Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leverantör av RRS produkter inom EU.

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tack för länken, dom hade vad jag sökte. Frågan är om det blir billigare/samma om man köper direkt från RRS :p ?

Edit: Ser att det blir i princip samma belopp..Någon som har erfarenhet av den här ? Betydligt trevligare pris än RRS, som kostar 3 ggr så mycket :-(.
Har du räknat med tull och moms på köp från USA? Från Tyskland (och övriga EU) läggs ingen tull eller moms på beloppet.
 

cowboy

Aktiv medlem
Har du räknat med tull och moms på köp från USA? Från Tyskland (och övriga EU) läggs ingen tull eller moms på beloppet.
För min L-skena (som jag beställde i Tyskland) blev det i slutändan - efter att jag tagit hänsyn till skillnaderna i frakt tull och moms - ungefär samma slutpris.

Dessutom hade man produkten i lager i Tyskland, i USA är den restnoterad.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har du räknat med tull och moms på köp från USA? Från Tyskland (och övriga EU) läggs ingen tull eller moms på beloppet.
Jodå, jag gjorde en snabb uträkning och landade i att det skulle kosta ungefär lika mycket som om jag köper det direkt från Tyskland.

Om du tittar på länken ovan, så ser du att skenan kostar ~ 180 US $, (med frakt). På det beloppet tillkommer moms och tull, så det är ingen vinst att köpa från USA, snarare skulle jag säga att det blir (marginellt) dyrare.
 

ducedo

Aktiv medlem
Jag har inte riktigt koll på vad du letar efter men har du tittat på eBay UK? Verkar vara något liknande för under 400 kr inkl. frakt och du slipper ytterligare avgifter.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Både jag och bekanta har några sunway-produkter och de är helt ok för det jag använder dem för.

Men jag har inte nyttjat dem hårt på någon yrkesmässig nivå så kan inte uttala mig om livslängden.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Både jag och bekanta har några sunway-produkter och de är helt ok för det jag använder dem för.

Men jag har inte nyttjat dem hårt på någon yrkesmässig nivå så kan inte uttala mig om livslängden.
Nja, något yrkesmässigt bruk lär aldrig bli aktuellt i mitt fall, jag som knappt kommer ut med kameran öht :-(.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nja, något yrkesmässigt bruk lär aldrig bli aktuellt i mitt fall, jag som knappt kommer ut med kameran öht :-(.
Vissa lågprisprodukter jag köpt har sett snygga ut men aluminiumlegeringen har varit undermålig och härdning av den verkar aldrig skett så metallen är mjuk och skadas lätt.
Men någonstans finns ju en gräns för hur billigt något kan bli.

Det jag har från RRS, Arca-Swiss et al kostar en hel del men de håller yttersta kvalité.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vissa lågprisprodukter jag köpt har sett snygga ut men aluminiumlegeringen har varit undermålig och härdning av den verkar aldrig skett så metallen är mjuk och skadas lätt.
Men någonstans finns ju en gräns för hur billigt något kan bli.

Det jag har från RRS, Arca-Swiss et al kostar en hel del men de håller yttersta kvalité.
Jo, jag har också sedan tidigare ett stativ och ett stativhuvud från RRS (TVC-34 och BH-55), samt väska till det. Dessutom en L-skena, det är just av dem anledningen jag försöker undvika att köpa ytterligare från RRS, dom vet hur man tar betalt för sina prylar.

Då skall detta resonemang ses i ljuset av hur ofta jag tar bilder med de grejer jag redan har, (och det börjar bli en del :p), vilket tyvärr inte är ofta. Har dock tänkt bättra mig på den punkten, men först måste jag köpa mig en bil.

Men visst, det är en fröjd att använda deras grejer. I vart fall som helst så utesluter jag inte möjligheten att det blir en RRS, dom är onekligen av väldigt hög kvalité, med reservationen för stativbenet som gick isär (dvs, limmet släppte i ringen som höll fast just den sektionen).

