Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Jonke O

Aktiv medlem
Har inga större problem med dammkorn heller men har varit med om problem vid gruppbilder ibland. Det är inte roligt när man fått en prick mitt i ansiktet på en gruppbild, ibland har bilden varit obrukbar. Behövs inte så stor fläck för att förstöra ett ansikte. Har haft tur att man sett det på skärmen och hunnit blåsa ur huset och ta om bilden. Annars är man lurad om man kommit hem utan att se det.
Så även om man inte kör minsta bländare så blir det problem ibland

/Jonas
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Ojojoj...

Med tanke på hur många sidor som skrivits i den här tråden nu och med alla engelska märken och produkter som nämnts så är förvirringen total.

Fråga:

Vart får man tag på en sån där s.k. apoteks-borste?

Fråga 2:

Vart kan jag hitta några av de produkter som nämnts till försäljning på en SVENSK hemsida? Tänker då speciellt på metoden med speciell vätska och "pinne".



Tack på förhand!
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Hmm...

Det är extremt avancerade saker ni talar om känns det som. Är egentligen inte kvalificerad till att pilla med sånt här men jag är inte rädd för att åtminstone pröva.

Tops med lite aceton? Vågar jag?
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Minns att vi hade en grön blåsa med borste hemma för längesedan som jag såklart förstörde som liten. Finns dessa kvar?
 

KGS

Aktiv medlem
Kjell & Company har en bättre variant på apoteksblåsan, lite dyrare men inte dyr...

Edit: 49:- art nr 58-347

Objektivpensel har de också för 69:- art nr 58-346
 
Senast ändrad:

Jonke O

Aktiv medlem
Re: Hmm...

Phanneteg skrev:
Det är extremt avancerade saker ni talar om känns det som. Är egentligen inte kvalificerad till att pilla med sånt här men jag är inte rädd för att åtminstone pröva.

Tops med lite aceton? Vågar jag?
Hoppas för gudsskull att du skojar..
För aceton har absolut inget i ett kamerahus att göra !!!!! Aceton löser upp många plaster och en hel del på ett kamerahus både in å utvändigt är gjort av plast så vänligen LÅT BLI !!!!

Nä borsten med pensel är inte heller gjord för att "fippla" runt i ett kamera hus, den heter optik pensel/borste av en anledning... Snåla å köp en apoteksblåsa eller köp en riktig blåsa med lite bättre kapacitet.
/JOP
 

KGS

Aktiv medlem
Phanneteg skrev:
http://www.kjell.com/content/media/images/items/58346.jpg

Någon som testat denna? Vad jag minns av denna är att den lilla borsten är rätt grov,men enligt Kejll & Co. är den extra mjuk just för att kunna användas för optik. Är dte något man vågar in med på sensorn? Är ju som ingen "kork" på den heller så risken att den ligger nånstans och samlar damm eller annat olämpligt känns stor.
Objektiven och kanske spegeln kan du damma av med den där, men hoppa över sensorn... blås den, eller testa såna där ELFA-pads, som det tipsats om i tråden, ihop med Eclipse kanske...
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Känner mig som en idiot som tror han ska få allt serverat, men... Finns Eclipse, som det talats en hel del om, och dessa ELFA-pads till försäljning på en svensk sida månne?

Såg på Kjell & Co. de där raketblåsorna, är de att rekommendera? Vad gör de bättre än en apoteksblåsa t. ex.? Får man verkligen ett sånt bra tryck i en sån där liten boll.
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Spegeln har jag vågat mig på att med yttersta försiktighet rengöra från damm, som egentligen inte ens fanns där men jag visste inte riktigt var jag skulle leta förrän det visade sig vara sensorn. Är fortfarande väldigt ny på vad en kamera egentligen består av, vilka delar o.s.v. Förutom de mest "basic", som för mig tydligen itne innefattade sensorn. Vart sitter sensorn mer exakt? Har fått komplett damm-paranoia nu så jag vågar inte öppna och glo runt allt för mycket. Kommer man åt att blåsa mot sensorn?
 

KGS

Aktiv medlem
Finessen är att få lagom tryck, inte något jättetryck. Kjell & Co blåsan är mer lik de som de säljer i fotobutiken på fina gatan för 249:-, apotekets är lite enklare, men den dög bra nyss när jag blåste min sensor.

Sensorn sitter under spegeln, för att komma åt den måste du fälla upp spegeln. Hur du gör det på rätt sätt (så den inte slår igen mitt under rengöringen) framgår av din manual. Läs den noga och se till att du är införstådd med hur det ska gå till. Börja med att öppna o kika på sensorn utan att peta.

Fräscha batterier brukar alltid rekommenderas, just för att inte en strömlös kamera ska stänga av sej med ett brak och din spatel ska klämmas mellan spegel och sensor, brrr...

Länkar till padsen finns i tråden, www.elfa.se och de "riktiga" finns på www.scandinavianphoto.se liksom vätskan.

Lycka till!
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Prisa Gud!

Använde bulb till att blottlägga sensorn, blåste sedan ner ett par gånger och VIPS - som ny! Men efter att ha läst denna tråd så lutar det åt att man skaffar hem lite mer rejäla prylar än två lungor.

Ett litet tips: istället för att blåsa direkt in i kamerahuset och riskera att spotta ner dess tjusiga innandöme, sätt istället kameran i knät eller på ett bord, vinkla sedan handen in i kamerahusetoch U-forma, lite som på bilden nedan, blås sedan fritt.
 
ANNONS