kör vissa processer, så kan du kanske få en uppfattning hur när taket du ligger, hur mycket vinst det är att gå från 6 till 8 vet jag inte. Jag gick från 4 till 8, kör då bara LR och det var en märkbar skillnad, men kunde se att jag låg alltid på 4GB hantering tidigare.


Hårddisk har jag aldrig bytt, men har för mig att enklast är att göra en spegling av den gamla disken till den nya och att för vissa SSD så ingår ett kit för att göra denna spegling.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Om du har uppgraderat datorn till winows 10 så skulle jag passa på att installera windows 10 på den nya tomma disken. Så för du ett färskt nyinstallerat operativsystem som är snabbare än ett som har används sedan 2012.
Här kan du ladda hem och skapa ett usbminne som du använder när du installerar datorn.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Annars om du inte vill installera om så ingår det ett överföringsprogram när du köper en SSD. Själv har jag använt Samsungs disk och program flera gånger. Du behöver även en USB-docka så du kan överföra till den nya disken.

Det där med minnet är lite märkligt. Det ska enligt vissa ställen gå använda 8GB minnen i den men enligt spec är 8GB max totalt. Det finns en video med en snubbe som har satt in 8+8GB i den. Filmen går att direktöversätta i youtube. https://www.youtube.com/watch?v=y2a5q4RQx00

Minnet som sitter i är inte 3+3 för det finns inte 3GB kapslar, så det sitter 4+2GB i den.
Jag skulle ha köpt en 8GB kapsel för 450kr och testat om det fungerar med 8+4GB. annars kört med 8GB
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s349327298&o=eg_95336#rparams=l=s349327391

Samsung 500GB SSD ca 1500kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Kolla om det finns plats för en extra HD. I så fall räcker det med en 128 eller 256 SSD att ha windows och program på. Jag missade det och har nu en inte så vass (men snabb) lapptopp med 500HD och 500SSD (8Gb) som blir varm när jag tex raw konverterar (extra fläkt hjälper).
 

Jaeron

Aktiv medlem
Jag har en N53SV och bytat hårddiskar flera ggr.
Nusenast blev det en SSD men det funkar sisådär, datorn blev låååångsam i uppstarten !
För mig verkar det som SSDdisken är för snabb så datorn i övrigt inte hänger med.
Väl igång funkar det ok.
Hadegott
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Jag tittade lite på RAM, det ser ut som du idag har 6GB och du kan max ha 8GB, det finns två minnesplatser och jag vet inte hur dessa är fördelade, kan vara 3+3 eller 4+2, så det får man börja med att titta på. Typen är DDR3 1333 ligger på ung 350:- för 4GB. Om man ser till minnesplatser så skulle man teoretiskt kunna sätta dit 8+8 men jag vet inte om det sedan finns begränsningar i datorn att inte hantera mer än 8GB eftersom det är satt som max i spec.

Har för mig att om du går in i aktivitetshanterareran så ser du hur mycket RAM som används när du kör vissa processer, så kan du kanske få en uppfattning hur när taket du ligger, hur mycket vinst det är att gå från 6 till 8 vet jag inte. Jag gick från 4 till 8, kör då bara LR och det var en märkbar skillnad, men kunde se att jag låg alltid på 4GB hantering tidigare.


Hårddisk har jag aldrig bytt, men har för mig att enklast är att göra en spegling av den gamla disken till den nya och att för vissa SSD så ingår ett kit för att göra denna spegling.
Säkert att det finns någon begränsning och 8GB känns inte som jag skulle komma så långt på.
Känns nu som att jag var nog lite väl naiv som trodde att det skulle gå att bygga en värsting. Att spara en slant samt att inte bidra till slit och släng kulturen var också på plussidan.
Tack Peter.
 

foolsgarden

Aktiv medlem
Så fantastiskt härliga människor det finns. Här kastar man ut en fråga och bums så får man hjälp på direkten, toppen.
Köpte ny kamera och spargrisen är tom . Dock så sitter jag med det stora problemet att datorn inte kan konvertera de ny rå filerna. Sonys Image Data Converter gick såå låångsamt och Ps var för gammalt.
Jag tar tacksamt till mig alla tips som jag har fått, stort tack.
/Mirka
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera en ny. Även om du köper en SSD kommer du inte se så stor skillnad i själva redigeringsprogramen utan endast vid uppstart osv.

Processorn i den är fruktansvärt långsam och detsamma gäller grafikkortet i dagens mått sett.

Så min rekomendation är att försöka hitta en budget att använda för att investera i en ny dator. Annars kommer du endast se ytterst små skillnader.
 
ANNONS