Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Phanneteg

Aktiv medlem
Förstår inte vad du pratar om Jonke O, det är faktiskt en riktigt före- och efter-bild så ditt uttalande får stå för dig själv.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Phanneteg skrev:
Förstår inte vad du pratar om Jonke O, det är faktiskt en riktigt före- och efter-bild så ditt uttalande får stå för dig själv.
Med tanke på vinjetteringen i den vänstra delen, och saknaden av densamma i den högra delen, så håller jag nog med Jonke O.

/ Erik
 

Magnus77

Aktiv medlem
Pontus påstår ju ändå att det handlar om damm, inte vinjettering. (Även om det måste handla om ofattbara mängder damm som lagt sig över sensorn.)

Hade det varit optisk vinjettering borde det väl varit i nederkant på bilden också väl?
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Före-bilden var mer gråaktig från början och för att ge en så snygg före- och efter-bild som möjligt gjorde jag den såklart vit, men dammet syns likväl ändå. Förstår inte meningen med att ifrågasätta detta, finns ingen anledning att ljuga om att jag skulle ha blivit kvitt dammet på sensorn efter att ha följt debatten och de tips som getts i den här tråden.
 

KGS

Aktiv medlem
Men menar du att du bjöd kameran på ett äkta blåsjobb? oralt? Är du tokig karl? Resultatet ser trots allt lyckat ut, men gör inte om det!
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Trots humor så måste jag bara citera mig själv:

"Ett litet tips: istället för att blåsa direkt in i kamerahuset och riskera att spotta ner dess tjusiga innandöme, sätt istället kameran i knät eller på ett bord, vinkla sedan handen in i kamerahusetoch U-forma, lite som på bilden nedan, blås sedan fritt."
 

ekemannen

Aktiv medlem
Phanneteg skrev:
Före-bilden var mer gråaktig från början och för att ge en så snygg före- och efter-bild som möjligt gjorde jag den såklart vit, men dammet syns likväl ändå. Förstår inte meningen med att ifrågasätta detta, finns ingen anledning att ljuga om att jag skulle ha blivit kvitt dammet på sensorn efter att ha följt debatten och de tips som getts i den här tråden.
Redigeringen sänker trovärdigheten. Jag undrade direkt varför bilderna är anorlunda (förutom skräpet). Nu vet jag. personligen gör jag rent sensorn med en gummituta med borste (köpt i fotohandel) eller med Sinett våtservett (används i optiska sammanhang). Funkar bra ! Var inte så oroliga, det går alldeles utmärkt med enklare metoder.

/ Erik
 

tannler

Aktiv medlem
Phanneteg skrev:
...
Ett litet tips: istället för att blåsa direkt in i kamerahuset och riskera att spotta ner dess tjusiga innandöme, sätt istället kameran i knät eller på ett bord, vinkla sedan handen in i kamerahusetoch U-forma, lite som på bilden nedan, blås sedan fritt.
Aha - en kombination av blow job och hands on. Lär vara straffbart i vissa stater "over there".
 

Phanneteg

Aktiv medlem
Detta har aldrig varit en brottsutredning så ifall min redovisning av resultatet är aningen redigerad borde väl knappast spela någon roll. Huvudsaken var att jag blivit kvitt det damm som så väl syntes innan efter ett enkelt "blåsjobb" och "handjobb" som vissa uttryckte det. Kan bifoga en mycket bättre, oredigerad bild nästa gång ifall ni vill ha bevis.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Phanneteg skrev:
Detta har aldrig varit en brottsutredning så ifall min redovisning av resultatet är aningen redigerad borde väl knappast spela någon roll. Huvudsaken var att jag blivit kvitt det damm som så väl syntes innan efter ett enkelt "blåsjobb" och "handjobb" som vissa uttryckte det. Kan bifoga en mycket bättre, oredigerad bild nästa gång ifall ni vill ha bevis.
Varför inte läsa sidan jag länkade till istället?
Du får svar på alla dina funderingar där, var du kan köpa prylar mm i Sverige finns nämt tidigare i tråden.

Lycka till.

/kent
 

snap

Aktiv medlem
underlättar betydligt

var nyligen i New York o köpte en ljuslampa från visible dust.Du sätter den ovanför sensorn o ser allt skit sedan är det bara att göra rent,du slipper ta en massa provbilder utan du ser direkt om det går bort eller ej.
1.belys sensorn se var skiten sitter
2.blåsbälg valfritt märke ps blås sensor
3.pensel från visible dust(funkar bättre än clas olssons) jag har testat.
4.våtrengöring tops från Elfa(samma som yfo säljer fast för dyrare pengar) paddsen luddar bara topsen klart bättre.
5 BEUNDRA MÄSTERVERKET MED STRÅLKASTARN FRÅN VISIBLE DUST.
 

Bilagor

c0nne

Aktiv medlem
Damm på linsen??

Nu är det som så att jag har inskaffat en D40x för 2-3 månader sen och jag har nu haft problem med den vid vissa tillfällen;

Det är som så att när jag fotar solnedgångar eller andra bilder med himlen i motivet så får jag svarta prickar (oftast en men ibland två eller tre) och jag kollar på mitt polariseringsfilter och där är inget dammkorn eller så och det finns det inte heller undertill...
Men när jag fotar tex en vit bakgrund (låt oss säga en vägg) får jag inte dessa prickarna??

Att notera är att dessa "prickar" är på exakt samma ställe så det är inte flugor som precis paserar förbi eller så.

Är det i kamerahuset dammkornet ligger måntro? men varför syns då det inte på vit bakgrund??

VÄLDIGT tacksam för svar!

MVH
Conrad
 

iSolen.se

Guest
Re: Damm på linsen??

c0nne skrev:
Nu är det som så att jag har inskaffat en D40x för 2-3 månader sen och jag har nu haft problem med den vid vissa tillfällen;

Det är som så att när jag fotar solnedgångar eller andra bilder med himlen i motivet så får jag svarta prickar (oftast en men ibland två eller tre) och jag kollar på mitt polariseringsfilter och där är inget dammkorn eller så och det finns det inte heller undertill...
Men när jag fotar tex en vit bakgrund (låt oss säga en vägg) får jag inte dessa prickarna??

Att notera är att dessa "prickar" är på exakt samma ställe så det är inte flugor som precis paserar förbi eller så.

Är det i kamerahuset dammkornet ligger måntro? men varför syns då det inte på vit bakgrund??

VÄLDIGT tacksam för svar!

MVH
Conrad
Om du någonsin byter objektiv får du in damm i kameran => på sensorn eller snarare på glasskivan framför sensorn. Beroende på vilken bländare du använder kommer skräpet synas olika tydligt.


Sök här på fotosidan, alla drabbas av det förr eller senare.
 

c0nne

Aktiv medlem
Re: Re: Damm på linsen??

iSolen.se skrev:
Om du någonsin byter objektiv får du in damm i kameran => på sensorn eller snarare på glasskivan framför sensorn. Beroende på vilken bländare du använder kommer skräpet synas olika tydligt.


Sök här på fotosidan, alla drabbas av det förr eller senare.

jasså! tack ska du ha, ska genast söka efter sensorrengöring...
 
ANNONS