Annons

Beg Sony A7II

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har fått lite oväntade pengar och tänker köpa en begagnad Sony A7II för att kanske väcka mitt avsomnade fotointresse.

Det stora frågan är vad jag ska satsa på för objektiv. Idag använder jag mest mitt 16-50mm f/2,8 till min A77. Det motsvarar 24-75mm f/4. Men jag skulle vilja ha ett f/2,8 objektiv, men kombinationen 24-70 och 2,8 är makalöst dyr.

Men jag kommer även köpa en LA-EA adapter för att kunna använda A-objektiv jag redan har (90mm makro, beercan 70-210 och en telezoom). Så då skulle jag även kunna titta på A-objektiv. Då dyker både Sigma och Tamron upp med sina 24-70/2,8 för 7500 och 8800. Men gör man avkall lite på vidvinkeln så finns både Tamron och Sony med 28-75/2,8 för ca 4000kr.

Finns det andra liknande objektiv att ha i tankarna? Är det något objektiv ovan som är att föredra eller undvika?
 

Barkismats

Aktiv medlem
Om du gör avkall på vidvinkelsidan finns ju Tamrons nya 28-75 /2,8 för 8379:- på Cyberphoto. Köp hellre E- än A-fattning om du inte hittar något riktigt fynd.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur väl A7II fungerar med Canonobjektiv (rättare sagt objektiv med EF fattning) och Sigma MC11. Jag har A7RII som skall vara lite bättre med icke Sonyobjektiv. Jag får bra funktion med både Canonobjektiv och Sigmaobjektiv med MC11. Det finns ett stort utbud till Canon och en beg MC11 kan man köpa för 1500-1800kr. Själv har jag Sigma 24-105/4 OS för Canon och den kombon fungerar bra. Får tillgång till flertalet AF funktioner. Med mina äldre Sigma (inte Global Vision) och Canon får jag inte lock-om AF eller ögonautofokus men det får jag med nyare Sigma. Även Tamron 24-70/2,8 OS för Canon skall ge AF funktonalitet men vad jag förstått får man då samma funktion som med Canon och inte den extra kompatibilitet som moderna Sigma. Sigma 24-105/4 beg kostar ca 4000kr och en Tamron ca 4500kr.

Vill du ha ett litet smidigt objektiv finns ju Sony 28-70/3,5-5,6 beg för runt 2500kr. Ingen höjdare men helt OK ffa för reser eller då man vill ha något mindre men kan förstås inte jämföras optiskt med de jag nämnt om man är nogrann.

Jag är inte då förtjust i Sonys objektiv sedan tidigare då de aldrig imponerat ur pris/prestanda synpunkt enl mina krav och är därför nöjd att jag får så bra funktion med EF objektiv även om det blir lite otympligare men jag köpte inte spegellöst för storlekens skull utan för att fokus sitter exakt på full öppning p g a sensor AF och Canons prisbild om man skall ha en kamera med modernare sensor.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Kör själv med en a7ii samt samyang 35mm 2.8 Sony zeiss 55 1.8 och några manuella Minolta objektiv.
Har LAEA 4 och det var mitt Sämsta köp någonsin.
Använde den med tamron 70-300. Kan säga såhär fotar bara med manuell fokus när jag använder den adaptern.
Men 55:an är ett otroligt grymt objektiv som sitter på dagligen :)
 

A.Dent

Aktiv medlem
Om du gör avkall på vidvinkelsidan finns ju Tamrons nya 28-75 /2,8 för 8379:- på Cyberphoto. Köp hellre E- än A-fattning om du inte hittar något riktigt fynd.
Bra tips, kan vara svår att hitta begagnad eftersom den är så ny.

Nu vet jag inte hur väl A7II fungerar med Canonobjektiv (rättare sagt objektiv med EF fattning) och Sigma MC11. Jag har A7RII som skall vara lite bättre med icke Sonyobjektiv. Jag får bra funktion med både Canonobjektiv och Sigmaobjektiv med MC11. Det finns ett stort utbud till Canon och en beg MC11 kan man köpa för 1500-1800kr. Själv har jag Sigma 24-105/4 OS för Canon och den kombon fungerar bra.

Vill du ha ett litet smidigt objektiv finns ju Sony 28-70/3,5-5,6 beg för runt 2500kr. Ingen höjdare men helt OK ffa för reser eller då man vill ha något mindre men kan förstås inte jämföras optiskt med de jag nämnt om man är nogrann.
Canon kan vara något att titta på om det blir svårt att hitta E eller A -objektiv.
Sony 28-70/3,5-5,6 har jag redan ratat pga bristen på stor bländare och dålig vidvinkel.

Har LAEA 4 och det var mitt Sämsta köp någonsin.
Använde den med tamron 70-300. Kan säga såhär fotar bara med manuell fokus när jag använder den adaptern.
Hmm, det får jag ta reda på hur den fungerar ihop med kommande objektiv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Satsa absolut på nativ. A7II lirar ju inte lika bra med AF adaptrarna som A9, A7R3 eller A7III gör.
Hade jag varit dig så hade jag köpt Tamron 28-75/2.8 och för att få mer vidvinkel Samyang 24/2.8 som är riktigt litet och nätt.