Därför blev jag smått överraskad (och besviken), när ena benet släppte på stativet. Jag menar, det kostade mig ~ 17 000 :- (tror jag det var).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Men fy.
Dyrt är ju i sig ingen kvalitetsgaranti likväl som att billig inte alltid är motsatsen.

De Sunwayprodukter jag har håller fin kvalité. Hög precision och är stabila.
Priserna är lagomt satta tycker jag. Högre än andra lågprisprodukter men i ett bra förhållande till vad de levererar.

Jag har Arca-plattor och enklare panoreringshuvuden från dem.

Det som ofta kan irritera en är fabrikat som använder Arca-Swiss fästen men inte exakt dess dimensioner. Eller när man själv blandar fabrikaten mellan RRS/Kirk/annat
Det gör ju en gråtfärdig om man inte har skruvinställning utan med spak istället för snabbplattorna.

Om det är slarv, nonchalans eller inlåsning vet jag inte men också något att hålla koll på.
 

bjorso

Aktiv medlem
Det som ofta kan irritera en är fabrikat som använder Arca-Swiss fästen men inte exakt dess dimensioner. Eller när man själv blandar fabrikaten mellan RRS/Kirk/annat
Det gör ju en gråtfärdig om man inte har skruvinställning utan med spak istället för snabbplattorna.

Om det är slarv, nonchalans eller inlåsning vet jag inte men också något att hålla koll på.
Jag har ofta undrat vad som egentligen är Arca-Swiss standard? Det kan ju i varje fall inte vara bredden på olika plattor eftersom de varierar mellan fabrikaten och gör RRS snabblåsning oanvändbar ihop med andra plattor. RRS plattor är en aning bredare.

Det är skruv som gäller! Standarden är kanske bara formen på laxstjärten? Säkert många som blivit överaskade av något som kallas standard men i praktiken inte är det fullt ut.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Verkligen !
Dyrt är ju i sig ingen kvalitetsgaranti likväl som att billig inte alltid är motsatsen.
Visst är det så, men man vill gärna tro att man får vad man betalar för , vilket ofta är fallet, men ibland visar det sig inte stämma.
De Sunwayprodukter jag har håller fin kvalité. Hög precision och är stabila. Priserna är lagom satta tycker jag. Högre än andra lågprisprodukter men i ett bra förhållande till vad de levererar. Jag har Arca-plattor och enklare panoreringshuvuden från dem.
Faktum är att jag kom över Sunways produkter och i detta fallet specifikt en "Nodal rail" genom Photograpylife, som ett budgetalternativ till RRS. Tror inte dom skulle rekommendera Sunway om det inte höll måttet, och med tanke på att priset är ~1/3 av vad RRS kostar, är det onekligen ett intressant alternativ.
Det som ofta kan irritera en är fabrikat som använder Arca-Swiss fästen men inte exakt dess dimensioner. Eller när man själv blandar fabrikaten mellan RRS/Kirk/annat. Det gör ju en gråtfärdig om man inte har skruvinställning utan med spak istället för snabbplattorna. Om det är slarv, nonchalans eller inlåsning vet jag inte men också något att hålla koll på.
Det är ju onekligen en aspekt att ta hänsyn till. När jag (väl kommer ut och) fotograferar, vill jag att grejerna bara skall fungera. Om det är värt 3 ggr priset mot vad Sunways kostar, får ju var och en själva bestämma, antar jag.,
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har ofta undrat vad som egentligen är Arca-Swiss standard? Det kan ju i varje fall inte vara bredden på olika plattor eftersom de varierar mellan fabrikaten och gör RRS snabblåsning oanvändbar ihop med andra plattor. RRS plattor är en aning bredare.

Det är skruv som gäller! Standarden är kanske bara formen på laxstjärten? Säkert många som blivit överaskade av något som kallas standard men i praktiken inte är det fullt ut.
Har inget svar på frågan, men jag vill gärna tro att det är Arca-Swiss standard. ;-).

Oaktat vilket, jag har fått svar på den ursprungliga frågan, och tackar för det. Nu måste jag bestämma mig för hur jag skall göra, och det beslutet ligger helt och hållet på mig.
 
ANNONS