Annons

Objektiv till Sony a6300

Produkter
(logga in för att koppla)

Sorgesol

Aktiv medlem
Hej. Total nybörjare här.

Köpte en Sony a6300 för några dagar sedan och läste såklart efteråt att man lika gärna kan strunta i det objektiv som följer med kameran.

Hade tänkt fota/filma från första raden på läktaren på en arena koncert... och skulle gärna vilja se personerna på scenen på bilderna. Vilket objektiv skulle ni rekommendera? (Min budget är under 10 000kr) Koncerten är utomhus och på kvällstid, om nu det spelar någon roll.

Tack för svar.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Tele eller telezoom

Du behöver tele eller telezoom. Dessutom behöver du stor öppning med tanke på ljuset. Frågan är om du är van vid MF? En MF kan du få under 10 000 men det är värre med AF. Kolla vad tex Cyberphoto har för Sony E!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror MF syftade på manuell fokus medan AF är autofokus.

Du säger att du är på första raden? Är syftet att fånga miljön på scen eller att ta närbilder på artisterna? Har du tagit med din kamera med objektiv till en konsert? Om du beskär bilden till det utsnitt du vill ha, hur mycket av bildens höjd eller bredd använder du i så fall (detta ger information om vilken brännvidd du behöver). Räkna dock med att bra ljusstyrka (lågt f-tal) behövs.
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Ok. Då har jag lärt mig vad MF betyder. Tackar.

I övrigt så kan jag säga att det vore kul att kunna se artisternas ansikten... Jag har heller ingen koll på bild behandling eller hur man faktiskt tar bilder med kameran. 🙄 Alltså... Köpte den för tre dagar sedan. Min erfarenhet är enbart från vanlig kompakt kamera. Har ca tre månader på mig att lära mig innan koncerten.

Vill bara veta vad jag ska skaffa för objektiv som funkar bra. Har funderat på Sony 18-135/3,5-5,6 OSS för E-fattning (APS-C). 🤔
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Vill bara veta vad jag ska skaffa för objektiv som funkar bra. Har funderat på Sony 18-135/3,5-5,6 OSS för E-fattning (APS-C). 🤔
Ja den tycks vara Ok för en sk. superzoom.
https://kenrockwell.com/sony/lenses/18-135mm.htm

Aningen ljussvag som de flesta zoomar men har OSS vilket kan tillåta tider ner till 1/brännvidden. Ex. inställd på 60mm kan den klara 1/60 s utan rörelseoskärpa från kameran. Om motivet rör sig kan det krävas kortare slutartid.
Det hoppas och dansas hej vilt på rockkonserter vilket kan kräva 1/250 s eller kortare.
Har du längre slutartider än så kan du få rörelseoskärpa vilket iofs inte behöver vara fel om du vill framhäva rörelse. Du får experimentera.

Ljuset på en rockkonsert kan variera kraftigt, från skugga till stark spotlight, ställ ISO och bländaren på auto och tiden enl. ovan.

Gå ut på stan och plåta folk i rörelse, labba med tiderna för att lära var gränserna går.
Öva också på att krama avtryckaren milt och mjukt utan att kameran rubbas.

Hemma vid datorn kan du analysera de suddiga bilderna och se om det beror på missad skärpeinställning eller rörelseoskärpa. Man lär sig av misstagen.
 

Makten

Aktiv medlem
Halvt utanför ämnet, men är du medveten om att man som privatperson oftast inte får fotografera med systemkamera på konserter? Det kan alltså vara lite bortkastat att skaffa ett objektiv enkom för ett tillfälle där du kanske blir tillsagd att sluta fotografera.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Hej. Total nybörjare här.

Köpte en Sony a6300 för några dagar sedan och läste såklart efteråt att man lika gärna kan strunta i det objektiv som följer med kameran.
.
...........................................
Det är en felaktig syn på kitzoomen!
Visst - det är inget ljusstarkt superobjektiv, men duger till mycket - framför allt nedbländat i bra ljus. Att det också är mycket kompakt gör det inte sämre.

Dessutom har du inte betalat så mycket för det - ut och fota och bedöm själv!
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Halvt utanför ämnet, men är du medveten om att man som privatperson oftast inte får fotografera med systemkamera på konserter? Det kan alltså vara lite bortkastat att skaffa ett objektiv enkom för ett tillfälle där du kanske blir tillsagd att sluta fotografera.
😆 Nu har jag sett små kinesiska tjejer med gigantiska kameror i publiken på de senaste två koncerterna jag gått på. Kan dom så kan jag.
Men visst, nog har dom fått bråka med en del vakter...
 
ANNONS