/Stefan
 

A.Dent

Aktiv medlem
Satsa absolut på nativ. A7II lirar ju inte lika bra med AF adaptrarna som A9, A7R3 eller A7III gör.
Hade jag varit dig så hade jag köpt Tamron 28-75/2.8 och för att få mer vidvinkel Samyang 24/2.8 som är riktigt litet och nätt.

/Stefan
Bra att veta att LA-EA-adaptern inte fungerar perfekt. Tomrongluggen är ganska ny och svår att få tag i begagnad, men nu när det kommer en tsunami med spegellösa fullformatare så borde utbudet av begagnat öka en hel del tänker jag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Bra att veta att LA-EA-adaptern inte fungerar perfekt. Tomrongluggen är ganska ny och svår att få tag i begagnad, men nu när det kommer en tsunami med spegellösa fullformatare så borde utbudet av begagnat öka en hel del tänker jag.
Nja LA-EA4 som behövs för skruvdrivna objektiv har en ganska enkel AF enhet. Däremot så tillåter LA-EA3 varierande användning av kamerans egna AF modul. Jag använder inte min normalzoom i situationer som behöver blixtsnabb AF för i dessa situationer är det sportfoto och då använder jag en telezoom. Då jag inte bryr mig om storlek (skall det vara litet skulle jag hellre köpa Fuji APS-C för att i ikvivalensen så erbjuder små objektiv som därmed har låg ljusstyrka ingen fördel över ljusstarkare objektiv på Fuji). Då ser jag t ex Tamron 24-70/2,8 VC för Canon med adapter som mer prisvärt än ett nytt Tamron 28-75/2,8 till Sony E (som inte finns beg än). Men det är jag och mitt övervägande).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Satsa absolut på nativ. A7II lirar ju inte lika bra med AF adaptrarna som A9, A7R3 eller A7III gör.
Hade jag varit dig så hade jag köpt Tamron 28-75/2.8 och för att få mer vidvinkel Samyang 24/2.8 som är riktigt litet och nätt.

/Stefan
A7ll måste firmeareuppdateras först. Den stöder inte fokuspunkterna på huvudsensorn annars med Sonys LA-EA3. Den var ju först i A7ll-serien.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nån som vet om de löst följande af i serietagning med adaptrar än?
Har inte följt utvecklingen av det så bra.

/Stefan
På A7RII fungerar följande AF med Sigma 70-200/2,8 OS, Sigma 120-300/2,8 OS och Canon 70-200/4 L OK inom den centrala tredjedelen av bildfältet bra med Canonfattning och MC11. Man får mer funktionalitet med nyare Global Vision objektiv. Jag har kört med handboll inomhus. Däremot, som jag tror jag sagt tidigare, ger Canon 7D II snabbare följande AF med de jag testat. På en normalzoom ser jag knappast snabbast följande AF som kritiskt. Är man kräsen vad gäller sport-AF kan man just på telezoom kika på Sony original eller kanske Sigmas kommande 70-200/2,8 Sports som lär även komma i E fattning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
På A7RII fungerar följande AF med Sigma 70-200/2,8 OS, Sigma 120-300/2,8 OS och Canon 70-200/4 L OK inom den centrala tredjedelen av bildfältet bra med Canonfattning och MC11. Man får mer funktionalitet med nyare Global Vision objektiv. Jag har kört med handboll inomhus. Däremot, som jag tror jag sagt tidigare, ger Canon 7D II snabbare följande AF med de jag testat. På en normalzoom ser jag knappast snabbast följande AF som kritiskt. Är man kräsen vad gäller sport-AF kan man just på telezoom kika på Sony original eller kanske Sigmas kommande 70-200/2,8 Sports som lär även komma i E fattning.
De har alltså fixat det?!? För bara nån månad sen fungerade fortfarande inte följande af i serietagning. Fokus låste sig i första bilden.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
De har alltså fixat det?!? För bara nån månad sen fungerade fortfarande inte följande af i serietagning. Fokus låste sig i första bilden.

/Stefan
Jag hade den insrälld på serietagning, ja. Men rörelserna är så nära i avstånd att vid 200mm och bl 2,8 hinner avståndet inte ändras så mycket så att jag kan inte avgöra till 100% huruvida den faktiskt fokuserade emellan eller inte men fokusrutorna var aktiva, ja.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tänkte på de andra adaptrarna för att ta emot 3e parts objektiv.
LA-EA3 funkar ju bara på Sonys A-objektiv.

/Stefan
Nä det funkar exv. med Sigmas alla objekjtiv för A-mount som har fokusmotor i objektiven. Jag kör fortfarande mitt Sigma 150-500mm med LA-EA3 de gånger jag använder det. Till skillnad från de nyare modellerna så har det objektivet och en del andra stabilisering i objektivet som de nyare saknar.
 

janne_145

Aktiv medlem
Vi har annars massa fina begagnade objektiv ute nu till bra pris här i köp å sälj på fotosidan. Ta en koll på sonys 28 2.0
 
ANNONS